2018-03-01, 11:03
Medlem
Om man tittar lite på upptakten till gripandet av CP kan man inte låta bli att undra över om det var väl förberett.

Hans Holmer har tvingats att avgå.

Anna Hage blir uppsökt av en officer som vill påverka henne som vittne.

Ett huvudvittne berättar om Palmemordet – och om en mystisk man i militär uniform

Citat:
Det är i augusti 1988, två och ett halvt år efter mordet. Vid det laget har det gått lång tid sedan Hans Holmér satt i TV-rutan och övertygade svenska folket om att utredningen var i goda händer. Den offentliga debatten har kommit igång, inklusive en debatt som handlar om att myndigheterna kanske inte vill utreda vad som skedde på Sveavägen.

Bakgrunden är att Anna just har blivit kontaktad av en kvinna som planerar att föreläsa om mordet på ett möte i ABF-huset i Stockholm. De träffas och pratar om det Anna varit med om.

Lillemor Östlin berättar om ett möte där planer på att sätta dit CP för MOP.

Östlin i hemligt möte strax före gripandet

Citat:
Östlin berättar dock för Expressen att det var uppgifterna om ett hemligt möte 1988, samma uppgifter som finns i hennes självbiografiska bok och i ”Uppdrag granskning”, som var orsaken till förhöret.

– Jag berättade om mötet på Tegnérgatan för det är det som är det väsentliga som jag vet.

Vid mötet, strax före att Christer Pettersson greps 1988, ska Thure Nässén och bland andra knarkhandlaren Sigge Cedergren - enligt Lillemor Östlins uppgifter - ha gjort upp en plan för att sätta dit Christer Pettersson för Palme-mordet.

Christer Pettersson grips och arresteras.

Tingsrättsdomen i Palmemordsrättegången

Citat:
Efter en tids spaning greps Pettersson av polisen misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme. Han anhölls den 14 december och häktades den 16 december 1988 och blev för allmänheten känd som "41-åringen" och "42-åringen". Han fälldes för detta mord den 27 juli 1989 av Stockholms tingsrätt

Anna Hage blir hörd av såväl polis som säpo på kaféer ??? och jag undrar om de bandade dessa möten. Dessutom verkar inte de två polisiära organisationerna ha samma uppdragsgivare då de inte kände till varandras möten. Officeren verkade vara insatt i vad som pågick, dvs de hemliga spaningarna mot CP och fanns där i bakgrunden. En koppling mellan officeren, korrupta poliser/säpo vore en intressant infallsvinkel. Utan Östlins berättelse hade jag nog inte gjort en sådan reflektion.
Citera
2018-03-01, 11:12
Medlem
I vart fall en intressant vinkling av UG, att ”frikänna” CP. Jag har aldrig trott på CP som GM, en pundare som i sin krafts dagar kunde vara våldsam och döda någon i hastigt mod när det var någon konflikt. Som han själv sa en dråpare inte en mördare. Verkande inte vara typen som ältade hämnd och planlagd vedergällning.

Det intressanta var inblicken i hur inkompetent den svenska polisen är. Ölvebros respons gav en annan bild av honom än den man fick när det begav sig, då ”stöttades” han allmänt som att; äntligen en kompetent riktig polis som ska ta hand om OP-mordet.

Nässén blir fälld för att ha stulit som polis men får trots detta inte sparken, han måste ha haft relativt högtuppsatta beskyddare inom myndigheten. Och Ölvebro hade inte en aning om vad Nässén var för en figur? Knappast troligt, när alla andra visste hur han betedde sig.
Citera
2018-03-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Tror du att Dekorimas ägare var inblandad i mordet med tanke på affärens närhet till brottsplatsen?

Nästan har han gjort det. Anagramet Dekorima= Ikeamord är en av alla de teser han tagit upp. Gemensam nämnare för alla olika teser denne drivit är att de är riktade som angrepp mot enda substansiella spåret och då hoppar logiken bock med lösa associationer från dag till dag.

Utanför forumet har det dock ringa inflytande reellt sett vilka logiska kullerbyttor som sker.

Nuvarande PU jobbar på helt annat sätt och med helt annan substans. Det räcker kanske för att beskriva händelsen och bakgrunden samt kan stödja kommande eller redan existerande detaljerade erkännanden. Är idag under förundersökningssekretess.

Därav optimismen...
Citera
2018-03-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
I vart fall en intressant vinkling av UG, att ”frikänna” CP. Jag har aldrig trott på CP som GM, en pundare som i sin krafts dagar kunde vara våldsam och döda någon i hastigt mod när det var någon konflikt. Som han själv sa en dråpare inte en mördare. Verkande inte vara typen som ältade hämnd och planlagd vedergällning.

Det intressanta var inblicken i hur inkompetent den svenska polisen är. Ölvebros respons gav en annan bild av honom än den man fick när det begav sig, då ”stöttades” han allmänt som att; äntligen en kompetent riktig polis som ska ta hand om OP-mordet.

