2018-03-01, 06:36
Medlem
scorzenyno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

Kan detta vara lagligt?
Citera
2018-03-01, 07:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kladdas
Har handlat via Wish och man får det man betalar för helt enkelt, när det gäller kvalité.
PN kommer inte att tjäna några större pengar på den nya lösningen, när alla Kinabolag tar leveransen via ett annat EU land.

Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Tycker du att det är dålig kvalitet?
Tror du att de (fabrikerna i Kina) har en speciell lina för Wish?

Vad folk inte förstår är att väldigt mycket de redan köper i svenska butiker kommer från Kina, skillnaden är mest bara att de betalar skyhögt mycket mer för samma saker. Butiker som Clas Ohlson och Biltema säljer inte sällan prylar som ser identiska ut men men hos Biltema står det Biltema på prylarna och hos Clas Ohlson står det Clas Ohlson. Dessa butiker tillverkar förstås inget själva utan de köper in samma saker från samma kinesiska tillverkare och lägger på ett kraftigt påslag.
Citera
2018-03-01, 08:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
? I stort sett allt jag får har sändnings nummer som jag kan spåra åtminstone i Kina, har inte posten sådana maskiner så får de väl åka till Kina och köpa likadana...

Sitter nu på posten och skriver av etiketten för hand? Det har uppfunnits datorer och kameror numera, åk på studiebesök till Kina, ni har nog mycket att lära er...

Blanda inte ihop det här med momsen med portot, det är två helt olika saker även om PostNord använder sig av momsen och avgiften för att försöks minska antalet paket.

Posten är ju med på mötena där Kinas subventioner bestäms, så de får väl klaga på sig själva om de bestämmer korkade saker på mötet.

Givetvis är det bästa om det kan fixas direkt där man handlar, men det lär ta ett tag innan det genomförs, sen verkar det ju som om posten då ändå vill ha sin hanteringsavgift fast de då inte ens hanterar det!

Som du säger paketen är endast spårbara i Kina då Kinesiska posten inte har någon möjlighet att lämna informationen vidare till t.ex. Postnord de Kinesiska datasystemen klarar inte det av någon anledning. Hade informationen gått att föra vidare så hade det ju varit enkelt och Postnord hade inte behövt hantera varje paket vid ankomsten manuellt.

Postnord använder sig inte av momsen det är ett riksdagsbeslut att vi skall betala moms i Sverige från första kronan på alla varor vi handlar oavsett om det är 1 liter mjölk på Ica eller ett mobilskal från Kina

Nej Postnord är inte med på mötena där Kinas subventioner bestäms det görs av FN på en helt annan nivå.

Varför skulle det ta tid att införa moms vid källan Kineser är ju så bra på att sälja så inga problem att lägga på moms direkt i så fall.
Citera
2018-03-01, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Som du säger paketen är endast spårbara i Kina då Kinesiska posten inte har någon möjlighet att lämna informationen vidare till t.ex. Postnord de Kinesiska datasystemen klarar inte det av någon anledning. Hade informationen gått att föra vidare så hade det ju varit enkelt och Postnord hade inte behövt hantera varje paket vid ankomsten manuellt.

Postnord använder sig inte av momsen det är ett riksdagsbeslut att vi skall betala moms i Sverige från första kronan på alla varor vi handlar oavsett om det är 1 liter mjölk på Ica eller ett mobilskal från Kina

Nej Postnord är inte med på mötena där Kinas subventioner bestäms det görs av FN på en helt annan nivå.

Varför skulle det ta tid att införa moms vid källan Kineser är ju så bra på att sälja så inga problem att lägga på moms direkt i så fall.
Några frågor - min fetning:
* Är det inte så att Kinas fraktpriser bestämdes av UPU:s (Universal Postal Union) senaste kongress år 2016?
* Vem var Sveriges representant utsedd av regeringen till UPU:s (Universal Postal Union) senaste kongress, någon från PostNord, kanske?

* Förklara för oss hur FN bestämmer fraktpriset?

Edit: "Member countries adopt new terminal dues system
29.09.2016 - UPU member countries agreed on a new remuneration system for delivering letters and small packets during the first week of deliberations at the Universal Postal Congress."
http://news.upu.int/no_cache/nd/member-countries-adopt-new-terminal-dues-system/

Sverige var en av länderna.
"terminal dues system" = fraktpris

"UPU member countries also moved one step closer to the terminal dues target system, agreeing to merge the six current classification groups into four groups."
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-01 kl. 08:27.
Citera
2018-03-01, 08:31
Medlem
Enydrions avatar
Okej, listar de paket jag inte fått ännu från Aliexpress, så får vi se om de har sändnings nummer som är spårbara eller ej...

