Om man tittar lite på upptakten till gripandet av CP kan man inte låta bli att undra över om det var väl förberett.
Hans Holmer har tvingats att avgå.
Anna Hage blir uppsökt av en officer som vill påverka henne som vittne.
Ett huvudvittne berättar om Palmemordet – och om en mystisk man i militär uniform
Lillemor Östlin berättar om ett möte där planer på att sätta dit CP för MOP.
Östlin i hemligt möte strax före gripandet
Christer Pettersson grips och arresteras.
Tingsrättsdomen i Palmemordsrättegången
Anna Hage blir hörd av såväl polis som säpo på kaféer ??? och jag undrar om de bandade dessa möten. Dessutom verkar inte de två polisiära organisationerna ha samma uppdragsgivare då de inte kände till varandras möten. Officeren verkade vara insatt i vad som pågick, dvs de hemliga spaningarna mot CP och fanns där i bakgrunden. En koppling mellan officeren, korrupta poliser/säpo vore en intressant infallsvinkel. Utan Östlins berättelse hade jag nog inte gjort en sådan reflektion.
Hans Holmer har tvingats att avgå.
Anna Hage blir uppsökt av en officer som vill påverka henne som vittne.
Ett huvudvittne berättar om Palmemordet – och om en mystisk man i militär uniform
Citat:
Det är i augusti 1988, två och ett halvt år efter mordet. Vid det laget har det gått lång tid sedan Hans Holmér satt i TV-rutan och övertygade svenska folket om att utredningen var i goda händer. Den offentliga debatten har kommit igång, inklusive en debatt som handlar om att myndigheterna kanske inte vill utreda vad som skedde på Sveavägen.
Bakgrunden är att Anna just har blivit kontaktad av en kvinna som planerar att föreläsa om mordet på ett möte i ABF-huset i Stockholm. De träffas och pratar om det Anna varit med om.
Bakgrunden är att Anna just har blivit kontaktad av en kvinna som planerar att föreläsa om mordet på ett möte i ABF-huset i Stockholm. De träffas och pratar om det Anna varit med om.
Lillemor Östlin berättar om ett möte där planer på att sätta dit CP för MOP.
Östlin i hemligt möte strax före gripandet
Citat:
Östlin berättar dock för Expressen att det var uppgifterna om ett hemligt möte 1988, samma uppgifter som finns i hennes självbiografiska bok och i ”Uppdrag granskning”, som var orsaken till förhöret.
– Jag berättade om mötet på Tegnérgatan för det är det som är det väsentliga som jag vet.
Vid mötet, strax före att Christer Pettersson greps 1988, ska Thure Nässén och bland andra knarkhandlaren Sigge Cedergren - enligt Lillemor Östlins uppgifter - ha gjort upp en plan för att sätta dit Christer Pettersson för Palme-mordet.
– Jag berättade om mötet på Tegnérgatan för det är det som är det väsentliga som jag vet.
Vid mötet, strax före att Christer Pettersson greps 1988, ska Thure Nässén och bland andra knarkhandlaren Sigge Cedergren - enligt Lillemor Östlins uppgifter - ha gjort upp en plan för att sätta dit Christer Pettersson för Palme-mordet.
Christer Pettersson grips och arresteras.
Tingsrättsdomen i Palmemordsrättegången
Citat:
Efter en tids spaning greps Pettersson av polisen misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme. Han anhölls den 14 december och häktades den 16 december 1988 och blev för allmänheten känd som "41-åringen" och "42-åringen". Han fälldes för detta mord den 27 juli 1989 av Stockholms tingsrätt
Anna Hage blir hörd av såväl polis som säpo på kaféer ??? och jag undrar om de bandade dessa möten. Dessutom verkar inte de två polisiära organisationerna ha samma uppdragsgivare då de inte kände till varandras möten. Officeren verkade vara insatt i vad som pågick, dvs de hemliga spaningarna mot CP och fanns där i bakgrunden. En koppling mellan officeren, korrupta poliser/säpo vore en intressant infallsvinkel. Utan Östlins berättelse hade jag nog inte gjort en sådan reflektion.