2018-02-28, 12:30
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du rabblade upp en serie argument för din sak och jag efterfrågade beviset för din tes, nämligen kurvan och var den går att observera. Då svarar du med en fråga om kartor, du försöker väl inte avleda från frågan? Du hävdar ju att jorden är klotformad, då vore det väl på sin plats att få detta klot i annat än animationer.

Suck, du börjar bli oerhört tråkig att diskutera med. För du tar inte till dig något alls.

Alla som jobbar/styr båtar som åker på haven ser kurvan vid varje hamn.
Om saker "rullar" upp från horisonten så är det väl ändå att se kurvan?

Nu kommer du ju bara rabbla massa nonsens nu... men jag kanske kan få ett SVAR av dig denna gång:
Har du sett filmsekvenser där en person bevisar kurvan genom Turning Torso? Om du har sett den, vad tolkar du det du ser???

(Kommer svaret bli "jag vet inte" tro???)
Citera
2018-02-28, 12:56
Medlem
Citat:
Om det är en konspiration att jorden är ett klot vore det väl på sin plats att dölja kartor som föreställer annat?

Inget hindrar plattjordare från att mäta avstånd, rita kartor och distribuera dessa.

Citat:
Varför är det beklämmande att människor inte är överens? Är vetenskap baserad på konsensus enligt dig?

Att det inte råder konsensus kring en sådan elementär sak som vilken karta som är korrekt kan inte annat än att tas som intäkt för att plattjordsmodellen saknar stöd i detta avseende. Vilket naturligtvis får en att undra hur somliga ändå kan vara så säkra på att Jorden är platt. I synnerhet eftersom en fungerande karta är en viktig sak.

Om det inte finns någon bra förklaring till avsaknaden av konsensus givetvis. Känner du till någon?

Jag har vare sig påstått eller insinuerat att vetenskap skulle vara baserad på konsensus. Jag vill endast påpeka att avsaknad av konsensus kring grundläggande fakta inte är ett gott tecken för riktigheten i teorin. Vetenskap är ett sätt att tänka. Även i det avseendet lämnar plattjordsmodellen, och framförallt dess förespråkare, mycket att önska.
Citera
2018-02-28, 13:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Gleasons karta anger också att det du säger, en karta föreställer inte nödvändigt verkliga förhållande. Det behöver den inte göra för att fungera. Jag har aldrig sagt att Gleasons är korrekt, jag vet inte. Men tittar man på flygrutter mellan de orter du nämner så stöder de en plattjordskarta av typ Gleasons, eller azimuttyp om man vill kalla det så.

Nu är ju månlandningar bevisade som fejk och således också de fotografier du nämner, vidare blir varenda foto tagit ifrån den s.k. rymden ej trovärdiga.
Vore ju lätt för alla dom som seglat eller flugit privatplan att mäta upp avstånden och därmed skapa en korrekt plattjordskarta om jorden vore platt. Anledningen till att ingen lyckats beror enligt min mening på att jorden inte är platt och därmed är det en omöjlighet att rita en korrekt plattjordskarta.
Vare sig månlandningar eller rymdfärder är bevisade som fejk. Detta är bara en uppfattning bland konspirationsteoretiker.
Hur menar du att jordfotografiet "Blå Pärlan" från 1972 är producerat om det inte är ett fotografi. CGI och datoranimeringar kan man utesluta direkt om man tittar på hur datorgrafik på den tidens datorer såg ut.
Citera
2018-02-28, 13:57
Medlem
Citat:
NASA har ertappats med lögner åtskilliga gånger, exempelvis månlandningar, ej trovärdigt.

Som sagt:

Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Vilket du förstås har fått, men då duger det inte...

Men okej, då hoppar vi över NASA och går till Japan istället, där vi har bilder från Himawari-8 (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Himawari-8_true-color_2015-01-25_0230Z.png) och Hayabusa (http://www.isas.jaxa.jp/e/snews/2004/0519_new.shtml)
Senast redigerad av PlantaGenista 2018-02-28 kl. 13:59.
Citera
2018-02-28, 15:56
Medlem
Citat:
Om det är en konspiration att jorden är ett klot vore det väl på sin plats att dölja kartor som föreställer annat?
Varför är det beklämmande att människor inte är överens? Är vetenskap baserad på konsensus enligt dig?
Det råder konsensus bland seriösa vetenskapare att jordgloben ger en korrekt avbildning av jorden.
Men gör mig gärna förvånad: Bevisa att jordgloben är fel!
Citera
2018-02-28, 16:04
Medlem
Citat:
Du rabblade upp en serie argument för din sak och jag efterfrågade beviset för din tes, nämligen kurvan och var den går att observera. Då svarar du med en fråga om kartor, du försöker väl inte avleda från frågan? Du hävdar ju att jorden är klotformad, då vore det väl på sin plats att få detta klot i annat än animationer.
Jag gav en serie argument som bevisar att jorden inte kan vara platt. Du skiter helt i det och börjar istället dilla om "kurvan", som jag inte sa ett ord om. (Inom parentes: Alla kan se kurvan och effekter av den, det är ni plattjordare som väljer att blunda.)

