2018-02-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det visar sig att polisen kommer fram till att det endast var en gärningsman - kommer det presenteras?

Man får verkligen hoppas det!

Säger inte att det här är mer eller mindre troligt än alla andra teorier, men ett scenario man kan tänka sig är:

X kommer hem och konstaterar att Y har tagit sig själv och barnen av daga
X beslutar sig då för att gå samma väg.

X är i så fall troligen O men kan vara H också.
Citera
2018-02-28, 22:57
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Undra om de har några sjukdomar i släkten? Mycket märkligt att två i en familj blir knasiga i bollen nämligen. En isolerar sig i hemmet och en mår dåligt av att vara hemma. Att han inte bara lämnade tanten då. Han kunde fått ett bra liv med sin moms.
Citera
2018-02-28, 22:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Lite egendomligt är det att det inte framkommit någon ny information, när en är bekant med en som är vän till en nära anhörig till familjen. Inget nytt på en månad. Har de slutat umgås plötsligt?

Det kanske har kommit via PM - men som brukligt inte får läggas ut på 3-4 veckor

Hemligt PM med info om händelsen =
Citera
2018-02-28, 23:07
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
... och sedan när detta PM, som du efterlyser, kommer in i tråden så anfalls budbäraren av diverse arga ifrågasättanden och arga kommentarer. Och självklart är man då jättesugen på att lämna ut mer info i ärendet

EDIT: Budbäraren kan självklart inte garantera sanningshalten i PM:en, det får läsaren med viss kritik själv avgöra. Men mottagandet i den här tråden är inte trevlig.

Touché!
Citera
2018-02-28, 23:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Man får verkligen hoppas det!

Säger inte att det här är mer eller mindre troligt än alla andra teorier, men ett scenario man kan tänka sig är:

X kommer hem och konstaterar att Y har tagit sig själv och barnen av daga
X beslutar sig då för att gå samma väg.

X är i så fall troligen O men kan vara H också.

Ja dina alternativ är ju fullt möjliga i bägge varianterna.
Frågan är ju då bara hur och varför den kvarande äkta hälften X känner sig manad att dels förfalska ett gemensamt avskedsbrev med Ys namnunderskrift och dels ta på sig delad skuld för morden på barnen.
Det hade ju räckt att konstatera och skriva ner att alla man älskade är borta och suiciderat.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-28 kl. 23:10.
Citera
2018-02-28, 23:11
Medlem
Med all respekt för alla som lider av psykiska besvär. Har själv upplevt det tidigare i mitt liv (utbrändhet).

Jag har så svårt att begripa att O och H tillsammans skulle ha mördat sina barn.
Däremot lutar det åt att Oskar ensam har gjort det.

Min tidigare teori kvarstår - tänker utanför boxen.

Länken nedan är väldigt beskrivande om varför.

Citat:
Med denna sida vill jag bidra till att sprida kunskapen om att de som utsätter andra för psykisk (och fysisk) misshandel kan lida av en personlighetsstörning. Min förhoppning är att insikten ska hjälpa de som drabbats av misshandeln att frigöra sig och läka snabbare, samt att kunskapen ska öka bland de som kommer i kontakt med offren. Det vill säga att innehållet används av och för de som utsatts för misshandeln och inte till att ställa diagnos på den som misshandlar.

Citat:
“Idealet ur våldsverkarens synvinkel är att offret förlorar balansen och bryter samman på något uppseendeväckande sätt, så att omgivningen tror att det rör sig om en psykiskt rubbad person. Förövaren framställer sig själv som offer, och upplever sig kanske också så. I extrema fall blir det utvalda offrets reaktion en så allvarlig depression att det slutar med självmord.”

