Citat:
Ursprungligen postat av
natsch
Så där har jag ofta yttrat mig om olika skumma platser i stadsmiljö och det är jag nog inte ensam om. "Ruskig plats det här, perfekta stället att mörda någon på!". Men å andra sidan kan det mycket väl ha varit så att Palme lockats till platsen (mötesscenariot) och att det här med biografbesöket var en anpassning till mötet senare på kvällen. Biografbesöket kan ha varit en förevändning för att infinna sig till mötet på Sveavägen alltså. Situationen blir dock snart obehaglig (Palme ska ju ha sett rädd ut enligt något vittne), sedan faller skotten.
Att man då valt ut just denna plats i förväg kan ha varit ett sätt att statuera exempel. Om det nu stämmer att Stay Behind huserade alldeles i närheten. Sveavägen dessutom, väldigt symboliskt laddat med just den gatan.
Snutarna och det svenska säkerhetsfolket som hjälpte till var nog övertygade om att Palme faktiskt utgjorde ett akut hot mot Sverige. Men de riktiga motiven bakom mordet finns att söka på annat håll.
Som så ofta ligger det nog ekonomiska intressen i botten.
Höjdare inom näringslivet med kopplingar till militären. Poliser (reservofficerare) med liknande kopplingar, och naturligtvis ett genuint Palmehat som garant för mordets praktiska utförande.
Den som höll i vapnet var nog bara ett personlighetsstörd stackare som man ställde på platsen. Tänker mig en mycket udda figur med en ganska låg befattning som var lätt att utnyttja. Lockad av lite snabba pengar, och hjältestatus...