2018-02-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Hur känsligt det hela tydligen är för många på högerkant.

Tycker det är mycket tråkigare med filmer som är betydelselösa än med filmer som försöker trycka en agenda, eller om inget annat, ett ämne. Sen om jag håller med eller inte är mindre viktigt. Men som sagt, jag är en del av PK-mafian så vem bryr sig.

Sen så känns politiken i Black Panther mer repressentativ, än direkt. Man skulle t.ex bygga ett argument att alla i filmen (förutom oss utanför Wakanda då) hade fått det bättre om de skitit i omvärlden till att börja med.
Senast redigerad av Spilldmjolk 2018-02-28 kl. 19:54.
Citera
2018-02-28, 19:50
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Tack för att du svarade för jag har hållit mig för att se filmen pga att jag kände att det kunde bli 90+ minuter PK-svammel

Haha, vågar nästan påstå att filmen är mer höger-propaganda(precis som den memen han länkade skämtar om).
Citera
2018-02-28, 19:55
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Tycker det är mycket tråkigare med filmer som är betydelselösa än med filmer som försöker trycka en agenda, eller om inget annat, ett ämne. Sen om jag håller med eller inte är mindre viktigt. Men som sagt, jag är en del av PK-mafian så vem bryr sig.

Jag tycker väl problemet är att politiken ofta kan kännas rätt mellanmjölk, men det gör sig bra på film. Det är även väldigt roligt hur althögern försöker vända Black Panther till att vara någon sorts högerfilm, när deras försök att attackera den misslyckades.
Althögerns brist på lugn är en av anledningarna till att filmen fått en sådan hajp. Det är kul att se dem bli förtvivlade över en kultiverad identitet. Det är även sorgligt hur upprörda alla är över Marvel och Star Wars, och hur stor del av deras identitet de här sakerna är. Grattis, folket, er identitet är att betala för det ni gillar, sedan känner ni er svikna när ni slutar vara målgruppen med plånboken.
Citera
2018-02-28, 19:55
Medlem
Tycker att alla referenser till det exotiska Afrika är rätt så kul. Afrikanerna beter sig verkligen som de förväntas göra i en reklamfilm för det exotiska Afrika i övrigt en trött actionfilm. Jag tröttnade rätt fort på allt skjutande och alla specialeffekter. 4/10.
Citera
2018-02-28, 20:05
Medlem
Citat:
Althögerns brist på lugn är en av anledningarna till att filmen fått en sådan hajp. Det är kul att se dem bli förtvivlade över en kultiverad identitet. Det är även sorgligt hur upprörda alla är över Marvel och Star Wars, och hur stor del av deras identitet de här sakerna är. Grattis, folket, er identitet är att betala för det ni gillar, sedan känner ni er svikna när ni slutar vara målgruppen med plånboken.

Exakt. Tycker det är roligt att se kritiken till att Black Panther fått sån stor genomslagskraft när hela alt-höger Twitter exploderade så fort det släpptes en Star Wars-film utan en vit man i en traditionell hjälte-roll. Föreställ dig det gånger 1000 så får du hur Hollywood sett ut det senaste hundra åren om man är något annan än vit man - och sen varför denna filmen blivit så stor.

Sen tycker jag det fanns heroiska vita män i Last Jedi, men det är OT.
Senast redigerad av Spilldmjolk 2018-02-28 kl. 20:08.
Citera
2018-02-28, 22:47
Moderator
Popesizes avatar
Om man skall titta på memen "Make Wakanda great again" så ser jag den mest som en sorts motreaktion på den identitetspolitiska kakafonin som dök upp med filmen. Hur Afrika hade sett ut om inte den vita mannen hade kommit. Bara svarta skall få gå på premiären. Första svarta superhjälten på bio (Blade och Spawn var bortglömda) osv. De som sänkte filmens betyg, från topp till näst intill topp, på rottentomatoes gjorde det då de tyckte det var för lite action för att vara en superhjältefilm. Men de jagades som rasister -För hur vågade de ge detta svarta mästerverk mindre än toppbetyg? Och om inte Chadwick Boseman får en Oscar, så är det Trumps fel!
Det är en liten men högljudd grupp som låter så här. De är dock ivrigt påhejade av "journalister" som jagar klicks.
Men jag har inte hört någon som klagar på själva filmen ännu. Det är en bra film. Ett schysst kapitel i Marvel Cinematic Universe. Och det är tillräckligt troget seriernas förlaga, för att jag skall vara nöjd.