13kr China post small packet by air
Lämnade Kina 19 februari enligt tracking

10kr Yenwen economic airmail
Lämnade Kina 21 februari enligt tracking

12kr Yenwen economic airmail
Lämnade kina 27 februari enligt tracking

30kr Yenwen economic airmail
Lämnade Kina 28 februari enligt tracking

33kr Yenwen economic airmail
Lämnade Kina 24 februari enligt tracking

8kr China post ordinary small packet plus
Lämnade kina 19 februari enligt tracking

7kr China post ordinary small packet plus

10kr China post ordinary small packet plus

Alla har ett antal tidpunkter listade innan det datum de lämnade landet.

Givetvis kan det ju tex vara så att ett antal olika paket hamnar i en postsäck tidigt, och denna skannas sedan, och genererar då spårningsdata för alla paket den innehåller...

Det kan ju också vara så att sista gången paketet skannas så lämnar det inte landet, utan hamnar i en hög vid flygplatsen och så lastas det in i planet senare samma dag eller ett antal dagar senare...
Har för mig att man ibland kan se flygplanets flightnummer, men har inte koll på sådana..

Blir ju spännande om dessa paket får åka till Örebro eller ej...

8 paket för 120kr totalt...
Nån som tror att jag kommer att betala 600kr för att få hämta ut dem?

Jag har beställt en del på Ebay också förutom detta...
Är bara två paket från Ebay, de verkar inte ha lämnat Kina ännu, de förmodad komma tidigast mitten av april, så de är nog att betrakta som förlorade. 8 kr och 15kr så är ju skit samma...

Det ena skeppat med Winit ? Vad det nu kan vara, det andra med China post sir mail.
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-01 kl. 08:42.
Citera
2018-03-01, 08:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Några frågor - min fetning:
* Är det inte så att Kinas fraktpriser bestämdes av UPU:s (Universal Postal Union) senaste kongress år 2016?
* Vem var Sveriges representant utsedd av regeringen till UPU:s (Universal Postal Union) senaste kongress, någon från PostNord, kanske?

* Förklara för oss hur FN bestämmer fraktpriset?

* Ja man bestämde fraktpriset och bestämde också att man skulle införa nya brev/paketklasser ePackage och eParcel för varubrev där subventionerna var betydligt lägre och breven var spårbara i hela kedjan. Av någon outgrundlig anledning har Kina inte än infört ePackage och eParcel än utan använder sitt gamla subventionerade system fortfarande.

* Vet ej namnet på den som förde Sveriges talan vid UPU 2016 det var dock ingen från Postnord utan från PTS

* Jag har inte varit med så hur diskussionerna går i detalj vet jag inte. I stort sett så kan du läsa om det i länken du postade. Man försöker kompensera u-länder så dom kan skicka brev till övriga världen. Nu kommer ju kina att komma upp några klasser och varubrev att undantas då det är lite fel att kompensera världens största ekonomi Kina's export till övriga världen UPU var inte tänkt så från början.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-01 kl. 09:00.
Citera
2018-03-01, 08:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hade de gjort en app där folk kan lägga in sina paketet nummer och betala in momsen för varje paket, så hade de ju kunnat fortsätta skicka ut dessa nu momsade paket som förut, utan att ändra på någonting, de paketnummer som inte haft momsen förbetald, hade de ju kunnat göra som de tänkt göra nu med alla paket, då skulle ju Magdalena fått in sin moms, och vi hade fått våra momsade paket utan någon oskälig hanteringsavgift.
Ja din ide är jättebra du kanske kan framföra den till Postnord så får vi se om det går att lösa! Jag tror dock att dom vänt och vridit på varje sten för att slippa hantera momsen. Postnord och Tullverket var ju länge oense om det tills Magdalena tog dom i örat och sa att nu fick dom fixa det...
Citera
2018-03-01, 09:13
Medlem
Citat:
* Ja man bestämde fraktpriset och bestämde också att man skulle införa nya brev/paketklasser ePackage och eParcel för varubrev där subventionerna var betydligt lägre och breven var spårbara i hela kedjan. Av någon outgrundlig anledning har Kina inte än infört ePackage och eParcel än utan använder sitt gamla subventionerade system fortfarande.

* Vet ej namnet på den som förde Sveriges talan vid UPU 2016 det var dock ingen från Postnord utan från PTS

* Jag har inte varit med så hur diskussionerna går i detalj vet jag inte. I stort sett så kan du läsa om det i länken du postade. Man försöker kompensera u-länder så dom kan skicka brev till övriga världen. Nu kommer ju kina att komma upp några klasser och varubrev att undantas då det är lite fel att kompensera världens största ekonomi Kina's export till övriga världen UPU var inte tänkt så från början.
Så Sverige var med hela vägen att inrätta dagens postfraktsystem med Kinas priser för postförsändelser - till Sverige?

