2018-02-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag undrar hur det kunde komma sig att Agnes inte var inlagd på sjukhus, tex för smärtlindring och observation när hon bara blev sämre och sämre. Undrar också vilka teorier läkarna haft längs vägen om hennes sjukdom, innan de började fundera på narkolepsiutredning. Tycker att den idéen borde ha dykt upp snabbare då huvudsymtomet i början var trötthet. Så hemskt att Hanna inte sökte mer eller fick bättre hjälp och avlastning, i och för sig var det kanske hon som behövde läggas in ett tag på psyket då hon så tydligt var självmordsbenägen. Vad fick pappan att ge upp? Så sorgligt detta!!
Ja det är lite märkligt men det var kanske så att de utredningar dom ändå gjort inte visat något så läkarna stod handfallna? Narkolepsiutredningen kanske också var att gripa efter ett halmstrå, lite luddigt då smärta, feber och infektioner inte är symtomrelaterat till narkolepsi. Däremot trötthet. Om H var deprimerad och inte sov på nätterna samt jobbade var hon nog helt slutkörd. Kanske hon faktiskt drabbades av en psykos där under julen då det hände "något".
Citera
2018-02-27, 14:39
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vi vet fortfarande inte vad denna familj har erbjudits.

Men även om denna familj inte blev erbjudna någonting hade andra föräldrar antingen råddat situationen i lidande tysthet, alternativt tagit hus i helvete, åkt till barnakuten, psykakuten, soc, lämnat in barnen till en granne, ställt sig på gatan och skrikit HJÄLP, hellre än att gemensamt döda sina barn.

Det gjorde inte dessa föräldrar , som första föräldrapar i Sverige.

Varför? Rimligen står en del av svaret att finna i föräldrarnas begränsade förmågor - oförmåga att visa att man behöver hjälp i kombination med en oförmåga att söka adekvat hjälp.

Kan vara så, men gatan får man ingen hjälp, lyssna på "Vem ska bota Maja" podradion. De valsas omkring i en vårdsektor som misstror, en del vill och gör undersökningar, andra inte, det de blev av sjukvården anmälda för att tonårsdottern hade utslag och "rashes" på armarna, förutom trötthet intermittent rörelseförmåga och hade rullstol ibland pga det.

De trodde utan att kunna kommunikation samtala med dem de hade sig framför sig, utan anmälde till Socialen att flickan skadade sig själv! Vilket var en fet lögn. Så vem kan lita på sjukvården i det läget? Man känner sig nog väldigt alienerad i det fallet.
Citera
2018-02-27, 14:42
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det så. Men vi borde väl ha lärt oss vid det här laget - att vi har rätt att be om hjälp? Men i Bjärredsfallet tror jag att fasaden var en del, obehagskänslan att be om hjälp en annan, en tredje att "jag orkar i alla fall inte mer", en fjärde "barnen kommer ändå aldrig bli bättre - bara sämre, det är inget liv, bara existens". Det finns massor av orsaker till att inte be om hjälp. Men i det stora hela tror jag Hanna är den utlösande faktorn.

Ja, precis. Men för många här på tråden finns ju inga orsaker alls. Det finns ju de som skriker och lever rövare för att be om hjälp, de blir ju besvärliga för många instutioner, tyvärr....
Citera
2018-02-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, precis. Men för många här på tråden finns ju inga orsaker alls. Det finns ju de som skriker och lever rövare för att be om hjälp, de blir ju besvärliga för många instutioner, tyvärr....
Och man måste vara frisk för att orka. Ingen i familjen hade orken att skrika på hjälp heller. Vad gör man när alla faller mellan de enorma maskor som faktiskt finns? Det finns otaliga historier om folk som sökt psykvård, inte fått någon hjälp, och går hem och begår självmord.
Citera
2018-02-27, 15:20
Medlem
Citat:
Det är oerhört skrämmande för mig också, som har två barn som jag älskar högt. Men jag har så svårt att begripa att folk har ett så enormt stort behov av att svartmåla OH så mycket de bara orkar, ända in i kaklet. Vad hjälper det? Ni får självklart uttrycka era åsikter - men det får ju faktiskt jag också. Eller hur? Ni älskar att svartmåla OH, det gör inte jag, jag har inte det behovet. Vilken tur att vi är olika!

Nä, man ska nog se upp med att svartmåla någon alls. För INGEN här vet vad som hände.
Vem som dödade vem, vem som ville vad etc. Det enda som verkar stå klart var att OH var den som sist tog sitt eget liv. Men vad som hände innan vet INGEN, utom möjligen de som sett på filmen.

