2018-03-01, 08:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Tror du fortfarande att Christer Petterson kan ha varit mördaren?

UG: https://www.svtplay.se/video/17119590/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-avsnitt-14-2?start=auto&tab=2018
Det är ungefär lika troligt som att Lee Harvey Oswald sköt JFK.
Citera
2018-03-01, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
WT-testerna skedde vid lunchtid och enligt uppgift pratade LP och MPs flickvän IK första gången om biobesöket runt 17:00.

Vi anständiga "medelmåttor" kan inte förstå hur ledningen för en konspiration kunde veta om biobesöket i förtid. OP och LP hade nog vikt kvällen för ett biobesök med MP och IK men hade tänkt sig ett besök på en annan biograf och den tidiga föreställningen. Inte ens vid 19-tiden fanns någon uttalad överenskommelse.

För att få en uppfattning vad extrema experter kan åstadkomma i den här vägen rekommenderar jag Derren Brown:

https://www.youtube.com/watch?v=BjueOXCy3OM&t=23s

Nja, mer sannolikt är nog i sådana fall att de visste om att Palme stämt möte med någon på Sveavägen och att biobesöket som sagt bara var en förevändning för att mötet skulle kunna äga rum. Någon lockade dit Palme och det funkade. Frågan är vad man lockade med, måste ha varit något väldigt känsligt för Palmes del som man kände till om honom och som absolut inte fick komma ut. Det skulle också kunna förklara varför Palmes familj hållt tyst om vad de vet.
Citera
2018-03-01, 08:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Nja, mer sannolikt är nog i sådana fall att de visste om att Palme stämt möte med någon på Sveavägen och att biobesöket som sagt bara var en förevändning för att mötet skulle kunna äga rum. Någon lockade dit Palme och det funkade.
Men Olof Palme ville ha med sig MP och IK på te i hemmet på Västerlånggatan. Du kan inte räkna med sannolikheter när du har att göra med extrema krafter som du inte har någon erfarenhet av.
Citera
2018-03-01, 08:43
Avslutad
Citat:
Men Olof Palme ville ha med sig MP och IK på te i hemmet på Västerlånggatan. Du kan inte räkna med sannolikheter när du har att göra med extrema krafter som du inte har någon erfarenhet av.

Är det klarlagt vem det var som föreslog te eller liknande samkväm efter bion? Det kan ju ha varit Mårten som föreslog det och Olof själv som avvisade förslaget eftersom han hade detta möte på Sveavägen.
Citera
2018-03-01, 08:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Är det klarlagt vem det var som föreslog te eller liknande samkväm efter bion? Det kan ju ha varit Mårten som föreslog det och Olof själv som avvisade förslaget eftersom han hade detta möte på Sveavägen.
I förhöret med IK framgår att det var MP som kom med förslaget. OP var positiv men IK sa att hon var trött och att hon inte ville följa med:

http://2.bp.blogspot.com/-uLMb99uuW54/VVxrv3-22uI/AAAAAAAAAVE/64L8k5FNNfc/s1600/Grand%2BKlering%2Bredigerade%2B3.png

IKs far var kompanjon med en Gunnar B som var bekant med Barbro Sagnell, av Donald Forsberg utpekad som ledare för den Barbrogrupp som sågs med WT på stan denna kväll.

Titta på Derren Brown klippet: https://www.youtube.com/watch?v=BjueOXCy3OM
Senast redigerad av iesho 2018-03-01 kl. 08:57.
Citera
2018-03-01, 09:03
Avstängd
Citat:
Det är ungefär lika troligt som att Lee Harvey Oswald sköt JFK.
Fast du (precis som jag) höll trots allt öppet för den möjligheten innan UG’s avslöjanden den senaste tiden?
Citera
2018-03-01, 09:04
Medlem
Citat:
Så där har jag ofta yttrat mig om olika skumma platser i stadsmiljö och det är jag nog inte ensam om. "Ruskig plats det här, perfekta stället att mörda någon på!". Men å andra sidan kan det mycket väl ha varit så att Palme lockats till platsen (mötesscenariot) och att det här med biografbesöket var en anpassning till mötet senare på kvällen. Biografbesöket kan ha varit en förevändning för att infinna sig till mötet på Sveavägen alltså. Situationen blir dock snart obehaglig (Palme ska ju ha sett rädd ut enligt något vittne), sedan faller skotten.

Att man då valt ut just denna plats i förväg kan ha varit ett sätt att statuera exempel. Om det nu stämmer att Stay Behind huserade alldeles i närheten. Sveavägen dessutom, väldigt symboliskt laddat med just den gatan.

