2018-03-01, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad har jag försökt bevisa? Jag försöker vara konstruktiv och ta fram informationer. Bevisfrågor är upp till domstolar, jag försöker förstå och se mönster.

Du hänvisar till en blogg som du antar visar (eller med ett annat ord bevisar) något du vill hävda. Det är inte att vara konstruktiv.
Citera
2018-03-01, 16:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Så då skulle AB ha sprungit tillbaka till prånget han tryckte i? Eftersom flera vittnen sett honom stå där och kika ut är det väl så det måste gått till i så fall? För in på Tunnelgatan sprang han i alla fall inte.

Inte vet jag, precis lika konfunderad som du verkar vara. Konstaterar bara att AB är den enda personen som har vistats stationärt över en tid nära mordplatsen strax innan mordet. Han har dessutom tittat sig omkring efter sina kamrater, men har inte sett någon anlända till Dekorima.

Möjligheten är att GM i så fall faktiskt har stått vid avfasningen och att AB inte såg runt hörnet. Men när kom han i så fall dit? Ingen som har passerat platsen har väl vittnat om att det stod någon där förutom de finska kvinnorna?
Citera
2018-03-01, 16:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du hänvisar till en blogg som du antar visar (eller med ett annat ord bevisar) något du vill hävda. Det är inte att vara konstruktiv.
Jag förstår inte vad du får ut av det här? Aftonbladet är ingen blogg:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16136365.ab

Du ville veta vem Lars-Kristian B var.
Citera
2018-03-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De flesta vittnesmål stämmer såvitt jag känner till hyfsat bra överens sinsemellan, det enda som inte passar in är AB:s tycker jag.

Det finns inte så mycket utrymme för andra än AB att vistas kring platsen för att sedan ställa sig vid Dekorima om man tittar på vittnesmålen. Var skulle den personen komma ifrån, ingen har sett någon som skulle kunna placeras där. Fanns bara den spanande AB där, och han såg ironiskt nog ingen trots att han spanade.

Nu har jag läst det du skrivit och det är en liten sak jag inte förstår. Säkert kan du förklara det för mig.

IM säger att han såg en man ställa sig vid Dekorimafönstret och sedan kom LOP och passerade den mannen som gick upp och sköt OP i ryggen.

Min fråga är.

Hur kan AB vara den mannen vid Dekorimafönstret? Han var ju bakom LOP hela tiden.
Citera
2018-03-01, 16:32
Medlem
FurirRevaers avatar
Det är kanske den där annonspelaren som spökar till det? Den som Morelius retar sig på, något han inte riktigt minns men som han reagerade över. GM kanske står där, skymd för AB tills GM+LOP dyker upp nästan samtidigt. Vittnen som säger sig ha sett GM vanka omkring kanske har sett AB? I motljus är det svårt att se hur en person ser ut ordentligt eller ens vilken färg på kläderna han hade. I visst gatljus ändrar hjärnan dessutom färg på saker; blått ser brunt ut osv.
Citat:
Inte vet jag, precis lika konfunderad som du verkar vara. Konstaterar bara att AB är den enda personen som har vistats stationärt över en tid nära mordplatsen strax innan mordet. Han har dessutom tittat sig omkring efter sina kamrater, men har inte sett någon anlända till Dekorima.

Möjligheten är att GM i så fall faktiskt har stått vid avfasningen och att AB inte såg runt hörnet. Men när kom han i så fall dit? Ingen som har passerat platsen har väl vittnat om att det stod någon där förutom de finska kvinnorna?
Citera
2018-03-01, 16:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Jo men med ditt sätt att resonera kan man ju lika gärna säga att mord är "hur vanligt som helst" eftersom vi har så många av dem.

https://www.folkbladet.nu/301280/narmare-500-ouppklarade-mord-i-sverige

Gissar att siffran för ouppklarade mord är betydligt högre nu eftersom artikeln är daterad 2012.

Det unika med Palme-mordet måste väl nästan vara att här är det fråga om ett BO som var hatad av rätt många personer inom vissa kretsar i Sverige och utomlands som aldrig någonsin träffade Palme personligen, om vi adderar enskilda privatpersoner som brann av ett Palme-hat så kan mördaren i princip vara vem som helst som råkade stöta på Palme den ödesdigra kvällen av en ren slump, dvs det finns ingen personkoppling mellan GM och BO. Du kan alltså inte jämföra med andra mord som ofta begås inom familjen, vänskapskretsen, affärsförbindelser, organiserad brottslighet och bekantskapskretsen.

Ett liknande mord på en annan svensk politiker bara några hundra meter från Sveavägen där Palme blev skjuten begicks ju av en ung man som av en ren slump råkade få syn på sitt offer. Borde inte detta även få dig och många andra att tänka till lite extra?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mijailo_Mijailovi%C4%87

Citat:
Med all respekt för din naivitet och din okunskap: det märks att du är grön på det här området.

Och du är förstås experten?

Citat:
I takt med att du läser in dig kommer bilden förhoppningsvis att klarna även för dig.

Vad exakt ska jag läsa in mig på?