Och eftersom snacket om Star Wars kom upp...
För det första -Allt snack om att låta det gamla dö, Jediordern försvinna, det gamla har ingen betydelse. Är det Rey eller mig som fan de talar till?
Hur gick New Republic från att vara styrande till att, på ca 30 år, gå till att bli en liten grupp rebeller igen? Det är ingenting vi får reda på heller.
Mysteriet med Snooke. Han syns som en sorts efterträdare till kejsaren och teorierna flödar om vem han kan vara (Darth Plagueis var väl den mest kända fanteorin). Han säger sig ha manipulerat kraften mellan Kylo och Rey, och det är därför de kan känna av varandra. Men han kan inte känna av att Kylo kraftriktar ljussabeln mot honom och tänder upp den. Och där dör han i ett antiklimax enligt mig.
Likaså Kapten Phasma. Denna grymma kvinnliga karaktär, som hypeas rejält i trailers och pressreleaser. Men vars screentime är så liten att hade hon tagits bort hade ändå ingenting gått förlorat.

Och så har vi historien med Luke Skywalker. Jediriddaren som fortfarande kunde känna av mänsklighet och godhet i Darth Vader, en av de grymmaste Sithlorderna i galaxens historia. Men när han ser en glimt av den mörka sidan i sin systerson så börjar han fundera på att döda honom. Sen så springer han och gömmer sig och leker eremit. Det är inte i Lukes karaktär!

Och så har vi porgsen och alla gags med BB8 (vart finns spysmileyn när man faktiskt behöver den?)
Jag bryr mig inte så mycket om vad det är för färg och kön på skådespelarna. Den saken är inte mitt problem med filmen. Men nu får jag höra av JJ Abrams att om jag ogillade filmen, så är jag en hycklande kvinnohatare.

Fortsätter det så här, så kommer vi till slut inte längre kunna att "bara se en film". För allt har blivit så politiserat runt dem.
Citera
2018-03-01, 08:16
Medlem
Citat:
Hur känsligt det hela tydligen är för många på högerkant.
Ditt hyckleri är sorgligt.
Ser du inte hur Black panther går emot allt du står för? Du har propagerat mångfald och att så väl etnicitet och etniskt kulturarv är socialt konstruerat.
Hur ska du på något sätt försvara Wakandianernas strategiska val ur ett rasperspektiv att placera ett hjälpcenter i afroamerikanska hooden för att hjälpa sina bröder och systrar?
Jag hade själv ej haft problem med denna film om det inte varit för hur Disney hanterade Thor-filmerna.
Det har i övrigt ej existerat en exklusivt vit superhjälte-film som firar vit eller europeisk kultur och har en slutscen där superhjälten upprättar ett hjälpcenter för att hjälpa sina vita bröder och systrar, Black panther är mer än att bara "ändra hudfärg", den är den första etno-nationalistiska superhjälte-filmen som markerar kulturarv kopplat till etnictet och/eller ras och raslig och etnisk sammanhållning.
Som jag skrev tidigare så kommer inte ditt försök till att karaktärsmörda mig ändra filmens manus och vad den står för och det kommer absolut inte ändra ditt hyckleri.
Citera
2018-03-01, 08:19
Medlem
Citat:
Grattis, folket, er identitet är att betala för det ni gillar, sedan känner ni er svikna när ni slutar vara målgruppen med plånboken.
Black panther är i sådana fall ej en film för dig då den inte firar mångfald och mångkulturalism.
Så vida du inte är en etnomasochist som stödjer svart nationalism och oneway geneflow till länder med vit majoritetsbefolkning.
Citera
2018-03-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Exakt. Tycker det är roligt att se kritiken till att Black Panther fått sån stor genomslagskraft när hela alt-höger Twitter exploderade så fort det släpptes en Star Wars-film utan en vit man i en traditionell hjälte-roll. Föreställ dig det gånger 1000 så får du hur Hollywood sett ut det senaste hundra åren om man är något annan än vit man - och sen varför denna filmen blivit så stor.