Snutarna och det svenska säkerhetsfolket som hjälpte till var nog övertygade om att Palme faktiskt utgjorde ett akut hot mot Sverige. Men de riktiga motiven bakom mordet finns att söka på annat håll.
Som så ofta ligger det nog ekonomiska intressen i botten.
Höjdare inom näringslivet med kopplingar till militären. Poliser (reservofficerare) med liknande kopplingar, och naturligtvis ett genuint Palmehat som garant för mordets praktiska utförande.
Den som höll i vapnet var nog bara ett personlighetsstörd stackare som man ställde på platsen. Tänker mig en mycket udda figur med en ganska låg befattning som var lätt att utnyttja. Lockad av lite snabba pengar, och hjältestatus...
Citera
2018-03-01, 09:05
Medlem
Christer Pettersson eller inte?

Ja, SVT har nu tagit fram uppgifter som talar emot det. De missbrukare som vittnat emot honom har ju kommit mycket sent med sina uppgifter. Man belyste däremot inte att det kunde ha sin förklaring att många var mycket rädda för honom. Man frågade inte heller Gert Fylking om vad CP sagt till honom.

Men då hade ju inte programmet fått önskad effekt????????

Vi lär aldrig få veta sanningen oavsett hur många positiva åklagare som dyker upp.
Citera
2018-03-01, 09:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Fast du (precis som jag) höll trots allt öppet för den möjligheten innan UG’s avslöjanden den senaste tiden?
Men åklagaren byggde sitt åtal främst på andra uppgifter än de som Nässén m.fl hade manipulerat. Nässén var viktig mer för att aktualisera CP i utredningsmaterialet. Och jag tror att CP verkade mot samma mål i sin ände av tråden.
Citera
2018-03-01, 09:10
Avslutad
Citat:
I förhöret med IK framgår att det var MP som kom med förslaget. OP var positiv men IK sa att hon var trött och att hon inte ville följa med:

http://2.bp.blogspot.com/-uLMb99uuW54/VVxrv3-22uI/AAAAAAAAAVE/64L8k5FNNfc/s1600/Grand%2BKlering%2Bredigerade%2B3.png

IKs far var kompanjon med en Gunnar B som var bekant med Barbro Sagnell, av Donald Forsberg utpekad som ledare för den Barbrogrupp som sågs med WT på stan denna kväll.

Titta på Derren Brown klippet: https://www.youtube.com/watch?v=BjueOXCy3OM

Visserligen, om OP nu var positiv till teförslaget talar det ju ganska starkt emot ett inplanerat möte. Men alltså om du menar att man programmerat Palme till att vilja gå på Bröderna Mozart på just den biografen just den kvällen... vore det inte enklare att programmera honom till att skjuta sig själv?

Mårtens dåvarande flickväns far var kompanjon med någon som kände någon som av någon annan påstås ha varit ledare för något som ska ha kallats för Barbrogruppen. Ok, mycket möjligt, men många känner många och sammanträffanden är ibland oundvikliga. Jag kan ha någon på min facebook som känner någon som känner någon som var inblandad i något mord förra året. Vem vet.

Nej jag tycker nog du svävar iväg lite väl mycket.
Senast redigerad av natsch 2018-03-01 kl. 09:16.
Citera
2018-03-01, 09:14
Medlem
Erik1974s avatar
Gör inte Krister Petersson en freudiansk felsägning i "Veckans brott" då han säger något i stil med "Jag kan inte säga.. påstå vem som mördade Palme" (kommer inte ihåg ordagrant). Stärker tesen av att många faktiskt vet, eller har starka aningar, om hur mordet gick till.
Citera
2018-03-01, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Som så ofta ligger det nog ekonomiska intressen i botten.
Höjdare inom näringslivet med kopplingar till militären. Poliser (reservofficerare) med liknande kopplingar, och naturligtvis ett genuint Palmehat som garant för mordets praktiska utförande.
Den som höll i vapnet var nog bara ett personlighetsstörd stackare som man ställde på platsen. Tänker mig en mycket udda figur med en ganska låg befattning som var lätt att utnyttja. Lockad av lite snabba pengar, och hjältestatus...

Många tjänade nog på att Palme blev röjd ur vägen ja. Men han som sköt var helt klart en vältränad skytt med stor vapenvana. Inte vem som helst som kan plocka fram ett kraftfullt och stort vapen som Magnum ur rocken och avlossa två välriktade skott i snabb följd, låt vara att det ena bommade. Men ändå, han visste precis hur man använder ett sådant vapen och han visste precis var han skulle sätta kulan för att döda snabbt och effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in