Nässén blir fälld för att ha stulit som polis men får trots detta inte sparken, han måste ha haft relativt högtuppsatta beskyddare inom myndigheten. Och Ölvebro hade inte en aning om vad Nässén var för en figur? Knappast troligt, när alla andra visste hur han betedde sig.

Tyckte just att Ölvebro betedde sig väldigt märkligt i UG.
Har han dragit sig undan för världen och isåfall varför?
Vem var egentligen Nässens beskyddare?
Citera
2018-03-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
OK, har du nån mer källa på på detta? Vad skulle vara hans motiv att förstöra utredningen? På vems uppdrag? Vad tyder på att han befann sig i Sthlm? Säger inte emot dig, men kommer du med så starka påståenden bör du lägga fram lite mer fakta.

Jag har skrivit många inlägg om detta men det är som att tala för döva öron. Här är ett exempel:
http://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/
Jag kan inte garantera att varenda ord är sant, men det finns så mycket som tyder på detta så att det helt enkelt inte kan vara på något annat sätt. HH var polismästare i Norrmalms polisdistrikt där OP mördades. Han satt som spindeln i nätet och kunde styra utredningen som han ville.

Du kan ju bara se på hur LP behandlades efter mordet. Hennes förhör som inte spelades in eftersom hon inte ville det, eller att OPs lägenhet och kontor inte genomsöktes. Allt missköttes så gravt att det måste ha varit medvetet. Sedan har vi ju det indirekta erkännandet inför KU.
Citera
2018-03-01, 11:21
Medlem
Kringgrejerna med specialbehandlingen av LP, de mystiska morden på Algenon, Cats och EK och hur papper försvinner från skattemyndigheter och andra ställen etc. ger en intressant bild av det svenska fögderiet. Den är inte alls som den som ständigt pumpas ut i propagandan till svenska folket och även utlandet. Att Sverige ständigt hamnar bland de högsta som korrupta länder är ett skämt, men sådant mäter inte den verkliga korruptionen.
Citera
2018-03-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
KP: Jag har lite grunnmaterial när jag presenterar lösningen sen, på Palmemordet

vid 09:17 https://www.svtplay.se/video/17120146/rapport/rapport-28-feb-19-30-2?start=auto&tab=2018

Han har lösningen på bordet

Japp!
Citera
2018-03-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Tyckte just att Ölvebro betedde sig väldigt märkligt i UG.
Har han dragit sig undan för världen och isåfall varför?
Vem var egentligen Nässens beskyddare?

Jag tror inte att Nässen har eller har haft några beskyddare. Snarare att han blivit utpressad att fungera som den som satte dit CP. Han tvingades in i en roll och fick inga bevis på att han tvingats. Nu är han avslöjad och skulle han tala om sanningen så kommer den att förnekas.

En fd säpo-polis jag samarbetat med på Volvo Personvagnar AB kallar tekniken "att vända på någon" dvs man vände på polisen Nässen mot Polisens egentliga uppdrag att lagföra mördaren och i stället sätta dit en oskyldig.

Säpo använder denna teknik för göra en spion till dubbelspion.
Citera
2018-03-01, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Många tjänade nog på att Palme blev röjd ur vägen ja. Men han som sköt var helt klart en vältränad skytt med stor vapenvana. Inte vem som helst som kan plocka fram ett kraftfullt och stort vapen som Magnum ur rocken och avlossa två välriktade skott i snabb följd, låt vara att det ena bommade. Men ändå, han visste precis hur man använder ett sådant vapen och han visste precis var han skulle sätta kulan för att döda snabbt och effektivt.

Ingen större konst för skyttar och tusentals afrikanska o sydamerikanska polis o säkerhetsmän.
Citera
2018-03-01, 11:35
Medlem
Grandpas avatar
LGWP kommentarer i Veckans brott:
Citat:
Det här kommer inte att bli lätt.
Det är 2 grejer som kliar i huvudet på mig fortfarande.
Den ena kan jag köpa.
Den andra vill jag helst inte tänka på, den kommer att få förskräckliga konsekvenser.
Camilla: Och vad är det?
Det vill jag heller inte kommentera.
Det är av omsorg om den ansvarige utgivaren.

Citat:
Det är fler inblandade än en.
Politiska människor brukar mördas av politiska skäl
Man har haft vetskap om Palmes rörelser den här kvällen och att han inte har någon bevakning

Det fetade: Syftar han på något "familjedrama?"
Citera
2018-03-01, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
"nya uppgifter som inte varit uppe i utredningen" enligt KP,
Det låter ambitiöst med tanke på att det mesta varit uppe och vänt i utredningen enligt tex GK,
det närmaste man kan komma i spekulation utifrån är väl Kegös uppgifter som stämmer tidsmässigt med den nya utvecklingen.

De har utrett bulgarerna och kopplingen till Gunnarsson. Även Stig Engströms förehavanden har utretts och frågetecknet hur han kunde peka ut Lars Jeppsson i konfrontationen. Båda spåren är för tillfället inte aktuella.
Citera
2018-03-01, 11:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Japp!
Jag tror att en f.d. polis har gjort en övertygande utredning som nu bearbetas av PU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in