2018-02-25, 20:38
Medlem
Mikeyjamess avatar
En av de bättre Marvelfilmerna men den hade kunnat kortas med en hel timme med all dialog de hade

Tyckte skämten var det sämsta med filmen, fanns ingen timing. Det enda roliga var Gorilla M'Bakus "Vi är vegetarianer".

En del av T'Challas bad assery och mystik från Civil War förtogs lite nu när man fick se honom så mänsklig och att han likt MCU:s versioner av Spider-Man/Iron Man behöver en dräkt för att vara högfunktionell.

Killmonger påminde om en light Bane. Humanist med snedvriden ideologi, men ändå humanist
Citera
2018-02-26, 12:04
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
För någon som inte har sett filmen, vad är det som gör den så speciell att det är DEN filmen för svarta?

Vi har ju haft mååååånga filmer med svarta huvudkaraktärer för, som Blade, Bad Boys, I Am Legend, Dr. Doolittle etc. Vad är det som gör denna så mycket mer speciell än alla andra filmer med svarta huvudkaraktärer?

Vad Nosebleedsection sa + marknadsföringskampanjen. Cyniskt svar, måhända, men jag tror också att det stämmer.
Citera
2018-02-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
För någon som inte har sett filmen, vad är det som gör den så speciell att det är DEN filmen för svarta?

Vi har ju haft mååååånga filmer med svarta huvudkaraktärer för, som Blade, Bad Boys, I Am Legend, Dr. Doolittle etc. Vad är det som gör denna så mycket mer speciell än alla andra filmer med svarta huvudkaraktärer?

Apricate uttryckte det väl tidigare.

Som vit man, med dussintals av vita action-hjältar att välja bland, så är det fullt rimligt att inte fullt fatta grejen - på något plan så gör inte jag det heller. Du sa att det finns måååånga filmer med svarta huvudkaraktärer, och nämnde 4 stycken utspridda över 20 år - och ingen är egentligen i samma genre/setting. Om hela grejen enbart hade handlat om en svart huvudkaraktär så hade det vart en stor grej på egenhand. Med det sagt så finns det ytterligare anledningar.

Utöver huvudkaraktären, så är det är en film där svarta karaktärer dominerar på samma sätt som vita karaktärer gör i så många filmer. De enda två vita karaktärerna är b-skurken (som snabbt blir ersatt av den riktiga skurken), samt den vita vännen - en token-karaktär som egentligen inte gör någon nytta förutom i en scen. Menar inte det här som en kritik av filmen, snarare det motsatta då det vänder den historiska bristen av representation av svarta på sin ände på ett väldigt medvetet sätt.

Sen är det också en film som spelar väldigt tydligt på konflikter som funnits inom den afro-amerikanska communityn väldigt länge. Som t.ex spänningen mellan att vara en minoritet i sitt egna land, samtidigt som man inte riktigt hör hemma någon annanstans heller. Skurken är väl det tydligaste exemplet på det som en karaktär som både är amerikan och Wakandian En karaktär som flertalet gånger frågar andra karaktärer vem han är, samt uttryckligen beskrivs som vilse i en scen. Kan väl inte riktigt uttrycka det fullt ut, men filmen är fylld av så många stora och små anspelningar på den afro-amerikanska upplevsen så att en analys som enbart fokuserar på huvudkaraktären missar mycket av vad som gör filmen till en sån grej.

Sedan så skulle jag säga att även om filmen anspelar på konflikter/diskussioner som funnits inom den afro-amerikanska communitien - så kändes det inte riktigt som filmen låtsades som att den hade några uppenbara svar. Vilket jag uppskattade. Kändes som en film som var mer politiskt medveten än den faktiskt hade en specifik agenda. Undantaget är väl då kanske end-credit scenen, men nåväl.
Senast redigerad av Spilldmjolk 2018-02-26 kl. 14:57.
Citera
2018-02-27, 10:57
Bannlyst
En 6/10 kan den väl få.
Citera
2018-02-27, 16:51
Medlem
CommonSenses avatar
Riktigt kass film, kass story, kassa skådespelare en av dom sämre filmer jag sett 2017/2018

1chipspåse av 10
Citera
2018-02-27, 16:55
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Fanns det ett anti-Trump budskap i filmen så gick det helt förbi mig.
Så nej, jag skulle inte påstå att filmen var PK. Jag tror du kan se filmen utan att sitta och ta dig för pannan.

Tack för att du svarade för jag har hållit mig för att se filmen pga att jag kände att det kunde bli 90+ minuter PK-svammel
Citera
2018-02-27, 16:59
Medlem
Halloween2s avatar
Som med Get out hyllas den enbart pga av svarta är det bästa som finns i världen när filmen var ganska så seg och tråkig, Svårt att ta denna film på allvar efter man sett politiker hylla denna film till skyarna. Hoppas folk fann filmen bra, inget jag kommer titta på.
Citera
2018-02-28, 10:44
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Som med Get out hyllas den enbart pga av svarta är det bästa som finns i världen när filmen var ganska så seg och tråkig, Svårt att ta denna film på allvar efter man sett politiker hylla denna film till skyarna. Hoppas folk fann filmen bra, inget jag kommer titta på.
Låter mer som att du själv låter politiken avgöra om du ska se något. Lite sorgligt ändå.
Citera
2018-02-28, 18:20
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Låter mer som att du själv låter politiken avgöra om du ska se något. Lite sorgligt ändå.

Japp, och hur är det sorgligt? Det är en jävla film. Hade varit sorgligare om det var åt det andra hållet.
Citera
2018-02-28, 18:23
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Japp, och hur är det sorgligt? Det är en jävla film. Hade varit sorgligare om det var åt det andra hållet.

Hur känsligt det hela tydligen är för många på högerkant.
Citera
2018-02-28, 18:33
Medlem
InflatableBoppos avatar
Intressant recension av Candace Owens som är en debattör på högerkanten. Jag har inte hunnit se den än lär komma till min stad när filmen finns på nätet i bra kvalité.

https://youtu.be/ByjXeilefJs
Citera
2018-02-28, 19:42
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Hur känsligt det hela tydligen är för många på högerkant.

Skönt att du drar dig mot något tråden inte handlar om, gäsp jävla vänster fjant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in