2018-03-01, 16:57
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Mina trakter under den tiden var Göteborg, hemort. Var är Dan K. ifrån?
Tror hans morsa bodde i Gbg men kommer inte ihåg om han också gjorde det eller om det var Bohuslän. Gjordes en bra personutredning av nån i tråd. Sök som sagt så står det nog där.
Citera
2018-03-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du det, var du där och såg det?

AB påstår att han var bakom LOP hela tiden, men vem styrker det?

Att AB vittnar om att mördaren höll sin arm om OP axlar och går till vänster om OP bakifrån sett rimmar mycket dåligt med övriga vittnesmål som säger att mördaren höll vapnet i höger hand.

Som sagt, det är inte lätt att tänka på alla smådetaljer när man kokar ihop en story. Jag påstår inte att AB ljuger, konstaterar bara att hans uppfattning avviker från övriga vittnesutsagor.

Kanske därför rättsvårdande myndighetspersoner sätter fokus på AB:s alkoholkonsumtion den där kvälllen, man ser att hans vittnesmål innehåller en del svårförklarliga detaljer och tar till förminskningstaktik. Elefant i porslinsbutik bör också noteras i sammanhanget, SE är också en person med väldigt tvivelaktigt vittnesmål och uppträdande.

Läs
24. Morelius Inge

Jag börjar allt mer tvivla på dina påstående om dina militära meriter och övriga förtroendeskapande påstående. Kan du inte ens läsa innantill har du inte särskilt stor trovärdighet.
Citera
2018-03-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tror hans morsa bodde i Gbg men kommer inte ihåg om han också gjorde det eller om det var Bohuslän. Gjordes en bra personutredning av nån i tråd. Sök som sagt så står det nog där.

Tack, men jag tror inte att jag ödar någon tid på det. Men, tack i alla fall.

Bohuslän är ett fantastiskt landskap, Malö, Restenäs, Ramsvikm Hamburgsund mm. Betyder mycket för mig, fast på olika sätt.
Senast redigerad av Utredaren 2018-03-01 kl. 17:09.
Citera
2018-03-01, 17:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Du svävar iväg på ett anmärkningsvärt sätt. Vad talar för att skytten var övertygad om att LP var dödligt träffad?

De uppgifter som finns talar för att GM kvarstannade några sekunder och tittade på, tja, vad tittade han på? GM bör ha sett att LP inte låg dödligt sårad på marken, tvärtom så påstås hon ha gått ner på knä, chockad och strävandes efter att dels hjälpa sin man men också att påkalla hjälp.
När hon vände sig, tittade hon på GM som tittade på henne. När hon gick ner på knäna, gick han iväg. Då ropade hon åt honom "Hjälp, vad gör du !"

Lisbet Palme i Hovrätten: "För mig var det inte klart att den personen som stod tett inntil mig måste vara gärningsmannen"
Citera
2018-03-01, 17:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Läs
24. Morelius Inge

Jag börjar allt mer tvivla på dina påstående om dina militära meriter och övriga förtroendeskapande påstående. Kan du inte ens läsa innantill har du inte särskilt stor trovärdighet.

Vad har det med IM att göra?

IM vittnar om att mördaren tog OP på axeln med sin vänstra hand och sköt med den högra.

Det rimmar mycket dåligt med AB:s uppfattning att mördaren höll höger arm om OP.

Kan du förtydliga dig?
Citera
2018-03-01, 17:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
När hon vände sig, tittade hon på GM som tittade på henne. När hon gick ner på knäna, gick han iväg. Då ropade hon åt honom "Hjälp, vad gör du !"

Lisbet Palme i Hovrätten: "För mig var det inte klart att den personen som stod tett inntil mig måste vara gärningsmannen"

I Hovrätten säger hon alltså så, intressant.

Inget motsäger att hon vid tiden för Hovrättsförhandlingen har påverkats att delta i mörkläggningen, ett sådant uttalande passar bra i sammanhanget.

En annan intressant detalj är också att LP genom uttalandet påstår att det var CP hon såg, och hon påstår i och med det att CP inte måste vara GM, han blev frikänd. Kanske helt enligt planen.
Citera
2018-03-01, 17:15
Medlem
FurirRevaers avatar
OK. Ditt val. Kollade iaf lite snabbt och snubben hette visst Öberg till ca 1980 då han bytte till Klöfversköld. Finns visst släkt i Stenungsund. Född -54. Jobbade på sedlighetsroteln i Stockholm innan han slutade och emigrerade 1988. Kriminalinspektör. Bor i Australien numera.
Citat:
Tack, men jag tror inte att jag ödar någon tid på det. Men, tack i alla fall.

