2018-03-01, 07:58
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Tycker detta låter väldigt långsökt, då menar du alltså att man långt i förväg ska ha bestämt sig för att mörda Palme just på den plats där mordet faktiskt skedde? De visste ju inte att han skulle på bio förrän samma dag mordet genomfördes. Och mördaren flydde ju uppför Tunnelgatan. Så förstår inte riktigt hur Dekorima kommer in i bilden. Men du kanske menar att det bara var en av flera platser där man hade uppsikt/bevakning?
Man skall dock komma ihåg att WT-tester utfördes i närheten samma dag (dock ej dekorima).
Citera
2018-03-01, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Läs i fuppen, t.ex här http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/PP847_2396_13_G1_1103_02.pdf och bilda dig en uppfattning om vad Christer Pettersson egentligen hade för sig. Det var nog ingen tillfällighet att mordet skedde där på Sveavägen, i närheten av klubb Oxen och Sigge Cedergrens bostad på Tegnérgatan.

449 sidor, det var en hel del. Vad finns att läsa där som du menar tyder på att CP kan ha varit medveten om att han utnyttjades som en patsy?

Att Palme mördades just på Sveavägen var nog ganska mycket en tillfällighet, de visste att han skulle vara utan livvakter då och man bestämde sig för att utnyttja tillfället. Hade lika gärna kunnat bli någon annanstans om paret Palme valt att gå på en annan biograf.
Citera
2018-03-01, 08:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Man skall dock komma ihåg att WT-tester utfördes i närheten samma dag (dock ej dekorima).

Samma dag ja. Då visste man ju redan att han skulle gå på bio utan livvakter.
Citera
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare

My thought was - for a rug addict to write all this and be very specific about things is interesting. The fact that most if not all media only talks about "Swedish businessman" - yet you can find an article that states she said it was a rogue Policeman AND a "Swedish businessman" is interesting - plus her writings are still kept secret by PU.

What did she really say? Something that was told to her husband some 20 years prior. Was he in college then? Where? Who else was there at school that might want to brag about a gun???

She met her future husband at drug rehab in 1986!
Citera
Medlem
hehehos avatar
Citat:
stämmer!
Citera
2018-03-01, 08:05
Medlem
FurirRevaers avatar
Hanan Ashrawi? Det är den enda PLO-kvinna jag kommer på.
Citat:
Ursprungligen postat av fdsafdsa
Hej alla.
(äntligen har jag hittat hit - till experterna på Palme-mordet)

Jag har sökt, men EJ funnit, uppgifter på en person som har intresserat mig i sammanhanget (iaf i MITT sammanhang).

Olof Palme skall ha haft ett offentligt (relativt offentligt) besök av en typ "minister"/statssekreterare under hösten 1985. Vet inte om det är från Palestina, Syrien, Libanon eller liknande.

Vem var det?
När var det? (helst datum eller åtminstone månad)

(Det är troligen en KVINNA)

Minnesbilder jag bär är Olof Palme tillsammans med en kvinna med svart/vit-randig palestinasjal. Hon har karaktäristisk något böjd näsa och mörka ögon. Jag minns det från media i Sverige typ DN och SvD samt kanske Rapport eller liknande. (jag har googlat i evigheter men inte funnit något.)

Är det NÅGON av er som kan ge mig något att gå på. (namn, parti, land)

(har kanske ett vagt minne av "Arafats högra hand" som en term i sammanhanget.)

TACK - för stort som litet svar (så att jag kan gå vidare i min eget lilla pussel omkring Olof Palme.)

//G
Citera
2018-03-01, 08:12
Avslutad
Citat:
"nya uppgifter som inte varit uppe i utredningen" enligt KP,
Det låter ambitiöst med tanke på att det mesta varit uppe och vänt i utredningen enligt tex GK,
det närmaste man kan komma i spekulation utifrån är väl Kegös uppgifter som stämmer tidsmässigt med den nya utvecklingen.

Kegö är väl den där Säpomannen som vill skylla på "en utländsk narkotikaorganisation". Skytten ska ha varit utbildad i Sovjetunionen. Det är det gamla vanliga, skylla på ryssen och s.k. organiserad brottslighet.

Alltså tillåt mig hånle i mjugg inför Kegös prat om att en knarkmaffia med kopplingar till Sovjetunionen skulle mörda Sveriges statsminister på öppen gata. Hade Olof glömt att betala för sin senaste amfetminleverans kanske?