Sen tycker jag det fanns heroiska vita män i Last Jedi, men det är OT.
Vilken superhjälte-film menar du firar vit kultur och vit raslig homgenitet med en superhjälte som upprättar ett hjälpcenter för att enbart hjälpa sina vita börder och systrar?

Citat:
Låter mer som att du själv låter politiken avgöra om du ska se något. Lite sorgligt ändå.
Precis som du, din jävla hycklare. Nu har du också outat ditt stöd till svart nationalism från att tidigare ha hävdat att nationalism i all dess form är dåligt. Fattar du att du är ett hycklande avskum?
Men så är du ju kultur-marxistiskt stenkastar-vänster också, hur mycket du än har förnekat detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Nosebleedsection
För att samhällsklimatet aldrig varit så extremt som det är nu. Bäst att hålla sig undan för att behålla sitt psykiska tillstånd på en stabil nivå och inte få psykbryt på allt som man tvångsmatas med.
Du hittar dock inte den vita motsvarigheten till Black panther. Thor hade kunnat vara det, men Disney fegade ur, eller så är de anti-vita, helt enkelt.
Intressant hur användare som Black lips menar att vi skandinaver ska sota för vad som sker i Hollywood i fallet med Thor, därför vårt kulturarv och vår etniska identitet ska skildras som det ej existerar eller tillhör alla, att det är förlegat tänk blir ju en efterhandskonstruktion av samma användare då denne nyss försvarade hur kulturarv och etnisk eller raslig identitet skildras i Black panther.
Det går inte komma ifrån att Black lips har en fientlig hållning till det skandinaviska folket, om "whitewashing" i Hollywood eller slaveriet i Amerika är en billig ursäkt han drar till med eller en faktisk övertygelse till hans fientlighet för det skandinaviska folket är ju dock oklart.
Senast redigerad av xenomorph-ball 2018-03-01 kl. 08:39.
Citera
2018-03-01, 09:06
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Vilken superhjälte-film menar du firar vit kultur och vit raslig homgenitet med en superhjälte som upprättar ett hjälpcenter för att enbart hjälpa sina vita börder och systrar?
Das dritte reich.
Ärligt talat kan ni inte sticka tillbaka till I&I forat
.....
Har dessvärre inte hunnit se filmen än men ser fram emot att se den på lördag.
Citera
2018-03-01, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Das dritte reich.
Ärligt talat kan ni inte sticka tillbaka till I&I forat
.....
Har dessvärre inte hunnit se filmen än men ser fram emot att se den på lördag.
Vill du ha eller äta kakan?
Gå inte och se filmen om du hatar nationalism i alla dess former, eller så klargör du här en gång för alla att du tycker att vi svenskar ska spotta på vår etniska identitet bara för det Amerikanska slaveriet och den Brittiska koloniseringen av Afrika.
Om du åtminstone kunde bestämma dig någon gång, kräv inte en 100 procentlig hållning och kom med pekpinnar mot andra åtminstone.
Märkligt hur filmen klart är politiserad, men vill man diskutera filmens politik så ska man dra till I&I, vilket borde betyda att du ogillar filmens politiska budskap, så varför då gå och se filmen?
Citera
2018-03-01, 09:35
Medlem
Black.Lipss avatar
"Is Black Panther Alt-Right?"
https://www.youtube.com/watch?v=7NOPLuZ9eGs
Kort svar: Nej.
Långt svar: Det är den inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto