Citat:
Ursprungligen postat av
BrickTamland
Jag är benägen att hålla med Leif Silbersky i sista UG-avsnittet;
CP-spåret var en panikåtgärd.
Däremot tror jag inte att CP var något villospår för att mörka en konspiration, utan ett helt fristående halmstrå för Helin mfl att rädda ansiktet efter en pinsamt resultatlös utredning.
Ändamålet fick helga medlen.
De egentliga gärningsmännen måste ha garvat sig harmynta över den omedvetna gratiscovern.
Men LP är och förblir den fyrkantiga klossen i vad som börjar bli ett alltmer runt hål...
Du har fel. HH som höll i Palmeutredningen från början gjorde allt för att förstöra utredningen.
VG, PKK och CP var några av villospåren som las ut. Syftet var att man aldrig skulle kunna lösa fallet.
CP var en av Sveriges mest lovande skådespelare men tyvärr så fastnade han i missbruk och kriminalitet. Jag tror dock att han mycket väl kan ha jobbat som informatör åt polisen även innan MOP. Jag tror att CP frivilligt ställde upp som syndabock därför att han visste att han skulle frias och att han skulle tjäna pengar på det. Dessutom gillade han att spela en roll och var skicklig på det.
Att det blev rättegång var ett effektivt sätt att förstöra utredningen. LP blev ju efter hans frikännande oanvändbar som vittne. Hon hade tydligt utpekat CP och kunde sedan inte ändra sig. LP visste att det inte var han men hon visste också att CP var frivillig så hon behövde inte ha dåligt samvete.
Innan konfrontationen hade hon fått förhandsinformation om vem det var som var den frivillige syndabocken och lär ha sagt att "det ser man ju vem som är alkoholist".