2018-03-01, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur mycket väger en .357 magnum? Är det ens bevisat att det var en sådan revolver som användes?

Att du påstår att vapnet var tungt må vara sin sak, men den uppgiften bör väl i så fall ställas i relation till något, eller?

Det finns mycket tyngre handeldvapen än revolvrar, och som det går alldeles utmärk för vem som helst att döda med, så att det påstådda mordvapnet var tungt, vart vill du komma?

Min poäng är att skytten måste haft god vapenvana. Inte vem som helst som sätter ett påsittande skott på exakt rätt ställe sådär i språnget när måltavlan rör sig.

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tycker han vsr sig lik från 90-talet. Han hade nog bara tagit av sig postischen.

Ok så nu menar du att Ölvebro haft peruk under alla dessa år? Det tvivlar jag på.
Citera
2018-03-01, 13:41
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Om du ville ta livet av en statsminister, skulle du välja att försöka träna upp en alkoholiserad, lättprovocerad amfetaminist med oberäkneligt temperament och låg impulskontroll till att hantera ett så pass skrymmande och kraftfullt vapen som en magnumrevolver?

Skottet som dödade Palme avfyrades när såväl skytt som offer befann sig i rörelse, vapnet var tungt och skrymmande och rekylen är mycket kraftig. Att skott#2 bommade var nog mest otur p.g.a. LP gjorde en oväntad rörelse. Mördaren visste vad han gjorde.
På Itdemokrati påstår man att skottet mot Lisbeth gick av först. Det har även spekulerats och vittnats om att skytten var vänsterhänt (som C.P.). Men detta får jag inte ihop. Jag kollade på Brottsplatsfoton (http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/del-2-brottsplatsfoton-palmemordet.html) och skissen där blodstänkets riktning redovisas. Vidare sköts O.P, mycket närmare Dekorima än vad jag vill minnas (har inte varit intresserad och aktiv på många år). Om skytten varit vänsterhänt måste G.M gått runt O.P. och varit på hans vänstra sida när skottet föll, annars hade inte blodstänket haft en riktningen.
Citera
2018-03-01, 13:42
Medlem
Citat:
Om du ville ta livet av en statsminister, skulle du välja att försöka träna upp en alkoholiserad, lättprovocerad amfetaminist med oberäkneligt temperament och låg impulskontroll till att hantera ett så pass skrymmande och kraftfullt vapen som en magnumrevolver?

Skottet som dödade Palme avfyrades när såväl skytt som offer befann sig i rörelse, vapnet var tungt och skrymmande och rekylen är mycket kraftig. Att skott#2 bommade var nog mest otur p.g.a. LP gjorde en oväntad rörelse. Mördaren visste vad han gjorde.
Om mördare i någon mening var professionell frågar jag mig varför inte ett 3:e skott sattes i OP när det andra hade missat, för sk "good measure" och säkerställa att det blev dödligt.
Om det nu var någon liten svensk konspiration verkar det inte så klokt att dra in 3:e part som en pundare för att utföra själva dådet, det klokaste torde vara att hålla det inom minsta möjlig krets av invigda.
Citera
2018-03-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Mördaren använder det han har tillgång till. Han är inte tillräckligt nära för att mörda mer diskret. Han saknar tillgång till sprängmedel och saknar kunskap om hur man använder det i ett attentat. Men han är tillräckligt nära för att kunna använda en revolver. En annan sorts attentatsman hade skjutit OP med gevär på väg till sin bil. T ex på väg från tennisträningen i kungl tennishallen.

Nu har du kommit ner på individnivå och resonerar. Jag skulle resonera på detta sätt.

* Attentatsmannen ser svårighet att komma nära för ett knivattentat eller med bara händerna.

* Attentatsmannen tar en position i höjd med Tunnelgatan fast på västra sidan av Sveavägen. Hans beväpning kan ju vara en ljuddämpad pistol. Det är ju på den sidan LOP börjar gå. På den östra sidan finns en spanare, Dekorimamannen.

* Bakom LOP följer en backup vars uppgift dels var att se vart LOP gick, dels att skydda attentatsmannen om polis skulle dyka upp.

* När LOP korsade Sveavägen korsade backupen också Sveavägen men framför dem och ställde sig vid Dekorima.

* Backupen skjuter OP och blir GM.
Senast redigerad av Utredaren 2018-03-01 kl. 13:51.
Citera
2018-03-01, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Är det en konspiration så skaffar man inte en person som CP som är för oberäknelig för sakens skull, CP är för oberäknelig för att fungera som en syndabock, hade han vetat något skulle han kunna babbla vitt och brett om det.
Dessutom hade han vetat om att det var en konspiration så hade han varit den första person som brandat detta till varenda journalist för att få så mycket pengar för det som möjligt.

Nej utgår man från de första vittnesmålen från Grand och Mordplatsen så fanns ingen person med CP:s utseende på plats överhuvudtaget, detta kan vi efter denna granskning helt lämna därhän nu.

Det är de första vittnesmålen som är de enda vittnesmål som överhuvudtaget är relevanta, det säger varenda vittnespsykolog i världen och folk som är experter på förhörsmetoder.

Vi såg hur den svenske vittnespsykologen som arbeter för FBI körde över varenda förhör och vartenda vittnesmål mot CP, han vet vad han pratar om.

Polisen har gjort exakt likadant som de gjorde i Thomas Quick och Kevin fallet, de har hittat enklast tänkbara GM och manipulerat för att få dem att passa in.

Allt som finns med i båda fallen som rör förhörsöverföring finns med i CP fallet.

Jag tror inte på någon överstatlig konspiration mot OP, detta är ett mord beställt privat, Sydafrika, Sovjet, Stay Behind, och vi råkar ha myndigheter som är så inkompetenta att de inte ens skulle kunna hitta sin egen röv i ett mörkt rum.

Att mordet inte klarats upp handlar inte om en konspiration utan helt och hållet total inkompetens.

Sverige var och är en rosafluffig drömvärld med en överdriven självbild som inte överenstämmer med verkligheten och det är detta som på område efter område håller på att krackelera nu, vi har myndighetspersoner som har verklighetsbilder som inte överensstämmer med verkligheten på grund av rådande politiska agendor som stått på menyn i olika tider.

Polis och myndigheter kan vara väldigt lata och inkompetenta när det gäller vanliga skitsaker som bara angår vanliga medborgare, men om viljan bara finns där så kan man uppbåda resurserna som behövs. Det är alltför många "misstag" som begåtts och sammanträffandena är alltför många och graverande för att detta ska bero på ren inkompetens. Det har aldrig varit meningen att sanningen ska komma fram och detta för att det skulle "skada nationens förhållande till främmande makt", som det brukar heta när man hemligstämplar känsligt material.

Varför ska delar av Palmeutredningens material ens vara hemligstämplat? Häv stämpeln på allt, släpp allt fritt. Då skulle det nog gå att komma väldigt nära sanningen om vad som egentligen hände.
Citera
2018-03-01, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Om mördare i någon mening var professionell frågar jag mig varför inte ett 3:e skott sattes i OP när det andra hade missat, för sk "good measure" och säkerställa att det blev dödligt.
Om det nu var någon liten svensk konspiration verkar det inte så klokt att dra in 3:e part som en pundare för att utföra själva dådet, det klokaste torde vara att hålla det inom minsta möjlig krets av invigda.

Ju fler skott desto mer uppmärksamhet drar man till sig. Ett proffs gör bara det han ska på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt och skytten var nog övertygad om att även LP var dödligt träffad när han lämnade platsen.
Citera
2018-03-01, 14:01
Medlem
ben-varfors avatar
Under ett möte 1971 behandlades frågan om att SÄPO skulle
upprätta kontakt med KGB. Närvarande var Palme, Frånstedt,
Wermdalen, Elmér, Anstrin och Holmér.

http://www.inblick.se/nyheter/2016/02/18/palmes-befallning-uppratta-kontakt-med-kgb

Sjukhusaffären i Göteborg 1974 handlade om övervakning av
sjukvårdsanställda som i sin tur misstänktes för kontakter
med terrorgrupper. Det hela slutade med att Hans Holmér
och Ebbe Carlsson kopplades in.

https://www.expressen.se/gt/spionaffaren-som-skakade-goteborg/

Geijeraffären 1976 (där Lillemor Östlin förekom) handlade bl.a.
om Doris Hopps bordellverksamhet och dess kopplingar till främmande
makt. En DN-artikel 1977 dementerades av Stockholms polischef Hans Holmér,
Geijers pressekreterare Ebbe Carlsson och Hans Dahlgren på
regeringskansliet. Holmér kan ha varit inblandad på fler sätt.

https://books.google.se/books?id=oKwwCwAAQBAJ&pg=PT130&lpg=PT130&dq=%22ove +sj%C3%B6strand%22+grekligan+spionj%C3%A4garen&sou rce=bl&ots=2f9rcyj9RA&sig=qsFIbI7m9OHJHPexBR457IW7 1OI&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjCkurQjcvZAhUQalAKHWDXD8 MQ6AEIKTAA#v=onepage&q=%22ove%20sj%C3%B6strand%22% 20grekligan%20spionj%C3%A4garen&f=false

När OP mördades 1986 blev Hans Holmér spaningschef och Ebbe Carlsson
fick uppdrag som privatspanare. T.o.m. Lillemor Östlin dyker upp igen
angående Christer Pettersson och tvivelaktigheter inom polisen.

Den långa följden av ärenden där Holmér var inblandad tyder på en
roll som utförare åt SAP.
Citera
2018-03-01, 14:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Den enda tomten här är du. Uppklarningsprocenten för dödligt våld ligger enligt polisen på cirka 90 procent. Räknar man bort de fall där polisen vet vem som gjorde det men inte kunnat bevisa det så blir procenten ännu högre. Dubbelmordet i Linköping 2004 är ett av ganska få undantagsfall där man fortfarande inte har en aning om vem som kan ha tänkas gjort det. Inbrott och snatteri däremot är lätt att komma undan med, så försök dig på sådana brott i stället om du vill komma undan.

Jag skrev många ouppklarade mord, jag angav ingen procentsiffra. Mordet på Olof Palme är dessutom ett fall där man fortfarande inte har en aning om vem som gjorde det men alternativ saknas ju inte som bekant. Du vet lika väl som alla andra att Palme var en kontroversiell politiker som retade gallfeber på vissa människor, detta ska inte underskattas vid en gärningsmannaanalys. Jag är förresten gärna en tomte om det kan glädja dig

Citat:
Det naturliga när det gäller ett mord på en person som Palme är naturligtvis att först göra en kvalificerad analys av vilka hans mest inbita och resursstarka fiender var, sedan granskar man så klart säkerhetsapparaten runt omkring honom. Man börjar liksom inte yra om kurder och alkoholiserade amfetaminister från Rotebro utan vapenvana. Detta om man hade velat lösa mordet alltså, men det är ju helt uppenbart att man aldrig har velat. Det har aldrig varit meningen att Palmemordet ska klaras upp.

Gäsp, du är alltså en vän av konspirationer? Du menar alltså att allt har bara varit ett spel för galleriet under alla dessa år? Och för att avlossa ett par kulor med en revolver så behöver inte man vara topptränad elitsoldat, mördaren sköt också mot fru Palme men det skottet vållade bara henne en skråma på ryggen, det tyder inte på någon "professionell" mördare utan närmast en amatör som flydde fältet efter att ha avlossat två skott som lika gärna hade kunnat träffa en husvägg eller ett skyltfönster. Ett proffs hade satt minst ett par kulor i varje offer för att vara säker men det gjorde inte Palmemördaren.

Citat:
Personen som avlossade skotten tror jag mycket väl kan ha varit svensk och det är dessutom inte helt osannolikt att han t.o.m. hade någon sorts personankytning till Palme sedan tidigare. Finns ju vittnesuppgifter om att makarna Palme ska ha samtalat med en man strax innan skotten föll.

Dom kan mycket väl ha mött mördaren strax innan skotten föll och utväxlat några ord med denne men det betyder inte att det var ett planerat möte eller att dom kände mannen. Eftersom Palme var en mycket känd person och politiker så kan man bara spekulera i hur många personer som hajade till om dom helt plötsligt stod öga mot öga med honom. Du ska inte heller underskatta Palme-hatet.
Citera
2018-03-01, 14:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Först får du nog hitta någon/några som vill mörda OP. Deras kompetens bestämmer sättet, i det här fallet skjutning. Det avgränsar grupper till militär, säkerhetstjänst, polis och/eller yrkesmördare.

Alla dessa verifierar nedkämpade mål i "sin dagliga gärning" när det kommer till strid. Titta bara på rapportering från stridszoner.

Att det är en konspiration som skall hållas hemlig avgränsar ytterligare personurvalet till väl sammansvetsade grupper som exv. militära förband, inhemska eller utländska, säkerhetsorganisationer med erfarenhet av dolt uppträdande etc.

Så svårt är det inte med lite logik och kandidater saknas inte i utredningsmaterialet.
Enligt Lars-Kristian B var planen redan klar, han skulle inte behöva göra något (kanske inte ens fly) annat än att skjuta. Uppenbarligen skulle Palme levereras till skytten.
Citera
2018-03-01, 14:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ju fler skott desto mer uppmärksamhet drar man till sig. Ett proffs gör bara det han ska på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt och skytten var nog övertygad om att även LP var dödligt träffad när han lämnade platsen.

Du svävar iväg på ett anmärkningsvärt sätt. Vad talar för att skytten var övertygad om att LP var dödligt träffad?

De uppgifter som finns talar för att GM kvarstannade några sekunder och tittade på, tja, vad tittade han på? GM bör ha sett att LP inte låg dödligt sårad på marken, tvärtom så påstås hon ha gått ner på knä, chockad och strävandes efter att dels hjälpa sin man men också att påkalla hjälp.
Citera
2018-03-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Lars-Kristian B var planen redan klar, han skulle inte behöva göra något (kanske inte ens fly) annat än att skjuta. Uppenbarligen skulle Palme levereras till skytten.

Jag vet inte vem Lars-Kristian B är men han får gärna delta i diskussionen. Du behöver inte tolka honom. Jag utgår från det som offentliggjorts i massmedia och naturligtvis med den reservationen att massmedia inte alltid är korrekta.
Citera
2018-03-01, 14:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Min poäng är att skytten måste haft god vapenvana. Inte vem som helst som sätter ett påsittande skott på exakt rätt ställe sådär i språnget när måltavlan rör sig.

Hur vet du att måltavlan rörde sig i skottögonblicket?

Det finna vittnesmål som talar för att tre personer sågs samtala med varandra, möjligtvis stillastående. Det är knappast ställt utom allt rimligt tvivel att samtliga tre var i rörelse.

Som sagt, att skottet träffade på det optimala stället bevisar inte att skottet placerades där på grund av skicklighet. Ett annat skott träffade bevisligen helt harmlöst på ett mindre välplacerat ställe.

Konfirmeringsbias?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in