Bohuslän är ett fantastiskt landskap, Malö, Restenäs, Ramsvikm Hamburgsund mm. Betyder mycket för mig, fast på olika sätt.
Citera
2018-03-01, 17:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Därmed har AB presenterat ett påstående som åtminstone jag inte har någon förklaring till.

Inte ens Inge Mårelius påstående att han såg en man komma och ställa sig vid Dekorima inna LOP kommit dit fram stämmer med AB s vittnesmål.
De fem meter AB pratar om, är från Dekorima entren till mordplatsen. AB såg GM+LOP gå från Dekorima entren till mordplatsen.
Citera
2018-03-01, 17:19
Medlem
Citat:
Vad har det med IM att göra?

IM vittnar om att mördaren tog OP på axeln med sin vänstra hand och sköt med den högra.

Det rimmar mycket dåligt med AB:s uppfattning att mördaren höll höger arm om OP.

Kan du förtydliga dig?

Ja, jag kan förtydliga mig men du får nog ta och läsa Inge Morelius förhör både en, två eller fler gånger för du har tydligen svårt att förstå. Ta dig nu tid och läs så kommer du säkert att förstå. Hoppas jag. Sluta med att avvika från det jag påpekade för den fällan går jag inte i.
Senast redigerad av Utredaren 2018-03-01 kl. 17:29.
Citera
2018-03-01, 17:21
Medlem
Citat:
Var stod annonspelaren i förhållande till bankomatlokalens entré, antal meter?

AB har befunnit sig norr om entrén, men högst tio meter, enligt egen uppgift.

Hur ser avståndet ut, bör AB ha sett någon kring annonspelaren om det stod någon där?

Hur uppfattas beige under nämnda ljusförhållanden?
Annonspelaren stod ca fyra meter söder om bankomaten och ca två meter från trottoarkanten. Inge ser hela annonspelaren och ytterligare några meter norr om den. Den skymmer inte bankomatdörrarna, men ett par meter av det fönsterparti som finns strax söder om bankomaten och tillhör en liten resebyrå som låg där. Inge har alltså full koll på hela sträckan mellan bankomaten och dekorimahörnet förutom just denna lilla bit bakom annonspelaren. Jag har fått ut förhören av Björkmans bankomatvänner och dom är samstämmiga. Björkmans avsikt var att stanna och vänta, och det var också av uppfattningen att han gjorde det. De har inte mött LOP på vägen upp mot Adolf Fredriks kyrkogata. AB har stått kvar. Konstigt nog har han inte sett några andra personer längs väggen, och det har inte heller Mårelius. Det borde betyda att AB stått ensam där. Den andre mannen kan ha dykt upp i stort sett var som helst i från.
Citera
2018-03-01, 17:22
Medlem
FurirRevaers avatar
Har sett några utdrag ur Ulf Dahlstens bok om bl a mordet och tiden däromkring. Hans beskrivningar av LP är rätt så avslöjande i all sin naiva enkelhet. Hon beskrivs som helt uppslukad av att kunna förstå och få någon sorts förstånd i det här trasiga som hänt henne. Det visar med all önskvärd tydlighet hur trasig och vilsen hon var. Hon fattade inget och detta verkade nytt för henne. Hon är ju intelligent, väl utbildad att observera etc. Nu har hon ingen hjälp av allt detta och det stör henne något enormt. Kolla efter utdrag ur boken. Det ger en bra mycket bättre bild av LP och varför hon inte har en aning om varför detta skett.
Citat:
I Hovrätten säger hon alltså så, intressant.

Inget motsäger att hon vid tiden för Hovrättsförhandlingen har påverkats att delta i mörkläggningen, ett sådant uttalande passar bra i sammanhanget.

En annan intressant detalj är också att LP genom uttalandet påstår att det var CP hon såg, och hon påstår i och med det att CP inte måste vara GM, han blev frikänd. Kanske helt enligt planen.
Citera
2018-03-01, 17:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
De flesta vittnesmål stämmer såvitt jag känner till hyfsat bra överens sinsemellan, det enda som inte passar in är AB:s tycker jag.

Det finns inte så mycket utrymme för andra än AB att vistas kring platsen för att sedan ställa sig vid Dekorima om man tittar på vittnesmålen. Var skulle den personen komma ifrån, ingen har sett någon som skulle kunna placeras där. Fanns bara den spanande AB där, och han såg ironiskt nog ingen trots att han spanade.
Nicola F säger det var AB som följde efter paret Palme från biografen Grand. Han säger han såg AB gå bakom paret Palme ca. 100 meter söder om biografen Grand vid Sveavägen 56
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in