Citat:
 inte kan hantera frustrationer och motgångar
 räknar med omedelbar behovstillfredsställelse
 vill ha sin vilja igenom fullt ut
 inte respekterar andras gränser
 inte respekterar ett nej eller att någon är av en annan åsikt
 försöker kontrollera sin omgivning

http://www.narcissism.se/
Citera
2018-02-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ja dina alternativ är ju fullt möjliga i bägge varianterna.
Frågan är ju då bara hur och varför den kvarande äkta hälften X känner sig manad att dels förfalska ett gemensamt avskedsbrev med Ys namnunderskrift och dels ta på sig delad skuld för morden på barnen.
Det hade ju räckt att konstatera och skriva ner att alla man älskade är borta och suiciderat.

Kanske fanns ett färdigskrivet brev då?
Jaja håller det inte för troligt själv att det gick till så men så länge vi inte vet så får vi fortsätta med spekulationer
Citera
2018-02-28, 23:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Alltså, denna tråd.
Om man jobbar heltid på dagarna och har lite annat engagemang någon kväll eller två - alltså om man har ett liv s.a.s. - då har man plötsligt genast 25 sidor att läsa in!
Angående den numera berömda PM:en från igår, som verkar ha varit ett massutskick (men jag har inte fått det), är det två saker som slår mig:
Vännen till den nära släktingen, "närmare släkt än syskon", har mitt i all galenskap fått vetskap om att Hanna och Oskar planerade att ta bort hela familjen - men inte slagit larm! Är det verkligen ingen annan än jag som reagerat på det?
I övrigt kan en nära släkting "närmare än ett syskon" inte vara annat än en enäggstvilling rent genetiskt. Hade Oskar eller Hanna en enäggstvilling?

'
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man får inga PM eller extra information genom att kalla andra för mytomaner eller bäbisar. Du måste förtjäna förtroendet genom att uppföra dig och fråga snällt. Det utbyts mycket information via det lilla kuvertet uppe till höger, det blir extremt svårt att följa med i en så här komplex tråd utan denna off the record information.
Hm, du har mig veterligen inte redogjort än för när du fick samma PM. Kom igen nu!
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Av viken anledning vill ni veta detta ? Har ju inte med sammanhanget att göra 😔
Varför så hemlig kring huruvida begravningen har ägt rum eller ej? På något sätt tycker jag den frågan har mer att göra med fallet, än långt mycket annat som diskuterats i tråden.
Vi är flera som inte tror att den kan ha skett än, med tanke på omständigheter rent tidsmässigt avseende rättsmedicinska undersökningar. Sedan har ju någon faktiskt påstått att den har skett och att det var en gemensam ceremoni för alla döda, både mördare och mördade tillsammans. Något som flera här också betvivlar kan ha skett, eller åtminstone har svårt att smälta.
Jag tror det vore en god gärning att tala ur skägget i denna fråga, för trådens skull.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-02-28 kl. 23:45.
Citera
2018-02-28, 23:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
... och sedan när detta PM, som du efterlyser, kommer in i tråden så anfalls budbäraren av diverse arga ifrågasättanden och arga kommentarer. Och självklart är man då jättesugen på att lämna ut mer info i ärendet

EDIT: Budbäraren kan självklart inte garantera sanningshalten i PM:en, det får läsaren med viss kritik själv avgöra. Men mottagandet i den här tråden är inte trevlig.

Nej mottagande av den stackare som hänvisar till faktauppgifter via hemligt PM har inte varit trevliga, håller med. Kommentarerna har varit lite i vassaste laget.
Men just den här Bjärredstråden fullkomligt törstar ju efter mer info, varenda droppe information sugs upp - sann eller falsk.

Frågan är väl om man som PM mottagare verkligen ska låta sig påverkas att gå i PM avsändarens ledband? Man behöver ju inte delge tråden info att man fått PM som man själv tänker sitta på och bara portionera ut i småbitar. Man sticker ju faktiskt ut hakan när man går så - just för att tråden törstar efter info. Dessutom offrar man sig och sticker ut hakan åt någon annan som borde fått ta påhoppen själv.