Skulle inte förvåna mig det minsta om det är nåt sånt här man landar i med denne Krister Peterson vid rodret för den gamla lögn- och mörkläggningskommissionen. En ond ryss (spela på rysskräcken!) med kopplingar till skum knarkhandel som på något märkligt vänster får nys om att Palme ska på bio en sen fredagskväll utan livvakter. Sedan kommer man undan med det också, inte illa.
Citera
2018-03-01, 08:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tycker detta låter väldigt långsökt, då menar du alltså att man långt i förväg ska ha bestämt sig för att mörda Palme just på den plats där mordet faktiskt skedde? De visste ju inte att han skulle på bio förrän samma dag mordet genomfördes. Och mördaren flydde ju uppför Tunnelgatan. Så förstår inte riktigt hur Dekorima kommer in i bilden. Men du kanske menar att det bara var en av flera platser där man hade uppsikt/bevakning?
Ett vittne hörde två män i rulltrappan från Tunnelgatan till Malmskillnadsgatan prata om ett mord dagen innan (27/2):

- Blir det något mord så är det här.

https://www.dropbox.com/s/kx53t0y815lxfr2/L%C3%A4nk%20till%20Sk%C3%A4rmbild%20fr%C3%A5n%2020 18-03-01%2008-05-37.png?dl=0

Expressenartikeln är från 20 mars 1986.
Citera
2018-03-01, 08:22
Medlem
Citat:
"nya uppgifter som inte varit uppe i utredningen" enligt KP,
Det låter ambitiöst med tanke på att det mesta varit uppe och vänt i utredningen enligt tex GK,
det närmaste man kan komma i spekulation utifrån är väl Kegös uppgifter som stämmer tidsmässigt med den nya utvecklingen.

Förhör de nya personer kan det komma nya uppgifter...
Citera
2018-03-01, 08:22
Avstängd
Citat:
Ett vittne hörde två män i rulltrappan från Tunnelgatan till Malmskillnadsgatan prata om ett mord dagen innan (27/2):

https://www.dropbox.com/s/kx53t0y815lxfr2/L%C3%A4nk%20till%20Sk%C3%A4rmbild%20fr%C3%A5n%2020 18-03-01%2008-05-37.png?dl=0

Expressenartikeln är från 20 mars 1986.
Tror du fortfarande att Christer Petterson kan ha varit mördaren?

UG: https://www.svtplay.se/video/17119590/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-avsnitt-14-2?start=auto&tab=2018
Citera
2018-03-01, 08:26
Avslutad
Citat:

Så där har jag ofta yttrat mig om olika skumma platser i stadsmiljö och det är jag nog inte ensam om. "Ruskig plats det här, perfekta stället att mörda någon på!". Men å andra sidan kan det mycket väl ha varit så att Palme lockats till platsen (mötesscenariot) och att det här med biografbesöket var en anpassning till mötet senare på kvällen. Biografbesöket kan ha varit en förevändning för att infinna sig till mötet på Sveavägen alltså. Situationen blir dock snart obehaglig (Palme ska ju ha sett rädd ut enligt något vittne), sedan faller skotten.

Att man då valt ut just denna plats i förväg kan ha varit ett sätt att statuera exempel. Om det nu stämmer att Stay Behind huserade alldeles i närheten. Sveavägen dessutom, väldigt symboliskt laddat med just den gatan.

Snutarna och det svenska säkerhetsfolket som hjälpte till var nog övertygade om att Palme faktiskt utgjorde ett akut hot mot Sverige. Men de riktiga motiven bakom mordet finns att söka på annat håll.
Citera
2018-03-01, 08:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Citat:
WT-testerna skedde vid lunchtid och enligt uppgift pratade LP och MPs flickvän IK första gången om biobesöket runt 17:00.

Vi anständiga "medelmåttor" kan inte förstå hur ledningen för en konspiration kunde veta om biobesöket i förtid. OP och LP hade nog vikt kvällen för ett biobesök med MP och IK men hade tänkt sig ett besök på en annan biograf och den tidiga föreställningen. Inte ens vid 19-tiden fanns någon uttalad överenskommelse.

För att få en uppfattning vad extrema experter kan åstadkomma i den här vägen rekommenderar jag Derren Brown:

https://www.youtube.com/watch?v=BjueOXCy3OM
Senast redigerad av iesho 2018-03-01 kl. 08:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in