Citat:
Vad gäller konspirationer så finns de överallt hela tiden, inte bara bland grälsjuka kärringar på det lokala dagiset som bestämmer sig för att frysa ut en misshaglig kollega utan även på högsta politiska nivå.

Du menar att sossetoppen bestämde sig för att röja honom ur vägen? Exakt hur ser dina teorier ut?

Citat:
Men nej förresten jag tror nog inte på konspirationer, jag tror att Caesar ramlade och slog ihjäl sig på väg in till senaten den där marsdagen 44 f.Kr. då han var bakfull från ett ovanligt ymnigt convivia dagen innan. Samma sak då som nu: inget skumt och inget nytt under solen.

Du menar att Palme kan liknas vid Caesar eller vad vill du säga?
Citera
2018-03-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag förstår inte vad du får ut av det här? Aftonbladet är ingen blogg:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16136365.ab

Du ville veta vem Lars-Kristian B var.

Du har rätt i det. Det är en intervju men fortfarande vill jag nog ha Bergh till att vittna under ed mot den den polismannen. Det är faktiskt ett allvarligt brott som han beskriver.

Sen skulle jag nog vilja ha en hel del persondata om Bergh och polismannen inte jag fäller något omdöme.
Citera
2018-03-01, 16:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu har jag läst det du skrivit och det är en liten sak jag inte förstår. Säkert kan du förklara det för mig.

IM säger att han såg en man ställa sig vid Dekorimafönstret och sedan kom LOP och passerade den mannen som gick upp och sköt OP i ryggen.

Min fråga är.

Hur kan AB vara den mannen vid Dekorimafönstret? Han var ju bakom LOP hela tiden.

Hur vet du det, var du där och såg det?

AB påstår att han var bakom LOP hela tiden, men vem styrker det?

Att AB vittnar om att mördaren höll sin arm om OP axlar och går till vänster om OP bakifrån sett rimmar mycket dåligt med övriga vittnesmål som säger att mördaren höll vapnet i höger hand.

Som sagt, det är inte lätt att tänka på alla smådetaljer när man kokar ihop en story. Jag påstår inte att AB ljuger, konstaterar bara att hans uppfattning avviker från övriga vittnesutsagor.

Kanske därför rättsvårdande myndighetspersoner sätter fokus på AB:s alkoholkonsumtion den där kvälllen, man ser att hans vittnesmål innehåller en del svårförklarliga detaljer och tar till förminskningstaktik. Elefant i porslinsbutik bör också noteras i sammanhanget, SE är också en person med väldigt tvivelaktigt vittnesmål och uppträdande.
Citera
2018-03-01, 16:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Använd sökfunktionen och sök på Bergh och Dan Klöversköld. När det var aktuellt skrevs det en hel del i tråden. Dan K är dessutom från dina trakter om det nu stämmer det du skriver om I17 etc.
Citat:
Du har rätt i det. Det är en intervju men fortfarande vill jag nog ha Bergh till att vittna under ed mot den den polismannen. Det är faktiskt ett allvarligt brott som han beskriver.

Sen skulle jag nog vilja ha en hel del persondata om Bergh och polismannen inte jag fäller något omdöme.
Citera
2018-03-01, 16:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är kanske den där annonspelaren som spökar till det? Den som Morelius retar sig på, något han inte riktigt minns men som han reagerade över. GM kanske står där, skymd för AB tills GM+LOP dyker upp nästan samtidigt. Vittnen som säger sig ha sett GM vanka omkring kanske har sett AB? I motljus är det svårt att se hur en person ser ut ordentligt eller ens vilken färg på kläderna han hade. I visst gatljus ändrar hjärnan dessutom färg på saker; blått ser brunt ut osv.

Var stod annonspelaren i förhållande till bankomatlokalens entré, antal meter?

AB har befunnit sig norr om entrén, men högst tio meter, enligt egen uppgift.

Hur ser avståndet ut, bör AB ha sett någon kring annonspelaren om det stod någon där?

Hur uppfattas beige under nämnda ljusförhållanden?
Citera
2018-03-01, 16:50
Medlem
Citat:
Använd sökfunktionen och sök på Bergh och Dan Klöversköld. När det var aktuellt skrevs det en hel del i tråden. Dan K är dessutom från dina trakter om det nu stämmer det du skriver om I17 etc.

Mina trakter under den tiden var Göteborg, hemort. Var är Dan K. ifrån?
Citera
2018-03-01, 16:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Har bara sett foton på annonspelaren men nästan mitt emellan är min gissning. Finns foton från vallningen av kocken som visar det hela både norrifrån och söderifrån.

AB kan knappast ha sett någon på södra sidan av pelaren eftersom den var skymd.

Har inte några test på hur beige syns i motljus.
Citat:
Var stod annonspelaren i förhållande till bankomatlokalens entré, antal meter?

AB har befunnit sig norr om entrén, men högst tio meter, enligt egen uppgift.

Hur ser avståndet ut, bör AB ha sett någon kring annonspelaren om det stod någon där?

Hur uppfattas beige under nämnda ljusförhållanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in