Tycker nog att man kanske ska försöka ha så stor intrigitet som postare att man inte låter sig manipuleras av någon osynlig dirigent som håller i taktpinnen via PM.
Man kan ju helt enkelt konstatera att man vidarebefordar PM-et i sin helhet direkt postat i tråden och går inte PM avsändaren med på detta, tänker man ignorera detta PM.

Att säga att man har hemligt PM som man tänker sitta på, är som att säga att det finns öl till trådens törstande men inte bjuda på ölen. När ölen väl kommer efter 3-4 veckor, avslagen, ljummen och alldeles för lite - får man också mycket riktigt massor av kritik.
Citera
2018-02-28, 23:34
Medlem
Citat:
Nej mottagande av den stackare som hänvisar till faktauppgifter via hemligt PM har inte varit trevliga, håller med. Kommentarerna har varit lite i vassaste laget.
Men just den här Bjärredstråden fullkomligt törstar ju efter mer info, varenda droppe information sugs upp - sann eller falsk.

Frågan är väl om man som PM mottagare verkligen ska låta sig påverkas att gå i PM avsändarens ledband? Man behöver ju inte delge tråden info att man fått PM som man själv tänker sitta på och bara portionera ut i småbitar. Man sticker ju faktiskt ut hakan när man går så - just för att tråden törstar efter info. Dessutom offrar man sig och sticker ut hakan åt någon annan som borde fått ta påhoppen själv.

Tycker nog att man kanske ska försöka ha så stor intrigitet som postare att man inte låter sig manipuleras av någon osynlig dirigent som håller i taktpinnen via PM.
Man kan ju helt enkelt konstatera att man vidarebefordar PM-et i sin helhet direkt postat i tråden och går inte PM avsändaren med på detta, tänker man ignorera detta PM.

Att säga att man har hemligt PM som man tänker sitta på, är som att säga att det finns öl till trådens törstande men inte bjuda på ölen. När ölen väl kommer efter 3-4 veckor, avslagen, ljummen och alldeles för lite - får man också mycket riktigt massor av kritik.
I början kom PM ut i tråden omgående efter mottagandet. Och budbäraren fick massor av påhopp där också. Man kan diskutera sanningshalt och tveksamheter. Men man bör inte rikta kritiken mot mellanhanden.
Nu: Gonatt!
Citera
2018-02-28, 23:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Det kanske har kommit via PM - men som brukligt inte får läggas ut på 3-4 veckor

Hemligt PM med info om händelsen =

Mycket egendomligt.. Nästan som karantän.
Om kontakter finns borde det sipprat in lite ny info mellan varven.

Jag brukar också få PM och då oftast i motsats till det jag står för, eller ointressanta. Brukar då hälsa och tacka för infon, men att vederbörande får lägga ut infon själv. Vad händer? Inget! Småtroll är dem!
Citera
2018-02-28, 23:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Kanske fanns ett färdigskrivet brev då?
Jaja håller det inte för troligt själv att det gick till så men så länge vi inte vet så får vi fortsätta med spekulationer
Jag har tidigt i tråden presenterat ett scenario, utifrån att Hanna skulle varit den drivande (när det kom på tapeten). Där skulle hon ha tagit livet av både barnen och sig själv, somnat in med ett färdigskrivet självmordsbrev i händerna. Oskar kommer hem och hittar dem, ser att hon skrivit under brevet och blir totalt knäckt. Det finns luft på pappret att skriva under för honom också, mellan texten och namnförtydligandena. Han överlägger snabbt om han ska ringa polisen eller vad han ska göra. Istället för detta beslutar han sig för att följa sin familj i döden, skriver snabbt under brevet varpå han hänger sig.
I mitt tidigare förslag fanns även den eventuella kniven med. Han skulle då ha huggit den i Hanna i ren förtvivlan. Men om man slopar den kan vi istället tänka att han satte sig vid datorn (när de lugnande medlen börjat verka och gjort honom rusig) innan han hängde sig.
Detta ifall Hanna var ensam mördare alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in