Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
skruetrækkere= skruvdragare
skruetrækker = skruvmejsel
GLÖM ALLT OM ROTERANDE SKADOR SAMT BORR så det inte blir en trådsanning.
Ledsen för det här. För en gångs skull har jag varit noga med att spara på varenda länk, till och med bokmärkt dem med titel för att lätt finna dem. Och så var det felöversatt.
Ledsen om jag spridit förvirring.
Men varför tror de att det var en tillspetsad skruvmejsel? Kan ju varit en syl. Eller har de återfunnit en skruvmejsel trots allt?
Just det har jag också funderat på. Men jag kan tänka att de funnit något antingen vid husrannsakan i utbåten, eller på havets botten. En syl är en syl. En mejsel är en mejsel. Så troligen VET dom att det är en skarpslipad mejsel. Och jag tror inte den var mejslad till en syl, utan att den platta delen på mejseln har slipats skarp som ett rakblad. (Alltså en vanlig mejsel, ingen kryssmejsel).
Nej då, du har nog inte spridit nån förvirring. Det lyckas vi själva göra så bra ändå
Tillägg: vårt svenska ord för skruvdragare (dvs den som ser ut som en borrmaskin) är samma danska ord skruetraekker - dvs skruvmejsel. Det kan heta skruemaskin kanske? Om det är den elektriska skruvdragaren som vi menar. Vi får forska lite i det där.