Edit: Sverige skall i sammnhanget ses som riksdagen samt regeringen.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-01 kl. 09:33.
Citera
2018-03-01, 09:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja din ide är jättebra du kanske kan framföra den till Postnord så får vi se om det går att lösa! Jag tror dock att dom vänt och vridit på varje sten för att slippa hantera momsen. Postnord och Tullverket var ju länge oense om det tills Magdalena tog dom i örat och sa att nu fick dom fixa det...

De har vridit och vänt på varje sten för att hitta sätt att döda handeln men inte att lösa problemen, eller för de så är problemen lösta om försändelserna upphör. Vi såg detta tydligt när de bombarderade ut sina reklambudskap förklädda till artiklar i tidningar där de beklagade sig över situationen.

Skulle en sådan här lösning införas skulle däremot inte volymerna minskas så PostNord vill definitivt inte att detta införs. Kanske kan däremot idén genomföras mot PostNords vilja, då en sådan tjänst kan utvecklas helt utan deras medverkan. Är detta väl igång och vem som helst kan kolla upp om moms är betald för en viss försändelse kan det bli svårt för PostNord att hävda att nej vi vill inte kolla upp detta utan kommer fortsätta att skicka brev till mottagaren och begära in moms.
Citera
2018-03-01, 09:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Så Sverige var med hela vägen att inrätta dagens postfraktsystem med Kinas priser för postförsändelser - till Sverige?

Edit: Sverige skall i sammnhanget ses som riksdagen samt regeringen.
Ja man var med och röstade för förslaget att man skulle införa ePackage och eParcel för varubrev helt riktigt och PTS representerade Sveriges riksdag och Kina representerades av någon minister som jag glömt namnet på.

På vissa varor på ehandelssiterna finns valet ePackage men det är mer undantag än regel. Dock bör man som kund välja det då kanske fler följer efter och det implementeras hos alla.
Citera
2018-03-01, 09:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De har vridit och vänt på varje sten för att hitta sätt att döda handeln men inte att lösa problemen, eller för de så är problemen lösta om försändelserna upphör. Vi såg detta tydligt när de bombarderade ut sina reklambudskap förklädda till artiklar i tidningar där de beklagade sig över situationen.

Skulle en sådan här lösning införas skulle däremot inte volymerna minskas så PostNord vill definitivt inte att detta införs. Kanske kan däremot idén genomföras mot PostNords vilja, då en sådan tjänst kan utvecklas helt utan deras medverkan. Är detta väl igång och vem som helst kan kolla upp om moms är betald för en viss försändelse kan det bli svårt för PostNord att hävda att nej vi vill inte kolla upp detta utan kommer fortsätta att skicka brev till mottagaren och begära in moms.
Nej jag tror inte det om man gör som man kommit överens om att alla varupaket från Kina skickas som ePackage eller eParcel och Kina lämnar ut elektronisk data på paketen till mottagarlandet så kan allt hanteras effektivt och man kan implementera ett automatiskt system för att betala in momsen när paketet skickas från Kina och skanna paketet och se om momsen betalats och leverera ut det till kunden.
Eftersom man inte får någon trackingdata från Kina måste allt hanteras när det kommer till Sverige vilket givetvis är bökigt och kostar extra pengar och resurser.
Citera
2018-03-01, 09:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej jag tror inte det om man gör som man kommit överens om att alla varupaket från Kina skickas som ePackage eller eParcel och Kina lämnar ut elektronisk data på paketen till mottagarlandet så kan allt hanteras effektivt och man kan implementera ett automatiskt system för att betala in momsen när paketet skickas från Kina och skanna paketet och se om momsen betalats och leverera ut det till kunden.
Eftersom man inte får någon trackingdata från Kina måste allt hanteras när det kommer till Sverige vilket givetvis är bökigt och kostar extra pengar och resurser.

Lite oklart vad i mitt inlägg du inte tror på.

Att det sedan kan göras än bättre med assistans från Kina är det ingen som invänt emot men diskussionen gällde om möjligheterna att genomföra förbättringar utan deras inblandning.

Men det du inte tror på är kanske postens vilja att medverka till sådana lösningar eller ens acceptera lösningar som andra serverar. Där håller jag med, deras mål är helt tydligt att döda handeln och inte att lösa problemen så att handeln kan fortsätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in