Stackars arma anhöriga som tvingas leva vidare i ett helvete.
Stackars Agnes och Moa som antagligen levt sin sista tid i kaos, sorg och rädsla med en eller två föräldrar som av olika själ varit HELT ur balans.
Stackars Hanna och Oscar som av någon oförklarlig anledning hamnat i en situation som slutade i lindrigt sagt, katastrof! För jag tror knappast att de drömde om detta avslut för vare sig själv eller sina barn.

Jag för min del känner just nu en stor fet sorg och frustration.
Hatet sparar jag tills då förhoppningsvis hela händelsebilden blir klar och bekräftad.
Då kan jag lägga den dåliga energin på rätt individ.
Citera
2018-02-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Nä, man ska nog se upp med att svartmåla någon alls. För INGEN här vet vad som hände.
Vem som dödade vem, vem som ville vad etc. Det enda som verkar stå klart var att OH var den som sist tog sitt eget liv. Men vad som hände innan vet INGEN, utom möjligen de som sett på filmen.

Stackars arma anhöriga som tvingas leva vidare i ett helvete.
Stackars Agnes och Moa som antagligen levt sin sista tid i kaos, sorg och rädsla med en eller två föräldrar som av olika själ varit HELT ur balans.
Stackars Hanna och Oscar som av någon oförklarlig anledning hamnat i en situation som slutade i lindrigt sagt, katastrof! För jag tror knappast att de drömde om detta avslut för vare sig själv eller sina barn.

Jag för min del känner just nu en stor fet sorg och frustration.
Hatet sparar jag tills då förhoppningsvis hela händelsebilden blir klar och bekräftad.
Då kan jag lägga den dåliga energin på rätt individ.

Har inget mer att tillägga där. Håller med dig i allt du skriver där. Inkl det sista.
Citera
2018-02-27, 15:31
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Otroligt sorgligt att föräldrarna (eller i alla fall den ena) inte såg något ljus alls, utan målade fan på väggen direkt. Om det var jobbigt då, kunde det ha blivit bättre sen. Livet är en strid och ibland får man slåss mer. Sen vet vi ju förstås inte vad de fick för tragiskt besked innan jul.

Finns det verkligen ingen bild på H nånstans?
Citera
2018-02-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Otroligt sorgligt att föräldrarna (eller i alla fall den ena) inte såg något ljus alls, utan målade fan på väggen direkt. Om det var jobbigt då, kunde det ha blivit bättre sen. Livet är en strid och ibland får man slåss mer. Sen vet vi ju förstås inte vad de fick för tragiskt besked innan jul.

Finns det verkligen ingen bild på H nånstans?
Nej, det finns ingen bild just nu. Men varför är det så viktigt? Hon var liten, blond och söt. Det räcker väl?
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-27 kl. 15:43.
Citera
2018-02-27, 15:50
Medlem
Tror inte på det långa PM som kablats ut i tråden under dagen. Det är illa skrivet och innehåller bara lösa spekulationer baserade på vad som framkommit eller vad man skulle kunna gissa fram.

Språket överensstämmer inte med hur nära vänner till mördarnas syskon skulle uttrycka sig, om det inte kommer från en ung person, men unga skulle inte reflektera på det viset och inte vara nära vän med någon anhörig/syskon. Det är alltså kvalificerad BS, skrivet av någon som läst i tråden och är en liten knäppgök. Finns ett antal sådana som söker uppmärksamhet. Även jag fick ett "PM" med BS från någon tidigt.

Den enda information som kan antas vara sann är från den som har poliskällor nära sig och möjligen den som sitter på information från landstinget. Två källor. Inga fler i tråden, alls. Inse det... finns inte ett syskon på jorden som skulle sprida information om det som hänt till någon som fick lust att läcka till Flashback. Det finns inte. Dessa mord är ytterligt stigmatiserande för de drabbade släkterna, eftersom många givetvis undrar, varifrån kommer rök och eld? Uppväxt, tidigare erfarenheter?

Ett spår som "letsdoit" fångat, och som jag också övervägt, är om morden är kopplade till OHs akuta jobbläge. Familjen dog i nära anslutning till att han skulle framträda och han hade kanske inte gjort ett dyft för att förbereda sig. O kan mycket väl ha varit svårt deprimerad och inte klarat av att arbeta, där allt förvärrats hemma med familjen under julen. Han började må dåligt under hösten och avbokade därför dotterns pianospelande "för all framtid", som det verkar. Han fullföljde sitt momsverk där han hedrade döttrarna och deras förmågor. Det är en minnesskrift och inget annat, i mina ögon. Den är intern.

Sedan publicerar han rappakalja i mina ögon på sin sida. Några osammanhängande meningar. Han var uppenbart sjuk på slutet, Oskar.

Jag tror att han på något vis förvillade Hanna för att genomföra morden, frågan är bara hur. Drogade han henne, finns det en film där båda framstår som vakna?

