Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-03-01, 11:42
  #37
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Men det är inget som säger att tex linser i det här fallet, eller bönor, ris eller hampa har sämre kvalitet.
Fullvärdigt protein eller inte, studierna säger att man får samma resultat.


Du vittnar om stor okunskap i frågan, varför jag inte ens bemödar mig att svara på resten.
Citera
2018-03-01, 11:54
  #38
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Whey är nästan som en gud för vissa, en religion. Masspsykos. Mycket tro, inget vetande. Det verkar vara att så länge inte kroppen har brist på essentiella aminosyror så spelar proteinsorten ingen roll. Då är det bara kvantiteten som är avgörande upp till en viss nivå, även där. Verkar logiskt att det är så för ingen annan vitamin, mineral eller annat livsnödvändigt ger något extra om man inte har brist. Jag har svårt att se varför kroppen på sikt skulle vilja bära runt extra muskler bara för att proteinet heter vassle. Det går emot biologin och tom läran om evolutionen.
Vore dock intressant att veta vilken proteinsort NASA:s astronauter tar med sig i rymden för att motverka muskelnedbrytning men det kanske inte går att jämföra när mat och proteintillgången är begränsad.
Jag skakade hursomhelst just mitt sista protein. Det känns vemodigt och jag kommer nog känna mig nervös och osäker under en tid på tom mage efter träningspass men för mig var det det enda rätta. Ungdomens naiva epok är förbi. All things must pass, termodynamikens andra huvudsats..
Att vassle höjs till skyarna bland många är inte för att det är ett bättre protein än andra. Du kan lika gärna äta fisk, ägg, sojabönor eller fan och hans moster. Vassle är inte bättre än dessa. Så länge proteinkvaliteten är densamma så är det ett 1-till-1 förhållande mellan dem. Däremot är det i många fall billigare, sett i protein per krona, men framför allt betydligt smidigare att tillreda än övriga alternativ. Att dricka en shake innehållande ~25 g protein går bra mycket snabbare än att steka en kycklingfilé.

Du verkar fortfarande leva kvar i något tonårskomplex. När du nu är så osäker på dig själv som person och hur andra beaktar dig, är det inte dags att höja din argumentationsnivå från en högstadieelevs nivå? Det om något skulle få folk att betrakta dig som en vuxen. Inte huruvida du dricker vassle.
Citera
2018-03-01, 13:33
  #39
Medlem
Alltså vad har ålder med proteinshakes att göra? Jag är 48 detta året och dricker mer shakes än jag gjorde vid 30...För övrigt är proteinintaget viktigare vid högre ålder. Åtminstone vid 60+
Citera
2018-03-01, 14:07
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Börjar ana att personen endast trollar eller inte bryr sig om svaren, så länge det inte bekräftar det personen vill höra. Sen håller jag med om att sätta politiker och proteinpulver i samma mening är lite märklig.

Ungefär som du själv jpettersson.

Citat:
Ursprungligen postat av tj.


Du vittnar om stor okunskap i frågan, varför jag inte ens bemödar mig att svara på resten.

Om du tror att vassle kommer att ge dig bättre ökningar än ett växtbaserat protein så får du fortsätta tro det.
MEN......du kan äta 500g vassleprotein per dag i flera år om du vill. Kan garantera att du inte kommer få bättre resultat än någon som äter veganskt.
Muskelhypertrofi har till stor del att göra med gener, intensiv träning och hormoner, inte vassle kontra växtbaserat protein.
Jag är inte ens vegan, men vet detta.

Det va allt för mig. Du behöver inte skriva tillbaka
Citera
2018-03-01, 14:33
  #41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Ungefär som du själv jpettersson.



Om du tror att vassle kommer att ge dig bättre ökningar än ett växtbaserat protein så får du fortsätta tro det.
MEN......du kan äta 500g vassleprotein per dag i flera år om du vill. Kan garantera att du inte kommer få bättre resultat än någon som äter veganskt.
Muskelhypertrofi har till stor del att göra med gener, intensiv träning och hormoner, inte vassle kontra växtbaserat protein.
Jag är inte ens vegan, men vet detta.

Det va allt för mig. Du behöver inte skriva tillbaka
"Halmgubbeargumentation går till ungefär så här; en person använder ditt argument, eller en liten del av det, som utgångspunkt, men blåser upp det helt ur proportion, utvidgar det så att det blir extremt, överdrivet, hypotetiskt eller fånigt (för att de enklare ska kunna bemöta dig)."
Citera
2018-03-01, 15:46
  #42
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Om du tror att vassle kommer att ge dig bättre ökningar än ett växtbaserat protein så får du fortsätta tro det.
MEN......du kan äta 500g vassleprotein per dag i flera år om du vill. Kan garantera att du inte kommer få bättre resultat än någon som äter veganskt.
Muskelhypertrofi har till stor del att göra med gener, intensiv träning och hormoner, inte vassle kontra växtbaserat protein.
Jag är inte ens vegan, men vet detta.

Det va allt för mig. Du behöver inte skriva tillbaka
Jag har varken påstått mig äta 500 g vassle om dagen eller hävdat att man skulle bygga mer muskler med en animalisk kost kontra vegansk dito. Det är du som hittar på saker.
Citera
2018-03-01, 16:10
  #43
Medlem
Ola81s avatar
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...202/figure/F1/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...8202/table/T3/

"Both whey and rice protein isolate administration post resistance exercise improved indices of body composition and exercise performance; however, there were no differences between the two groups."

"The present results suggest that differences in protein composition are of less relevance when protein is consumed in high doses throughout periodized RT. Rice protein isolate consumption post resistance exercise decreases fat-mass and increases lean body mass, skeletal muscle hypertrophy, power and strength comparable to whey protein isolate."

Edit: Tilläggas kan att jag INTE på något sett varken är vegetarian eller vegan. Det finns ingen mening i det alls. Bara barnsligt, naivt och rent dumt att begränsa sig själv. Kött är gott och det är nyttigt.
__________________
Senast redigerad av Ola81 2018-03-01 kl. 17:05.
Citera
2018-03-06, 23:38
  #44
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Nej så är det väl inte alltid.. Pizza är ju inte bättre än en bra gainer med fullvärdigt protein efter träning. Varför skulle mat vara bättre än kosttillskott? Jag förstår inte eller är det bara något folk slänger sig med..

Jag glömde att folk inte tänker här, mitt fel!
MEN jag klassar inte deg+smält ost som mat.
Fast i vissa fall, är det mer ost än bröd är det ändå en bättre "gainer". Finns bra mycket mer i ost än det finns i socker från din gainer.

Men havregryn och olivolja? Som kolhydratsbas och fett tillägg. Sen spikar du det med ägg. Wroom.
Tror du på allvar att fitnessmodellarna tex har massa gainers hemma?
Citera
2018-03-10, 09:47
  #45
Medlem
TotalT1s avatar
Gör det enkelt:

Vill du göra det så optimalt som möjligt, vara säker på att du gör det mest effektiva för att få ut så mycket som möjligt av ditt träningspass? Kör på Whey kring träningen och/eller utöver dagen för att på upp ditt fullvärdiga totala proteinintag.

Vill du inte göra det mest optimala, men ändå tillräckliga för att få resultat? Kör på linser. Klart!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback