2018-02-27, 14:52
Medlem
kickikotts avatar
Vi vet helt enkelt inte hur det går med dom paketen som reeroutas och har olika gula lappar.
Tror inte Postnord heller vet hur dom kommer göra.
Och ska besluten hamna på folk med 3timmars utbildning, och kanske i många fall, bristfälliga
kunskaper i Svenska, så känns det lite som ett slumpspel
Citera
2018-02-27, 14:54
Medlem
scorzenyno1s avatar
Var med tidigare tråden, hämtat ut mina paket nu och 125kr i PN avgift samt tull på 53kr. Märkligt att man går ut med 1 mars sedan gäller plötsligt andra villkor.
Citera
2018-02-27, 14:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Det är inte säkert. Om värdet är lägre än 22€ utgår ingen moms i de flesta andra EU-länder.

Vad andra EU-länder har för gränser spelar ingen roll, det är den Svenska "gränsen" på 0kr som gäller.
Citera
2018-02-27, 14:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Vi vet helt enkelt inte hur det går med dom paketen som reeroutas och har olika gula lappar.
Tror inte Postnord heller vet hur dom kommer göra.
Och ska besluten hamna på folk med 3timmars utbildning, och kanske i många fall, bristfälliga
kunskaper i Svenska, så känns det lite som ett slumpspel

Gul lapp (§9-10 och §28-29) = Kommer från land utanför EU/uppfyller inte kraven för momsfrihet innm unionen = Ska faktureras moms + avgift (och ev tull) för innan dom lämnas ut till mottagaren.
Citera
2018-02-27, 14:59
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vad andra EU-länder har för gränser spelar ingen roll, det är den Svenska "gränsen" på 0kr som gäller.

Citat:
Postnord och Tullverket kom i januari överens om att momsen kommer tas ut på första kronan på försändelser från länder utanför EU. Dessutom vill Postnord inför en administrationsavgift för varje paket de tar moms på...

Men om paketen först skickas till ett land inom EU och sedan till Sverige kan avgiften undvikas om momsgränsen i det EU-landet överstiger varans värde, rapporterar DN.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLElPK/kinapaketet-kan-ta-omvag--for-att-slippa-postnordavgiften
Citera
2018-02-27, 15:10
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Var med tidigare tråden, hämtat ut mina paket nu och 125kr i PN avgift samt tull på 53kr. Märkligt att man går ut med 1 mars sedan gäller plötsligt andra villkor.

Svårt att bedöma vad som hänt när du lämnar så bristfälliga uppgifter.

Hur många paket? Värdet på varje paket? Om paketets värde överstiger 22€ utgår en avgift på 125 kronor plus moms. Vad som gäller från och med 1 mars har vi skrivit här flera gånger.

Om paketets värde överstiger 1 500 kronor debiteras även tull. Hur mycket beror på typ av vara.
Citera
2018-02-27, 15:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLElPK/kinapaketet-kan-ta-omvag--for-att-slippa-postnordavgiften

Om packetet slinker igenom och inte får en gul lapp ja.
Citera
2018-02-27, 15:23
Medlem
Loels avatar
Är det någon som har koll på om det går att gå runt den nya avgiften genom att avsändaren från Kina skriver "gift"?

Jag funderar fan helt ärligt talat på att börja köpa allt jag kan från Kina eftersom skattekostnaden är sjukt mycket lägre. Jag står inte ut att våra skatter går till invandrare i Sthl som får 3 villor för miljoner. Hellre ser jag Kina tjänar mer pengar, helt ärligt.
Citera
2018-02-27, 15:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gris1
Var på arbetsintervju för att jobba med detta. Utbildningen som ska hållas varar i cirka 3 timmar. Och då var dom inte ens säkra på om man skulle kunna få någon praktisk utbildning. Har för mig att 70 personer skulle utbildas på en dag. All personal skulle nyanställas, inklusive skiftledarnas. Skiftledarnas utbildning varade i en dag.

Så på Torsdag ska folk som gått en utbildning på tre timmar arbeta med detta. PN sa att som prognosen såg ut idag räknade dom med att få in mellan 100000-120000 paket om dagen. Känns som det kommer bli kaos..

Citat:
Ursprungligen postat av gris1
Man skulle korrekturläsa uppgifterna på följesedeln som satt på paketet. Och så skulle man se till så att det var rätt tull från rätt land, i stora drag.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag är helt förbluffa att Postnord nu anställer massor med personal att manuellt läsa på
paketen och registrera uppgifterna för att kunna tullklarera dom korrekt.

Du skulle ju automatisera detta utan assistans eller inblandning av Kinesiska tullen ?
Hur gick det ? Fick du aldrig jobbet på McKinsey ?
Jävla pajas.

Och så finns det idioter som inte tror att något manuellt jobb helt eller delvis går att automatisera, trögtänkta och okreativa idioter är vad det handlar om, men förmodligen också att PostNord inte vill. De vill hellre försöka döda handeln så att de slipper förmedla försändelser som är deras jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Är det någon som har koll på om det går att gå runt den nya avgiften genom att avsändaren från Kina skriver "gift"?

Jag funderar fan helt ärligt talat på att börja köpa allt jag kan från Kina eftersom skattekostnaden är sjukt mycket lägre. Jag står inte ut att våra skatter går till invandrare i Sthl som får 3 villor för miljoner. Hellre ser jag Kina tjänar mer pengar, helt ärligt.

Det kan fungera, men troligtvis inte. Största anledningen är att Kina verkar inte kunna skicka saker som gåva längre, iallafall inte om dom är seriösa företag. Kanske om du köper från någon som säljer saker i garaget och kan skicka till dig som privatperson. Men de företag på aliexpress jag kontaktat skrev bara att dom ej får skicka som gift längre, då skickar kinesiska posten bara tillbaka varorna till dom.
Citera
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loel

Enkelt svar, nej.

"Gift" gäller endats mellan privatpersoner, avsändaren i Kina är ett företag.
Citera
2018-02-27, 15:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Enkelt svar, nej.

"Gift" gäller endats mellan privatpersoner, avsändaren i Kina är ett företag.

Sedan är det en annan sak om personer med 3 timmars utbildning för jobbet kan avgöra att det kommer från ett företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in