Jag tror också att barnen var psykosomatiskt sjuka. Något var fel i familjen. Prestationskrav, mobbing, flytten, incest, mammans sjukdom, pappans kontrollbehov - vad som helst startade detta, mer eller mindre allvarligt, men tillräckligt för att flickorna inte skulle klara upp sina liv.

Att Hanna kollat MIND (var finns inlägget om det?) kan bero på att Oskar mådde dåligt... Han gick ned mycket i vikt. Han var antagligen galopperande sjuk. Vem som helst kan bli sjuk... men alla kommer inte på lösningen att mörda sina barn. Då är man riktigt, riktigt sjuk. Varför slog ingen larm...? Den som är riktigt sjuk visar faktiskt det genom att uttrycka det på olika sätt. Galopperande psykisk sjukdom går inte att dölja, till skillnad från lättare depressioner.

Under dagen har det diskuteras vilka läger som finns i tråden. Jag ser två. De som orkar läsa långa inlägg och reflektera löpande och de som inte gör det.

Vad har tråden lett till?
Bland annat har många uppmärksammats på hur det just nu sitter 40 000 sjuka i en diffus sjukdom som funnits i hundratals år enligt artikel i dagens Expressen. Eftersom Försäkringskassan och vårt vårdsystem behöver något att hänga upp en sjukskrivning på har diagnosen en funktion, men den skadar tyvärr de som fått den. Kanske att en hel familj dog därför.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-27 kl. 16:05.
Citera
2018-02-27, 15:52
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Nej, det finns ingen bild just nu. Men varför är det så viktigt? Hon var liten, blond och söt. Det räcker väl?

Jag personligen tycker det är viktigt med bild. Absolut inte för att döma nån eller nåt i den stilen, det är inte upp till mig. Nej. Enbart för att porträtt har "själ" och bilder har en historia. Ögon berättar. Ja, jag är kanske lite konstig på det viset, men bilder är talande.
Citera
2018-02-27, 16:16
Medlem
I början av februari så skrev någon att ”Hanna är den som varit pådrivande” men hittar inte vem som skrev inlägget. Min fråga är vem som kom med förstahandsuppgiften; Var det ett PM till någon från ”säker källa”? Eller vad?
Citera
2018-02-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
I början av februari så skrev någon att ”Hanna är den som varit pådrivande” men hittar inte vem som skrev inlägget. Min fråga är vem som kom med förstahandsuppgiften; Var det ett PM till någon från ”säker källa”? Eller vad?

Det där är ett rykte som uppkommit pga att Scheele uttryckt sig kryptiskt. Det är synd att tråden plågas av kryptiska gåtor från dem som säger sig ha information. Utsagan var "Det är inte som ni tror" om vem som varit pådrivande. Sen uppmanas tråddeltagarna att iaktta det som hänt före morden. Någon trodde då att det måste vara Hanna som drivit på.

Om någon "driver på" om att begå familicide så ringer en normal person till psyket för sin partners räkning... så att skuldbelägga någon som påstås driva på är i mina ögon inte ett svar på vad som hänt. Uppgiften har sedan använts för att förkasta varje teori om att det är OH som mördat sin familj, vilket är rimligt att tänka sig eftersom han ska vara den som levde sist (?).

Det finns så klart en möjlighet att han hängde sig, och att Hanna hittade honom. Han kan under natten ha druckit stora mängder alkohol, tappar glaset med sprit. Hänger sig i köket. Innan dess har han i fyllan och villan avslutat sina konton på linkedin och FB och krafsat ned den något luddiga slutsatsen om momsvärlden på sin hemsida:

"Thought on VAT and Law
1. Tax authorities do not fall in love easily. There is (arguably at least) one notable exception to this rule: the 2006 judgment in Halifax, (2) in which this Court confirmed the existence of the principle of prohibition of abusive practices in the area of value added tax (VAT) law. That judgment appears to have been embraced with a passion by tax authorities across the Member States.

2. However, as is often the case, the true nature of the object of one’s suddenly formed emotional attachments is likely to remain somewhat hazy and unexplored for some time. (3) The same is true of the prohibition of abusive practices, also referred to as the prohibition of abuse of law, in the area of VAT. Although it was explicitly confirmed more than a decade ago, and has been since then the object of extensive scholarly discussion and analysis, the detailed operation of that principle, including the precise test to be applied for ascertaining abuse, may be said to be still somewhat underdeveloped.
AG Bobek opinion in Cussens. "

När Hanna hittar honom på morgonen bestämmer hon att hon och barnen ska dö. Innan de förstår att pappan är död serverar hon en dödscocktail på deras rum. Därefter tar hon sitt liv med tabletter. Tragedin är fullbordad. Det är inte som vi tror... en helt annan upplösning på gåtan.

Om det är han själv som raderat sina konton är det underligt att han inte tog bort länk och hänvisning från sidan om sig själv. Kan tyda på att han varit dragen.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-27 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in