Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Håller med, finns absolut inget förmildrande vid barnamord, om personen inte är tillfälligt sinnesförvirrad. Vi vet inte riktigt hur det var... men det verkar inte vara så, möjligen förvirring under längre tid?
Vad gäller efterspelet är det efterlevande som måste klara av att leva med detta och då kan det vara bra att ta hänsyn till deras behov, eftersom de som är döda inte längre bryr sig om vad som sker... det är slut så att säga. Det som gm i princip glömt när hen handlade... att hen skadade sina anhöriga på det mest brutala sätt, både de som dog och de som är kvar. Kan inte föreställa mig hur vidrigt detta är för föräldrarna, om de nu inte också är kalla och tycker "lika bra". Kanske avskydde de varandra, barn och föräldrar. Man vet så lite... kanske har de i flera år försökt få kontakt med familjen, utan att lyckas.
Narcissister brukar ofta ha såriga relationer med andra, som de ju som bekant vill styra.
Nu håller vi minnesceremonier och begravning även för någon som inte har en enda levande anhörig eller vän som kommer till ceremonin. Ofta pratar man om att ett folkslag tidsmässigt blivit civiliserat när de börjat ta hand om och begrava sina döda.
Vi förättar begravningsceremonin faktiskt av respekt för de döda och för att alla levande ska förstå att vi kommer att visa även dem respekt efter döden.
Vi har alla olika traditioner från olika hörn av världen. Vissa ska i jorden snabbt, vissa ska inte alls i jorden utan brännas och vissa får inte kremeras. I mitt västerländska synsätt tycker jag helt enkelt att det är osmakligt att begrava ett mordoffer bredvid sin mördare. Lika osmakligt som att inte försöka följa någons sista önskan om kremering eller begravningsplats.
Har någon lämnat efter sig instruktioner om kista, musik, rosor etc försöker man ju oftast följa det och inte göra tvärt emot. Det känns helt enkelt bättre i själen att uppfylla en avlidens önskan.
Enligt min magkänsla känns det helt enkelt inte bra att man håller gemensam ceremoni för offer och mördare. Det betyder inte att jag har rätt, men eftersom jag samtidigt upplever att man har missat focus på de mördade barnen, blir en gemensam cermoni ytterligare negligering av vad barnen egentligen råkar ut för. Det är det jag vänder mig mot.