2018-02-28, 12:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja om du är typen som bara sitter hemma och aldrig går ut så håller jag med dig.

Det är klart man går ut men det betyder inte att man vill slösa bort en dag för att köpa batterier på IKEA.
Citera
2018-02-28, 12:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Dom momsar väl i Sverige, eller hur?
Ja skillnaden på ingående och utgående moms men tjänar man själv det dubbla mot att själv importera varan från t.ex. spanien så varför gynna spanjorerna...
Citera
2018-02-28, 12:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är klart man går ut men det betyder inte att man vill slösa bort en dag för att köpa batterier på IKEA.
En dag? Det tar 10 minuter att promenera dit och då kan man äta en korv i entren för 5:- innan man går hemåt :-) så tjänar man in kostnaden för lunchen med...
Citera
2018-02-28, 12:08
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ja skillnaden på ingående och utgående moms men tjänar man själv det dubbla mot att själv importera varan från t.ex. spanien så varför gynna spanjorerna...
Jag bryr mig inte om vem jag gynnar så länge det inte är den nuvarande svenska regeringen.
Citera
2018-02-28, 12:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
En dag? Det tar 10 minuter att promenera dit och då kan man äta en korv i entren för 5:- innan man går hemåt :-) så tjänar man in kostnaden för lunchen med...

Det börjar bli OT nu men beror förstås på var man bor men oavsett detta brukar det ta rätt lång tid att bara ta sig igenom IKEA. Alla är förstås olika men jag tycker det är en trevligare upplevelse att beställa på nätet när jag vet vad jag vill ha och priserna är riktigt bra. Det ligger inte i folks intresse att döda den här handeln men däremot ligger det i diverse handlares intressen att döda konkurrensen. De vill kunna fortsätta med sina extrema påslag (avser inte IKEA i det här fallet även om det går att hitta bättre pris).
Citera
2018-02-28, 12:26
Medlem
Mitt sista Kina paket anlände till Sverige i Lördags, 24 Februari.
Jag har fortfarande inte fått det. Kommer jag åka på avgift på det?

Känns som om postnord kan försöka ta till metoder att slöa ner paketet eller helt enkelt ta ut en avgift ändå. Litar inte ett skit på dem där jävlarna.
Citera
2018-02-28, 12:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
a) Att man inte kommer att hinna med att momsa alla paket till en början
aa) att i princip hela procesen kan automatiseras så att
aaa) andra som eventuellt tar upp momsen kan komma in i systemet, paketen kan då avgiftsfritt distribueras av PostNord.

Postnords " konkurenter " dvs DHL, Fedex, TNT, UPS mm har hela processen automatiserad så
till vida att avsändaren skriver in alla uppgifter i respektive bolags affärssystem och dessa
uppgifter följer med sändningen hela vägen till mottagarlandet.

Chinapost har inget sådant system för brevförsändelser så tills Kineserna kommer upp med ett
system lär det vara manuellt. Kineserna klarar inte ens av att skicka ett mail till Postnord och meddela
hur många försändelser man lastat en vanlig torsdag.
Citera
2018-02-28, 12:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och så finns det idioter som inte tror att något manuellt jobb helt eller delvis går att automatisera, trögtänkta och okreativa idioter är vad det handlar om, men förmodligen också att PostNord inte vill. De vill hellre försöka döda handeln så att de slipper förmedla försändelser som är deras jobb.

Du fortsätter att excellera i okunskap. Problemet ligger i Kina, inte hos Postnord.
Om inte Kineserna registrerar försändelserna blir det ingen automatisering.
HUR svårt kan det vara att förstå denna enkla mening.
Eftersom du fortsätter att babbla massa ovidkommande smörja så som att postnord försöker döda handeln mm så sitter pajas stämpeln kvar i pannan på dej.
Citera
2018-02-28, 12:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Nej, jag trivs bra här, och ännu bättre kommer jag att trivas när vi får en ny regering.
Och du tror att dom kommer att ändra momsen och Postnords avgift menar du ?
Citera
2018-02-28, 12:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
a) Att man inte kommer att hinna med att momsa alla paket till en början
aa) att i princip hela procesen kan automatiseras så att
aaa) andra som eventuellt tar upp momsen kan komma in i systemet, paketen kan då avgiftsfritt distribueras av PostNord.

Man kommer momsa allt, slutkunden får helt sonika vänta några veckor extra på sina paket så att PN hinner med.
Citera
2018-02-28, 12:43
Medlem
Zeta9s avatar
En pryl som jag betalat 25 kronor för har kommit idag till mitt utlämningsställe. Så bra, för det hade varit surt att betala över 80 kronor i extra kostnader.

Fortfarande förseningar i dag hos flera av PostNords terminaler.

Störningsmeddelande försenade paket

https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/forsenade-paket-180227
Citera
2018-02-28, 12:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Och du tror att dom kommer att ändra momsen och Postnords avgift menar du ?

Att justera svenska importmomsen till att matcha övriga EU med ett fribelopp på 22euro vore ju smidigast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in