Gör mig och flera andra häpna: Bemöt argumenten utan att tramsa eller visa idiotvideor från youtube.

Annars visar du bara en gång till att du inte har något att komma med.
Citera
2018-02-28, 16:29
Medlem
Citat:

Jaha, och vem har makt att göra det då? Blir svaret ditt vanliga "vet ej"? Eller kommer du att föreslå Illuminati, judarna, Rothschild eller NASA? Inget av det är sant.

Ingenting, absolut ingenting, hindrar plattjordare att flyga jorden runt, mäta avstånd och därifrån ta fram "plattjordskartan". Bara att sätta igång!

Och egentligen behöver dom inte flyga upp och mäta heller. Vi vet nämligen avståndet fågelvägen mellan massor med städer på jorden. Flygbolagen flyger sådana sträckor dagligen. Vi vet också att det inte går att plotta in de avstånden på ett platt papper. Däremot går det utmärkt att göra det om man knycklar ihop papperet till en boll!
Senast redigerad av pewana 2018-02-28 kl. 16:37.
Citera
2018-02-28, 17:30
Medlem
Citat:
Men tittar man på flygrutter mellan de orter du nämner så stöder de en plattjordskarta av typ Gleasons, eller azimuttyp om man vill kalla det så. (orterna ifråga är Sydney och Santiago)

Det där är ren lögn! På Gleasonkartan går ju den närmaste, raka, flygvägen mellan Sydney och Santiago via Nordpolen! Flyplanen flyger inte den vägen, som för övrigt är helt omöjlig att genomföra som non-stop-flygning med nuvarande plan. I verkligheten går flygrutten nära sydpolen (som inom parentes är en punkt inte en cirkel med 12566 mils omkrets som du påstår).

Flygrutterna - de som defacto används - är ett av många tydliga, otvetydiga bevis för att plattjordshypotesen inte stämmer. Bara något litet fåtal faktaresistenta idioter vägrar inse faktum.
Citera
2018-02-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är för mig en ”wow”.

Vad anser du om att solen går upp i sydöst på sommaren söder om södra vändkretsen?
Enligt plattmodellem är solen alltid norrut om man befinner sig söder om södra vändkretsen.
Inget jag är insatt i detta. Jag vet inte ens vad vändkrets är.
Citera
2018-02-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det enda du behöver göra är att släppa en sten och se den falla mot marken.

Varje år och på varje universitet och högskola i hela världen laboreras det med gravitation och varje gång kommer man fram till samma sak: massor attraherar varandra.

Här är en av tiotusentals labbrapporter som visar att gravitation existerar:
http://kurslab.fysik.lth.se/V1Fysik/labrapport_EN.pdf
Släppa en sten är ju inget bevis för gravitation. Det man observerar är att nånting faller enbart ju.
Så, nu är det min tur och fråga dig en fråga efter du frågat mig 100 frågor.
Kan din observation när en sten faller på marken bevisa att det inte är luften som avgör vad som är upp och ner?
Om du ska svara med dom där experimenten kan du avstå på frågan, för dom där experimenten är inte ens gjorda på samma sätt som originalet. Sedan att originalet gjordes när han var ensam, utan bevis för vad han sa betyder att det är helt galet att tro på det. Hur vet du t.ex isf att han gjorde många experiement i sitt vacuum som misslyckades?

Sedan en grej till dom där experiementen. Samam fråga här, kan du bevisa att det inte är nånting annat än just gravitation(massa dra till sig massa) genom dom observationerna?
Exakt vad för test har gjorts för att bevisa det?
Citera
2018-02-28, 18:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Släppa en sten är ju inget bevis för gravitation. Det man observerar är att nånting faller enbart ju.
Så, nu är det min tur och fråga dig en fråga efter du frågat mig 100 frågor.
Kan din observation när en sten faller på marken bevisa att det inte är luften som avgör vad som är upp och ner?
Om du ska svara med dom där experimenten kan du avstå på frågan, för dom där experimenten är inte ens gjorda på samma sätt som originalet. Sedan att originalet gjordes när han var ensam, utan bevis för vad han sa betyder att det är helt galet att tro på det. Hur vet du t.ex isf att han gjorde många experiement i sitt vacuum som misslyckades?

Sedan en grej till dom där experiementen. Samam fråga här, kan du bevisa att det inte är nånting annat än just gravitation(massa dra till sig massa) genom dom observationerna?
Exakt vad för test har gjorts för att bevisa det?
Att man kan släppa en sten i en vakuumkammare och den faller på samma sätt som i luften är ett klart bevis på att det inte är luften som avgör vad som är upp och ner. Då skulle ju stenen inte falla i vakuum.
Citera
2018-02-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf

Enbart en observation bevisar ej den saken, det stämmer. Det spelar mindre roll eftersom det är upp till plattjordare att bevisa

1) Att upp ner ner inte beror på gravitation, och

2) Vad som i så fall avgör vad som är upp eller ner.

Eftersom saker faller nedåt även i vakuum kan man dock enkelt konstatera att det inte är omgivande medium som avgör vad som är upp och vad som är ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in