2018-03-01, 14:46
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Dom har inte råd att leverera paketen efter nuvarande priser men har råd att anställa en massa nytt folk, jojo det känns ju rimligt.

Nyanländas jobb subventioneras av staten med 80 procent av lönekostnaden. Dessutom utgår handledningsstöd.
Citera
2018-03-01, 14:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Nyanländas jobb subventioneras av staten med 80 procent av lönekostnaden. Dessutom utgår handledningsstöd.
Ja men står valet mellan att subventionera lönekostnaden med 80% mot att betala ut 100% i aktivitetsstöd så blir det ett nollsummespel i slutändan och man får in 1 Miljard extra i momspengar som man kan pytsa in i arbetsförmedlingen som kan anställa fler och fler och fler som inte gör något...
Citera
2018-03-01, 15:05
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja men står valet mellan att subventionera lönekostnaden med 80% mot att betala ut 100% i aktivitetsstöd så blir det ett nollsummespel i slutändan och man får in 1 Miljard extra i momspengar som man kan pytsa in i arbetsförmedlingen som kan anställa fler och fler och fler som inte gör något...

Om det är låtsasjobb så förlorar man utan tvekan på att ha dem i arbete, för lönen de får in lär ju vara betydligt högre än vad de får i aktivitetsstöd/sjukpenning/sjukersättning/socialbidrag.

Men det ser ju snyggare ut på pappret om de jobbar.
Citera
2018-03-01, 15:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja momsen var ju en tillfällig skatt från början så visst jag är för att ta bort momsen helt på samtliga varor och tjänster det skulle man tjäna på hanteringsmässigt i alla led.

När man ändå håller på så tycker jag att alla skall betala lika mycket i skatt oavsett hur mycket man tjänar det hade varit mycket enklare att bestämma att alla skulle betala in 200.000kr i skatt varje år och sedan fick man bestämma själv över de pengar man tjänar utöver det. Inga avdrag eller undantag det skulle minska administrationen för skatt till 0 och eliminera allt fusk och alla skulle bli glada och nöjda :-)

Man skulle även kunna ta bort bensinskatten, vägskatten, biljettpriser på buss och tåg samt ersätta det med en fast transportskatt på 25.000 kr som man betalade en gång om året så fick man köpa oskattad bensin köra på vägar, åka buss, tåg och färja gratis, det skulle minska kostnaderna också

Fler bra förslag vi kan förmedla till politikerna inför årets val ???

Nu trollar du igen för att införa plattskatt på inkomst och transport har inte med moms att göra och det får inte alls liknande effekter som att ta bort momsen och göra det skatteneutralt genom att justera inkomsskatten. Försök istället argumentera för fördelarna med moms jämfört med det förslaget om du kan undvika att trolla.
Citera
2018-03-01, 15:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Den där extra miljarden som du påstår "man får in" måste förstås betalas av oss skattebetalare + de extra avgifterna all administration kostar.
Citera
2018-03-01, 15:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ja Sverige hamnar på den svarta listan, vilket var väntat. Regeringen springer företagens vägar och vill på vanligt kommunistiskt vis tvinga folk att köpa produkter som enbart importeras av Svenska företag.

Detta betyder att vi i Sverige går miste om allt som företagen inte vill ta hem.

Jag själv har beställt exotiska elektronik kretsar vilka inte finns att handla någonstans i Europa eller USA, Detta då kineserna köpte upp stora lager i väst av "omoderna" komponenter och lagerförde dessa för att sälja som reservdelar.. Så nu är det omöjligt att reparera äldre saker då Sverige inte längre har tillgång till dem.

Fick en avi från postnord.. EN liten men viktig krets jag betalat 0,99 engelska pund för (ca 12 kr) ligger i paketet.. Paketet är litet A5 och väger under 20 gram.

För detta vill postnord ha 100 kr i avgift Sedan tillkommer tull på 126 kr (varför 126 för en krets värd 12 ? fattar inget) Sedan lägger man till Moms på hela summan 126+100 x1,25 totalt 282 kr

Finns ingen information på avin om vem som skickat eller vad paketet innehåller.. Avsändare Ju-Yang

Letat på Ebay efter denna i mina beställningar med personen/avsändaren existerar inte så det är förmodligen någon på mail företaget inte E-bays användare. Så jag kan omöjligt verifiera att det verkligen är MITT paket.

Så nu börjar problemen med kina försändelserna. Tack Sverige.

Ps Hur räknas tullavgiften ut på ett värde på 12 kronor ?

Verkar som de tar 12 kr x 10 (120 kr) Skall en tullavgift verkligen vara 10 ggr en saks värde ?
Vad händer om jag beställer en bil för 200 000 ? Måste jag då betala 2 miljoner i tullavgift ?

Låter som att det antingen blivit läsfel (att dom tex har läst 0.99 som 99) eller att dom helt sonika inte tror på det angivna värdet och har satt ett nytt värde dom bedömmer som troligt för saken.

Kontakta dom och ifrågasätt summan.
Senast redigerad av Sereena 2018-03-01 kl. 15:36.
Citera
2018-03-01, 15:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu trollar du igen för att införa plattskatt på inkomst och transport har inte med moms att göra och det får inte alls liknande effekter som att ta bort momsen och göra det skatteneutralt genom att justera inkomsskatten. Försök istället argumentera för fördelarna med moms jämfört med det förslaget om du kan undvika att trolla.
Moms är ett rättvist sätt att ta ut skatt, man betalas skatt på det man konsumerar vilket är en rättvis fördelning. De som tjänar mer betalar mer i moms och de som tjänar mindre betalar inte så mycket precis på samma sätt som inkomstskatten.

