2018-02-28, 02:42
Medlem
Ola81s avatar
Jag vill få bort alla kosttillskott som inte är bevisligen och tillräckligt effektiva, såväl gällande muskler som övrig hälsa. Jag har gått på whey länge men har börjat tröttna. Leucin och sen isoleucin är de aminosyror i protein som mest bidrar till proteinsyntes och dom finns det gott om i whey men det är såklart inte bara dom som spelar roll. Whey tas upp snabbt men samtidigt visar studier att det inte spelar roll när man äter sitt protein och således rimligtvis inte heller hur snabbt proteinet tas upp.
Jag vill slippa onödigt jobb och därför gå över till matvaror som kan köpas i vanliga mataffärer. Dock inte mjölk och inte heller vill jag trycka i mig en massa ägg. Mer än 500 mg kalcium per dag och det börjar bli onyttigt. Det ska vara en vana som jag kan åldras med och då passar röda linser. Att köpa proteinpulver som skrutten gubbe skulle vara pinsamt.

Så hur står sig en portion på ca 40 gram protein från röda linser efter träning mot 20 gram whey, proteinpulver? Jag vet att whey är bra men vi snackar ändå dubbla mängden protein för halva priset. Vad skulle du valt och varför?
Citera
2018-02-28, 03:08
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Jag vill få bort alla kosttillskott som inte är bevisligen och tillräckligt effektiva, såväl gällande muskler som övrig hälsa. Jag har gått på whey länge men har börjat tröttna. Leucin och sen isoleucin är de aminosyror i protein som mest bidrar till proteinsyntes och dom finns det gott om i whey men det är såklart inte bara dom som spelar roll. Whey tas upp snabbt men samtidigt visar studier att det inte spelar roll när man äter sitt protein och således rimligtvis inte heller hur snabbt proteinet tas upp.
Jag vill slippa onödigt jobb och därför gå över till matvaror som kan köpas i vanliga mataffärer. Dock inte mjölk och inte heller vill jag trycka i mig en massa ägg. Mer än 500 mg kalcium per dag och det börjar bli onyttigt. Det ska vara en vana som jag kan åldras med och då passar röda linser. Att köpa proteinpulver som skrutten gubbe skulle vara pinsamt.

Så hur står sig en portion på ca 40 gram protein från röda linser efter träning mot 20 gram whey, proteinpulver? Jag vet att whey är bra men vi snackar ändå dubbla mängden protein för halva priset. Vad skulle du valt och varför?

Mat är alltid bättre.
Citera
2018-02-28, 03:13
Medlem
kashats avatar
Citat:

För övrigt, står det inte på paketet att tillskottet inte ska ersätta mat? Att det är just det, ett tillskott?
Och här väger du vilket som är bäst att ta efter träningen.
Jag tänker inte ljuga, det är klart jag blandar in whey i min dagliga dos också.
MEN jag vet att det är bättre att blanda ner ägg i en shake och ha lite bär i för smak.
Sen är det mer bekvämt att skaka lite pulver.
Fast så mycket tid sparar man ju inte.

Personligen blandar jag, äggvita (hela ägg ibland) havregryn, blåbär/hallon,jordnötssmör.
Blanda efter kalorier och mål, samt smak.
Ochsom tidigare nämt ibland ryker äggen och pulver ersätter.
Citera
2018-02-28, 05:37
Medlem
Ola81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kashat
Mat är alltid bättre.
Nej så är det väl inte alltid.. Pizza är ju inte bättre än en bra gainer med fullvärdigt protein efter träning. Varför skulle mat vara bättre än kosttillskott? Jag förstår inte eller är det bara något folk slänger sig med..
Citera
2018-02-28, 07:09
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kashat
Mat är alltid bättre.
Nej, motivera.
Citera
2018-02-28, 08:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Vad får dig att tro du behöver kosttillskott över huvud taget???

När jag tränade som mest tog jag 160 i bänk och sprang bl.a en halvmara i månaden och åt inga kosttillskott alls utan vanlig husmanskost med mer protein och mer grönsaker och frukt än vad en normal svenne gjorde, inget annat.

Efter träning åt jag ibland en sallad jag hade med mig, där proteingrunden var kyckling/tonfisk/ägg eller linser, funkade hur bra som helst.
Citera
2018-02-28, 08:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Varför skulle mat vara bättre än kosttillskott? Jag förstår inte eller är det bara något folk slänger sig med..

Fibrer, vitaminer, flavonoider etc.
Citera
2018-02-28, 10:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Att det skulle vara konstigt på något sätt att köpa proteinpulver bara för man är i en viss ålder var något nytt. Nu är ju, som dom flesta vet, animaliska källor till protein bättre (när det gäller just muskeluppbyggnad) jämfört med vegetariska alternativ, även om det finns fullvärdiga källor till protein där med som soja t.ex. Så visst, du kan säkert byta ut vassle mot en större mängd linser, även om aminosyreprofilen skiljer sig. Man bör ha i åtanke att i vissa fall får man komplettera vissa livsmedel med varandra för att på så sätt få ett fullvärdigt protein.

Personligen hade jag valt vassleprotein, i just det fallet, det är dessutom snålt på kalcium (eftersom du verkade orolig över det) och har även en del hälsofördelar.
Citera
2018-02-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vad får dig att tro du behöver kosttillskott över huvud taget???

När jag tränade som mest tog jag 160 i bänk och sprang bl.a en halvmara i månaden och åt inga kosttillskott alls utan vanlig husmanskost med mer protein och mer grönsaker och frukt än vad en normal svenne gjorde, inget annat.

Efter träning åt jag ibland en sallad jag hade med mig, där proteingrunden var kyckling/tonfisk/ägg eller linser, funkade hur bra som helst.
Man tar väl mest kosttillskott för att det är ett enkelt sätt att få i sig näringsämnena som man saknar. En bekvämlighetsfråga helt enkelt, men nej man behöver det inte.
Citera
2018-02-28, 13:11
Medlem
Hade kört på linserna! Protein från pulver är överskattat.
Citera
2018-02-28, 15:09
Medlem
tj.s avatar
Beror ju på situationen. Vill jag dryga ut mitt proteinintag p.g.a. att mitt övriga matintag inte gör att jag får i mig tillräckligt med protein, hade jag i de flesta fall valt vasslen eftersom det är billigt och framför allt väldigt smidigt att tillreda - än att fylla ut min vanliga mat med en stor mängd linser. Det fungerar säkert i vissa rätter men långt ifrån alla blir till det bättre med tillskott av linser.

I jämförelsen mellan vassle och linser kan det i övrigt nämnas att vassle är en fullvärdig proteinkälla medan linser inte är det.
Citera
2018-02-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
I jämförelsen mellan vassle och linser kan det i övrigt nämnas att vassle är en fullvärdig proteinkälla medan linser inte är det.

Spelar ingen större roll för muskelbygge dock. Scooby tar upp detta här https://www.youtube.com/watch?v=MeFbC8rzyRY
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in