2018-02-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fanns ETT stick i "bröstkorgen", exakt var minns jag inte. Något har inte sagts om ansiktet, men skallbenet var i alla fall intakt.
Men halsen har nog haft knivskador. Med tanke på att han senare sågat i kvarlevorna är det nog svårt att utreda exakt vad det är för skärskador kanske.
Citera
2018-02-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men halsen har nog haft knivskador. Med tanke på att han senare sågat i kvarlevorna är det nog svårt att utreda exakt vad det är för skärskador kanske.
Han har ju bevisligen sågat av huvudet vid halsen, det är klarlagt.
Citera
2018-02-28, 21:52
Medlem
Citat:
Det fanns ingen skruvdragare - det är en felöversättning från danskan. Det var skarpvässad skruvmejsel - eller skruvmejslar.
Tack Picasso.
Översatte vad som stod i Divas inlägg nyss.
"I polislistan om saker som ska konfiskeras nämns inte skruvdragarna. Det har inte varit möjligt att klargöra varför, men det kan innebära att de inte har hittats eftersom polisen upp till tvister endast kan kräva de beslagtagna sakerna som har tillhandahållits och använts i samband med ett brott."

Jag vill minnas att skruvdragaren nämndes på Buch-Jepssons presskonferens? Är det någon som kommer ihåg? Eller blev det en felöversättning redan där? Är det en vanlig skruvmejsel som Madsen slipat om? Som felaktigt översatts till skruvdragare?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-02-28 kl. 21:56.
Citera
2018-02-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ja,det är ju det jag menade. Det kan vara slint med sågen,sågrispor från klingan blandat med knivskärsår.
Att de inte kan säga dödsorsak exakt beror kanske på det.Kvarlevan hade ju dessutom legat länge i havet.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-02-28 kl. 21:58.
Citera
2018-02-28, 21:57
Medlem
Citat:
Tack Picasso.
Översatte vad som stod i Divas inlägg nyss.
I polislistan om saker som ska konfiskeras nämns inte skruvdragarna. Det har inte varit möjligt att klargöra varför, men det kan innebära att de inte har hittats eftersom polisen upp till tvister endast kan kräva de beslagtagna sakerna som har tillhandahållits och använts i samband med ett brott.
Jag vill minnas att skruvdragaren nämndes på Buch-Jepssons presskonferens? Är det någon som kommer ihåg? Eller blev det en felöversättning redan där? Är det en vanlig skruvmejsel som Madsen slipat om? Som felaktigt översatts till skruvdragare?
Redan från första gången man nämnde "skruetrækker" så översattes det lite här och där till skruvdragare. Sen började man förstå hur fel det var, sen blev det skruvmejsel. Och det är skruvmejsel som Madsen slipat vass. Inte lätt med danskan. Tänk bara på hur de räknar!
Citera
2018-02-28, 22:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Okej var annars sågar man av ett huvud?
Citera
2018-02-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Okej var annars sågar man av ett huvud?
Ingen aning . Nere vid bröstet? Jag vet, var lite övertydlig...
Citera
2018-02-28, 22:14
Medlem
Citat:
Redan från första gången man nämnde "skruetrækker" så översattes det lite här och där till skruvdragare. Sen började man förstå hur fel det var, sen blev det skruvmejsel. Och det är skruvmejsel som Madsen slipat vass. Inte lätt med danskan. Tänk bara på hur de räknar!
skruetrækkere= skruvdragare
skruetrækker = skruvmejsel

GLÖM ALLT OM ROTERANDE SKADOR SAMT BORR så det inte blir en trådsanning.

Ledsen för det här. För en gångs skull har jag varit noga med att spara på varenda länk, till och med bokmärkt dem med titel för att lätt finna dem. Och så var det felöversatt.
Ledsen om jag spridit förvirring.
Men varför tror de att det var en tillspetsad skruvmejsel? Kan ju varit en syl. Eller har de återfunnit en skruvmejsel trots allt?
Citera
2018-02-28, 22:18
Medlem
Citat:
skruetrækkere= skruvdragare
skruetrækker = skruvmejsel

GLÖM ALLT OM ROTERANDE SKADOR SAMT BORR så det inte blir en trådsanning.

Ledsen för det här. För en gångs skull har jag varit noga med att spara på varenda länk, till och med bokmärkt dem med titel för att lätt finna dem. Och så var det felöversatt.
Ledsen om jag spridit förvirring.
Men varför tror de att det var en tillspetsad skruvmejsel? Kan ju varit en syl. Eller har de återfunnit en skruvmejsel trots allt?
Just det har jag också funderat på. Men jag kan tänka att de funnit något antingen vid husrannsakan i utbåten, eller på havets botten. En syl är en syl. En mejsel är en mejsel. Så troligen VET dom att det är en skarpslipad mejsel. Och jag tror inte den var mejslad till en syl, utan att den platta delen på mejseln har slipats skarp som ett rakblad. (Alltså en vanlig mejsel, ingen kryssmejsel).

Nej då, du har nog inte spridit nån förvirring. Det lyckas vi själva göra så bra ändå

Tillägg: vårt svenska ord för skruvdragare (dvs den som ser ut som en borrmaskin) är samma danska ord skruetraekker - dvs skruvmejsel. Det kan heta skruemaskin kanske? Om det är den elektriska skruvdragaren som vi menar. Vi får forska lite i det där.
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-28 kl. 22:27.
Citera
2018-02-28, 22:31
Medlem
Citat:
Just det har jag också funderat på. Men jag kan tänka att de funnit något antingen vid husrannsakan i utbåten, eller på havets botten. En syl är en syl. En mejsel är en mejsel. Så troligen VET dom att det är en skarpslipad mejsel. Och jag tror inte den var mejslad till en syl, utan att den platta delen på mejseln har slipats skarp som ett rakblad. (Alltså en vanlig mejsel, ingen kryssmejsel).

Nej då, du har nog inte spridit nån förvirring. Det lyckas vi själva göra så bra ändå
Måste ärligt säga att Journalister är makalöst slarviga med översättning samt även rena faktafel ibland.
De har till skillnad från oss utbildning.Och skriver aldrig rättelse om de gjort en miss.
På papperstidningens tid var det bättre ordning.
Citera
2018-02-28, 22:34
Medlem
Efter lite förfrågan hos en dansk bekant så använder man samma ord, skruetraekker, till både mejsel och skruvdragare. Men med tillägget "elektrisk". Så elektrisk skruetraekker är skruvdragare, och skruetraekker är skruvmejsel.
Citera
2018-02-28, 22:37
Medlem
Citat:

Tillägg: vårt svenska ord för skruvdragare (dvs den som ser ut som en borrmaskin) är samma danska ord skruetraekker - dvs skruvmejsel. Det kan heta skruemaskin kanske? Om det är den elektriska skruvdragaren som vi menar. Vi får forska lite i det där.

De båda danska orden är förvillande lika. Men en liten extra bokstav,ett e på slutet på skruvdragare.
skruetrækker
skruetrækkerE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in