Visst man skulle kunna avskaffa momsen helt och lägga över kostnaden på inkomstskatten men vi som har stora avdrag och kan gå runt att betala skatt skulle tjäna på det så därför låter man momsen vara kvar då den är svårare att undvika att betala.
Citera
2018-03-01, 15:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den där extra miljarden som du påstår "man får in" måste förstås betalas av oss skattebetalare + de extra avgifterna all administration kostar.
Nej det är inte skattebetalare som betalar in den extra momsen + administrationen utan dom som handlar från länder utanför EU och som ändå skulle ha betalt in moms. Det ar varit moms på alla varor och tjänster så länge jag kan minnas så jag förstår inte varför mobilskal från Kina skulle vara undantagna från det?
Citera
2018-03-01, 15:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Om det är låtsasjobb så förlorar man utan tvekan på att ha dem i arbete, för lönen de får in lär ju vara betydligt högre än vad de får i aktivitetsstöd/sjukpenning/sjukersättning/socialbidrag.

Men det ser ju snyggare ut på pappret om de jobbar.
Nej jag tror inte det, om deras låtsasjobb får in 1 Miljard i extra moms så betalar det deras "löner" + hantering + lokaler m.m. och blir över. Dessutom ser det bättre ut att jobba än att gå hemma med bidrag som du skriver. Alla är vinnare på att alla jobbar som Moderaterna säger.
Citera
2018-03-01, 16:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Moms är ett rättvist sätt att ta ut skatt, man betalas skatt på det man konsumerar vilket är en rättvis fördelning. De som tjänar mer betalar mer i moms och de som tjänar mindre betalar inte så mycket precis på samma sätt som inkomstskatten.

De som tjänar mer betalar mer i inkomstskatt och ofta också i moms, men det är inte lika säkert då man också kan välja att spara och investera. Jag t.ex. har mycket hög lön men måttlig konsumtion och kan tänka mig att flytta utomlands efter en tidig pensionering. Jag tillhör därför en mindre grupp som förlorar på mitt förslag, är det verkligen den lilla gruppen du värnar om? För de allra flesta kan det däremot göras rätt skatteneutralt så på vilket sätt det är mer rättvist med moms behöver du klargöra.

Citat:
Visst man skulle kunna avskaffa momsen helt och lägga över kostnaden på inkomstskatten men vi som har stora avdrag och kan gå runt att betala skatt skulle tjäna på det så därför låter man momsen vara kvar då den är svårare att undvika att betala.

Så det är lättare att gå runt inkomstskatten än momsen, är du seriös? Momsbedrägerier har länge varit ett mycket stort problem så det är snarare det rakt motsatta.

Du har inte belyst på vilket sätt det blir mer rättvist med moms än att avskaffa det på ett skatteneutralt sätt men det går förstås alltid hitta grupper som tjänar eller förlorar lite på det ena eller det andra sättet. Det ska dock vägas mot kostnaden för all administration plus allt fusk med moms.
Citera
2018-03-01, 16:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej det är inte skattebetalare som betalar in den extra momsen + administrationen utan dom som handlar från länder utanför EU och som ändå skulle ha betalt in moms. Det ar varit moms på alla varor och tjänster så länge jag kan minnas så jag förstår inte varför mobilskal från Kina skulle vara undantagna från det?

Sluta trolla nu, det är förstås slutkunden som får betala detta oavsett vem som utför inbetalningen till staten.
Citera
2018-03-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Dom har inte råd att leverera paketen efter nuvarande priser men har råd att anställa en massa nytt folk, jojo det känns ju rimligt. Men passa på ni, i höst blir det regeringsskifte och då hoppas jag SD kommer att ge er en näsknäpp som heter duga. Regeringen är allt bra desperata nu så här i slutskedet av en maktgalen komplott som förstört hela landet, men snart kommer det vända.

Hoppas folk passar på att lobba för fri handel med icke EU-länder nu, SD är väl enda partiet som är lyhörda för något sådant.

Fri handel, öppna gränser, en global värld etc - buzzwords som är mumma för de som vill "omdana" landet med tex fritt inflöde av socialturism. Som DU till större delen får betala för tills du dör.

Om denna "filosofi" ger "Svensson" fördelar på något vis, som billiga inköp, tillgång till produkter som inte finns i Sverige, tillgång till varor som kan köpas till lägre pris än vad etablerade kedjor säljer dom för, ja då måste luckorna täppas igen. Inte en ettöring ska du kunna undanhålla staten!
Och försöker du så belastas du med en generell avgift som är så hög - i förhållande till varans värde - att du tröttnar och tvingas gå till någon av kedjorna istället. Staten har alltid gillat och premierat de STORA företagen och jagat och försökt ha ihjäl de små. I synnerhet när staten är mer vänster än höger.

Sen gjorde man en idiotaffärr av den gamla Svenska Posten iom Postnord. Allt blev sämre och kostnaderna ökade. Detta måste förståss åtgärdas. Du betalar. Igen. Som alltid,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in