Citat:
Ursprungligen postat av
Ola81
Jag vill få bort alla kosttillskott som inte är bevisligen och tillräckligt effektiva, såväl gällande muskler som övrig hälsa. Jag har gått på whey länge men har börjat tröttna. Leucin och sen isoleucin är de aminosyror i protein som mest bidrar till proteinsyntes och dom finns det gott om i whey men det är såklart inte bara dom som spelar roll. Whey tas upp snabbt men samtidigt visar studier att det inte spelar roll när man äter sitt protein och således rimligtvis inte heller hur snabbt proteinet tas upp.
Jag vill slippa onödigt jobb och därför gå över till matvaror som kan köpas i vanliga mataffärer. Dock inte mjölk och inte heller vill jag trycka i mig en massa ägg. Mer än 500 mg kalcium per dag och det börjar bli onyttigt. Det ska vara en vana som jag kan åldras med och då passar röda linser. Att köpa proteinpulver som skrutten gubbe skulle vara pinsamt.
Så hur står sig en portion på ca 40 gram protein från röda linser efter träning mot 20 gram whey, proteinpulver? Jag vet att whey är bra men vi snackar ändå dubbla mängden protein för halva priset. Vad skulle du valt och varför?
För övrigt, står det inte på paketet att tillskottet inte ska ersätta mat? Att det är just det, ett tillskott?
Och här väger du vilket som är bäst att ta efter träningen.
Jag tänker inte ljuga, det är klart jag blandar in whey i min dagliga dos också.
MEN jag vet att det är bättre att blanda ner ägg i en shake och ha lite bär i för smak.
Sen är det mer bekvämt att skaka lite pulver.
Fast så mycket tid sparar man ju inte.
Personligen blandar jag, äggvita (hela ägg ibland) havregryn, blåbär/hallon,jordnötssmör.
Blanda efter kalorier och mål, samt smak.
Ochsom tidigare nämt ibland ryker äggen och pulver ersätter.