Citat:
1. Det var inte riktigt så jag menade. Det jag vill säga är att det finns mer prisvärda alternativ. Den kniv jag länkade till var bara ett exempel på ett sådant alternativ.
1. Då får jag väl köpa några VG-10 knivar också då, perfekt då jag har lite plats över på mitt nya magnetbambuställ.
2. dock tror jag du stirrar dig lite väl blind på stålspecet.
3. när jag köpte mina Tamagahane så fick man ju en föreläsning om anor och hantverk som går tillbaka till samurajerna.
4. hursomhelst otroligt nöjd och kan fortfarande filea tomat med dem trots daglig användning i över ett år.
http://store.sointuusa.com/blog/vg5-steel-vs-vg10-steel/
2. dock tror jag du stirrar dig lite väl blind på stålspecet.
3. när jag köpte mina Tamagahane så fick man ju en föreläsning om anor och hantverk som går tillbaka till samurajerna.
4. hursomhelst otroligt nöjd och kan fortfarande filea tomat med dem trots daglig användning i över ett år.
http://store.sointuusa.com/blog/vg5-steel-vs-vg10-steel/
Personligen hade jag lagt till några hundringar och köpt en kniv med blad i antingen SRS-15 eller SG2.
2. Stålet är trots allt den materia som möter det skärande materialet och därför den viktigaste faktorn på en kniv under förutsättning att de övriga attiraljerna inte är löjligt/vansinnigt designade.
Men visst. Erkänner att jag är lite av en stålsnobb
.3. Alltid trevligt när man får lära sig lite. Dock har denna föreläsning inte så mycket med den aktuella kniven att göra eftersom den är tillverkad i ett modernt VG-5 rostfritt stål, moderna handtagsmaterial, samt att greppet är västerländskt, liksom knivens övergripande utseende (oavsett hur mycket japansk mysticism man försöker inbilla oss
).4. Bra att du är nöjd, det är trots allt det som är viktigast. Men att du kan så här ett år efter inköpet av kniven fortfarande filea en tomat har snarare med frekvensen på din användning att göra än med stålet som sådant. Också eggvinkeln är viktig i sammanhanget. Denna kan dock, om den är för trubbig vara mindre effektiv än en snävare eggvinkel
.Som jag antydde i mitt tidigare inlägg så är VG-5 ett hyfsat stål men inte överjävligt. Hur som helst så är både VG-10, liksom SRS-15 och SG2 avsevärt mer slitstarka. Jag äger en kniv med sådant stål (SRS-15, HRC 62) och den behöver trots allt slipas med jämna mellanrum
.~Paul~