• 1
  • 2
2018-02-27, 23:09
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hur vanligt är detta (se rubrik)?
Jag flög för en tid sedan från ett europeiskt land utanför EU, landade i Slovenien och fick här passera pass- och tullkontroll. Så långt var jag med på noterna, nästa flyg skulle bara gå inom Schengen... Men en ny säkerhetskontroll skulle även genomföras! Varför? Vi hade ju genomfört en sådan redan på den förra flygplatsen och hade inte varit utanför säkerhetsklassat område.
Citera
2018-02-27, 23:11
Medlem
kimilsungias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur vanligt är detta (se rubrik)?
Jag flög för en tid sedan från ett europeiskt land utanför EU, landade i Slovenien och fick här passera pass- och tullkontroll. Så långt var jag med på noterna, nästa flyg skulle bara gå inom Schengen... Men en ny säkerhetskontroll skulle även genomföras! Varför? Vi hade ju genomfört en sådan redan på den förra flygplatsen och hade inte varit utanför säkerhetsklassat område.

Men du kom ju från ett land utanför EU (utanför Schengen)? Så klart de gör en kontroll på alla som ankommer, oavsett om du måste byta?
Citera
2018-02-27, 23:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Men du kom ju från ett land utanför EU (utanför Schengen)? Så klart de gör en kontroll på alla som ankommer, oavsett om du måste byta?

Jag förstår passkontrollen och jag förstår tullen, men inte säkerhetskontrollen. Att jag inte har några farliga vätskor, knivar eller annat som är förbjudet ombord på flygplan har ju redan kontrollerats en gång. Jag har bara vistats på den förra flygplatsens "säkra område" samt befunnit mig i flygplanet. Var skulle jag fått tag i ett vapen eller annat farligt föremål?
Citera
2018-02-27, 23:18
Medlem
kimilsungias avatar
Citat:
Jag förstår passkontrollen och jag förstår tullen, men inte säkerhetskontrollen. Att jag inte har några farliga vätskor, knivar eller annat som är förbjudet ombord på flygplan har ju redan kontrollerats en gång. Jag har bara vistats på den förra flygplatsens "säkra område" samt befunnit mig i flygplanet. Var skulle jag fått tag i ett vapen eller annat farligt föremål?

Jo det är ju klart, det borde inte behövts, så tillvida det inte var en sån flygplats så som det är i t.ex. Belgrad, att den är lite öppen så att säga, så att man måste kontrollera alla passagerarna på nytt och att man måste gå igenom en ny säkerhetskontroll vid varje gate? Alternativt var det en extra hård kontroll på grund av stickprovskontroll eller antipicerat säkerhetshot?
Citera
2018-02-27, 23:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Var skulle jag fått tag i ett vapen eller annat farligt föremål?

Ombordsmugglat av dig eller annan på första flyget?

Insmugglat på toalett eller annat utrymme på transitflygplatsen?

Överlämnat från annan passagerare som fått i det genom att samarbeta med personal?

Osv osv osv.
Citera
2018-02-27, 23:51
Moderator
Neksnors avatar
En del flygplatser (Heathrow) säkerhetskontrollerar alla avresande, även de som bara byter. Både Kastrup* och Arlanda** har, om jag minns rätt, några gater för utländskt flyg från mer eller mindre skumma orter, där bytesresenärer säkerhetskontrolleras igen.
Antar att det handlar om olika standarder på säkerhetskontroll.

* Till vänster innanför gränskontrollen på C-piren.
** Längst in på F-piren, övre plan.
Citera
2018-02-27, 23:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ombordsmugglat av dig eller annan på första flyget?

Insmugglat på toalett eller annat utrymme på transitflygplatsen?

Överlämnat från annan passagerare som fått i det genom att samarbeta med personal?

Osv osv osv.

Så flygplats 2 litar inte på säkerhetskontrollen som utfördes på flygplats 1? Eller ens på sin egen interna säkerhet?

Men åter till ursprungsfrågan, hur vanligt är det med säkerhetskontroller vid byten där man aldrig lämnar transitområdet?
Citera
2018-02-28, 00:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så flygplats 2 litar inte på säkerhetskontrollen som utfördes på flygplats 1? Eller ens på sin egen interna säkerhet?

Men åter till ursprungsfrågan, hur vanligt är det med säkerhetskontroller vid byten där man aldrig lämnar transitområdet?

Nej, man litar inte på någon.

Säkerhetskontroll sker alltid om det är internationell transfer såvittjagvet.
Citera
2018-02-28, 00:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

I Istanbul (IST) blev jag för några år sedan kollad vid byte från Asien till Sverige, men inte vid byte från Sverige till Asien, vi bussades till olika ingångar. På Kastrup kan man med några undantag gå mellan olika gater utan att säkerhetskontrolleras. Samma sak på Arlanda T5, landa med ett flyg från Norge, flyg vidare till Danmark.
Citera
2018-02-28, 09:43
Medlem
Olika flygplatser har olika säkerhetsnivåer.
Att smuggla in en köttyxa på en liten flygplats kan vara hur enkelt som helst.
Det är bara att sula den över staketet och sedan hämta den när du går ut på plattan för att borda planet.

Att sula en köttyxa över staketet på Arlanda är betydligt svårare då man går i en korridor ända in i flygplanet.

Därför har de en ny säkerhetskontroll när du ska in något gemensamt område som EU eller USA m.m.
Citera
2018-03-29, 00:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

På Arlanda kan man normalt gå direkt gate till gate om man ankommer med flyg från ett Schengenland. Däremot så måste man normalt igenom ny säkerhetskontroll om man ankommer från ett land utanför Schengen. Dom litar väl inte på att alla flygplatser i tredjeland har europeisk standard på sin säkerhetskontroll skulle jag tro.
Citera
2018-03-29, 15:44
Medlem
Normal procedur på alla flygplatser jag passerat dom senaste åren;
Beijing, Kiev, Doha, Abu Dhabi, Dubai, Moskva, Frankfurt, Berlin, Riga, Istanbul, för att nämna några.
Jag har också ställt mej frågan. Men accepterar det då det är bättre att vara på den säkra sidan.
Har man bråttom, så prioriterar dom, står och ropar upp flightnummer.
Security har väl inget med Schengen att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in