2018-02-27, 18:54
Medlem
ChristianXs avatar
Det finns ett fantastiskt enkelt sätt att konstatera jordens rundning eller platthet.

Man ställer sig någonstans högt upp där man kan se ut över havet. T ex i Turning Torso. Där håller man vattenpasset horisontellt, vilket vattnet i libellen visar. Det vattnet kan inte heller påverkas av någon konspiration.

När man håller vattenpasset plant jämför man det planet med horisonten där vattnet möter himlen. Antingen kommer vattenpassets plan i förlängningen exakt möta horisonten och då är jorden platt. Eller så kommer vattenpassets plan att ligga över horisonten och då är vattenytan, och således jorden, rundad. Vill man vara hundra procent säker gör man om det när man vänt vattenpasset och ser till att man får samma resultat som tidigare.

Samma vatten. Samma krafter. Omöjligt för någon att manipulera det.

Seså, det är bara att ge sig ut och testa.
Citera
2018-02-27, 18:54
Medlem
Jag har faktiskt tänkt över denna vår Jords potentiella platthet ett tag nu. Vill påstå att fråga ligger öppen. Ärligt talat vet jag inte vad jag ska tro. Min perception säger en sak och det vetenskapen anför som bevis något annat. Man ska inte lita på allt folk säger. Var och en har sin egen agenda så min grundinställning är att ge akt på mina sinnen så långt det går.

Samtidigt som jag vill tro folk om gott, vägrar jag okritiskt lyssna på NASA, astronomer, matematiker e.t.c. Det tyngsta personliga beviset på att Jorden är rund är faktiskt att horisonten försvinner. Kan något optiskt fenomen förklara det här?
Citera
2018-02-27, 19:06
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2Trollocks
Jag har faktiskt tänkt över denna vår Jords potentiella platthet ett tag nu. Vill påstå att fråga ligger öppen. Ärligt talat vet jag inte vad jag ska tro. Min perception säger en sak och det vetenskapen anför som bevis något annat. Man ska inte lita på allt folk säger. Var och en har sin egen agenda så min grundinställning är att ge akt på mina sinnen så långt det går.

Samtidigt som jag vill tro folk om gott, vägrar jag okritiskt lyssna på NASA, astronomer, matematiker e.t.c. Det tyngsta personliga beviset på att Jorden är rund är faktiskt att horisonten försvinner. Kan något optiskt fenomen förklara det här?
Problemet är ju att din perception i de allra flesta fall inte räcker till för att avgöra det. Om man inte har tillräcklig information för att avgöra någonting så betyder det ju inte att något per definition är fel, bara att man själv inte mäter på rätt sätt. En myra ovanpå Globen anser med rätt stor säkerhet att Globen är platt, vilket vi ju tydligt kan se är helt fel.

Du kan ju som sagt själv enkelt konstatera hur det ligger till med ett vattenpass enligt mitt inlägg ovan. Det är inget optiskt fenomen som påverkar det på en sådan skala så att det är möjligt. Men - gravitationen böjer faktiskt ljuset något, t ex förbi planeter och stjärnor. Så skulle ljusets orsaka en visuell böjning av den plana jordytan skulle det i sig självt ju faktiskt bevisa just jordens rundning.
Citera
2018-02-27, 19:08
Medlem
kermassas avatar
Finns det nån konsensus bland plattjordare angående plattjordens karta? Tror de flesta på Gleason?
Citera
2018-02-27, 19:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Ja, och vi kan bygga hus också. Vad är skillnaden på allt detta?
VI KAN OBSERVERA DESSA SAKER 100%, det är mycket konkreta saker vi pratar om.
Går vi däremot till globemodellen, så är det mattematik utan konkreta observationer.

Det är du som är okunskaplig som tror du kan förklara hur verkligheten ser ut med siffror.
Hur som helst, orkar inte.

Så det ät inte konkreta observationer att:

- Solen går ner bakom horisonten.
- Solen belyser molnen underifrån vid soluppgång och solnedgång.
- två gånger om året går solen upp exakt samtidigt över hela jordklotet.
- två gånger om året åker solen i en exakt spikrak bana över himeleln, från soluppgång till solnedgång. Du kan SJÄLV se detta den 20 mars men att du skulle bemöda dig är väl inte troligt.
- stjärnorna roterar motsols runt norra polstjärnan och medsols runt södra polstjärnan.
- man kan inte se norra polstjärnan på södra halvklotet.
- man kan inte se södra polstjärnan på norra halvklotet.
- man kan se att stjärnorna roterar runt något (södra polstjärnan) som ligger långt nedanför horisonten om man tittar åt söder här i Sverige.
- man kan se att stjärnorna roterar runt något (norra polstjärnan) som ligger långt nedanför horisonten om man tittar år norr i Sydafrika.
- man kan se stjärnbilde Södra Korset rakt mot söder med bakhuvudet exakt mot norr i Sydafrika, Argentina och Australien.
- man kan se hur höga byggnader försvinner bakom horisonten när man åket lägre och längre bort.

Alla dessa är rena observationer som du ser med dina egna ögon. Ingen matte behövs. Bara rena observationer av verkligheten.

Alla dessa punkter ihop fungerar till 100% på en glob. Men på en platt jord så måste man kompromissa på varje punkt. Om man hittar en lösning som nästan fungerar till 100% på en punkt så krockar det på alla andra punkter.

Så, min uppfattning är att plattjordare antingen tror på sin platta jord som en fanatisk religös person. Livrädd att se bevisen som talar emot hens tro.
Eller så är ni sonika så korkade att ni inte kan tolka och förstå vad ni ser med era egna ögon.

Så har vi faktiskt en grupp till och det är nättrollen.
Senast redigerad av Jazzil 2018-02-27 kl. 19:16.
Citera
2018-02-27, 19:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det finns ett fantastiskt enkelt sätt att konstatera jordens rundning eller platthet.

Man ställer sig någonstans högt upp där man kan se ut över havet. T ex i Turning Torso. Där håller man vattenpasset horisontellt, vilket vattnet i libellen visar. Det vattnet kan inte heller påverkas av någon konspiration.

När man håller vattenpasset plant jämför man det planet med horisonten där vattnet möter himlen. Antingen kommer vattenpassets plan i förlängningen exakt möta horisonten och då är jorden platt. Eller så kommer vattenpassets plan att ligga över horisonten och då är vattenytan, och således jorden, rundad. Vill man vara hundra procent säker gör man om det när man vänt vattenpasset och ser till att man får samma resultat som tidigare.

Samma vatten. Samma krafter. Omöjligt för någon att manipulera det.

Seså, det är bara att ge sig ut och testa.
Har funnits länkar till ett liknande experiment tidigare i tråden. Först nära vattenytan där horisonten låg i nivå och sedan uppe på ett högt berg där man tydligt såg att horisontlinjen var nedsänkt.
Citera
2018-02-27, 19:26
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har funnits länkar till ett liknande experiment tidigare i tråden. Först nära vattenytan där horisonten låg i nivå och sedan uppe på ett högt berg där man tydligt såg att horisontlinjen var nedsänkt.
Ja precis, det är ju tämligen enkelt. Och just med ett vattenpass så är det ju omöjligt att någon har manipulerat det eftersom det är samma referens man använder, nämligen vatten.

Vill man utesluta ännu en variabel så tar man två vattenglas med en meters mellanrum och följer den linjen. Dessutom fyllda med samma havsvatten som det man jämför med. Då utesluter man ju att någon har byggt magiska globfejkarvattenpass eller använt magiskt, krökt vatten.
Citera
2018-02-27, 20:28
Medlem
Citat:
Dom där bevisen är inte ens starka. Och ingen är konkret heller.
Solen kan minska i himlen. Man har en modell och sedan anpassar man mattematiken/mapen (flygplan).
Stjärnorna roterar det hållet du kollar(ditt perspektiv), hur enkelt som helst.
Flygplan går det kortaste rutten av en map som är skapad för att passa in i sin modell. Flyplans rutten är skapad av människan ,inte planeten...

Ekvatorn har med mattematik att göra.

Man kunde förutse solförmörkelser när man trodde jorden var platt.. Så logiken här är mycket korkad.
Sedan när man zoomar in månen, den ser nära ut. Zooma in stjärnor, dom ser mycket nära ut.
Stjärnorna är inte i närheten av avståndet dom säger. Att vi kan se stjärnorna med våra ögon.. Vi kan inte se flera miljarder år bort överhuvudtaget. Vi kan se kort avstånd.

Och sen att globemänniskor som ser månen och säger sen att bevis för att månen är runt. Det är 100% korkat. Bevis är om man kan se hela månen, runt hela månen.

Orkar inte mer. Ni kommer aldrig vilja sätta er in i perpektivet på riktigt. Personligheten ska jag undersöka mer om perspektivet, men just nu även lutar jag mer åt platt jord än runtjord som spinnar runt som aldrig är bevisat.

Det där är ingenting annat än dravel framfört av en okunnig idiot!

För att ta några exempel av dumheterna:

Ekvatorns längd är inte matematik (så stavas ordet). Vi vet sedan århundraden att längden är 4008 mil och det är helt omöjligt om jorden är platt.

Flygrutterna går den kortaste vägen. Den i verkligheten kortaste vägen, inte någon rutt på "en map som är skapad för att passa in i sin modell." Bara löjligt att påstå det.

Vi vet avstånden till både månen, solen och flertalet stjärnor. De har mätts, studerats och kontrollerats med flera olika metoder i hundratals år.

Vad är det för tokerier att påstå att vi inte kan se dem på de avstånd de finns? Vad hindrar ljuset från dem att nå våra ögon? Vilket avstånd är det längsta vi kan se och vilka bevis har du för ditt påstående?

Vad får dig att tro att du kan titta på månen med en kikare och bestämma avståndet till den? Månen har dessutom vänligheten att vagga lite fram och tillbaka i sin bana runt jorden. Vi kan alltså se lite mer än den halva som vid ett tillfälle är vänd mot jorden, närmare bestämt ca 60 % av månens yta. Därför vet vi att månen är en sfär. Förutom att vi har fotografier av månens baksida. (Ja, jag VET att ni plattjordsidioter vägrar tro på fotografier, men det bevisar inte att de är fejkade.)

Stjärnhimlen roterar åt olika på norra respektive södra halvklotet, det är faktum. Spelar ingen roll om du vänder ryggen till eller ställer dig på huvudet.

Perspektiv kan aldrig få nedre delen av ett föremål att försvinna. Är det inte på tiden att ni lär er vad perspektiv är för något?

Jag skulle kunna fortsätta länge till...
Senast redigerad av pewana 2018-02-27 kl. 20:37.
Citera
2018-02-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Trollocks
Jag har faktiskt tänkt över denna vår Jords potentiella platthet ett tag nu. Vill påstå att fråga ligger öppen.
Nej, frågan ligger verkligen inte öppen. Jorden (och övriga planeter i solsystemet) är rund och det är bevisat sedan länge på många sätt.
Citera
2018-02-27, 21:48
Medlem
Sedan måste jag repetera stjärnorna, varför det kan snurra medsols och motsols. Det är perspektivet. Kan folk inte ens förstå detta?
Du tittar upp och ser motsols, vänd dig om, och det blir medsols. Hur simpelt som helst ju.
Citera
2018-02-27, 21:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är ju exakt det jag gör. Till skillnad från vad jag görde för många år sedan så ifrågasätter jag nu, och försöker och tänka själv.
Har du ifrågasatt den platta modellen?
Citera
2018-02-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Har du ifrågasatt den platta modellen?
Ja. Jag måste undersöka mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto