2015-04-03, 01:37
Medlem
Tjena!

Jag planerar att inom snar framtid byta bil. Då jag är 20 år gammal kommer denna bil liksom min nuvarande att skrivas på min mor, givetvis med försäkringstillägget att personer under 24 får bruka bilen till en något högre premie.
Problemet är dock detta att den bil jag ska köpa är av ovanlig modell, varför jag om jag har otur kan behöva åka mycket långt för att hitta ett passande exemplar. Detta vållar problem vid ägarbytet, dels p.g.a att mamma inte har lust att följa med på "långresa" och dels för att jag vill köpa bilen ensam. Det går givetvis att köpa bilen själv och därefter skriva över bilen på mamma, men då registreras ju ytterligare en ägare i bilregistret. Detta vill jag undvika då bilen är av nyare modell, haft högst 2 ägare och kostar runt 200000:-. Då bilen kommer att köpas hos bilhandlare antar jag att det är uteslutet att ta med regbeviset hem och där låta mamma skriva under.

Någon som har erfarenhet av en liknande affär och kan berätta hur ni gick till väga med ägarbytet? Något som kanske går att lösa med någon form av fullmakt? Kommer att köpa bilen 100% kontant, lån osv är alltså inget som behöver tas hänsyn till.
Citera
2015-04-03, 06:23
Medlem
morkfromorks avatar
Om din mor skriver en fullmakt samt att du tar med hennes ID-kort borde det fungera, dessutom kan de ringa och dubbelkolla.
Citera
2015-04-03, 07:21
Moderator
Som föregående säger, det ska fungera.

Rent generellt kan jag dock tycka att om du har råd med en bil för 200k så har du råd med försäkringen och att skriva bilen på dig själv (skenförsäkring är oftast ett kontraktsbrott). Således är ägarbytesfrågan inte ett problem längre.

Jag hade förstått det, inte tyckt det var ok men förstått, om det var en billig bil och du inte hade några pengar, men när du uppenbarligen har pengar...
Senast redigerad av Generalknase 2015-04-03 kl. 07:24.
Citera
2015-04-03, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Tjena!

Jag planerar att inom snar framtid byta bil. Då jag är 20 år gammal kommer denna bil liksom min nuvarande att skrivas på min mor, givetvis med försäkringstillägget att personer under 24 får bruka bilen till en något högre premie.
Problemet är dock detta att den bil jag ska köpa är av ovanlig modell, varför jag om jag har otur kan behöva åka mycket långt för att hitta ett passande exemplar. Detta vållar problem vid ägarbytet, dels p.g.a att mamma inte har lust att följa med på "långresa" och dels för att jag vill köpa bilen ensam. Det går givetvis att köpa bilen själv och därefter skriva över bilen på mamma, men då registreras ju ytterligare en ägare i bilregistret. Detta vill jag undvika då bilen är av nyare modell, haft högst 2 ägare och kostar runt 200000:-. Då bilen kommer att köpas hos bilhandlare antar jag att det är uteslutet att ta med regbeviset hem och där låta mamma skriva under.

Någon som har erfarenhet av en liknande affär och kan berätta hur ni gick till väga med ägarbytet? Något som kanske går att lösa med någon form av fullmakt? Kommer att köpa bilen 100% kontant, lån osv är alltså inget som behöver tas hänsyn till.

Försäkringen kan komma att vara värdelös om det sig vill, huvudsaklig brukare skall vara registrerad ägare av bilen. Normalt inget som ifrågasätts förrän en skada inträffat, men då är det inte rätt tillfälle att ändra.

Bortsett från ovanstående så kan du säkert nyttja dig av fullmakt som är vidimerad.
Citera
2015-04-03, 10:53
Medlem
carlpetersen73s avatar
Hur troligt är det att din mamma hade köpt den här ovanliga bilen? Det är frågan försäkringsbolaget kommer att ställa sig och så kommer de börja rota. Hur skedde transaktionen vid köpet? Från vems konto betalades skatt/försäkring? Från vilket konto har service/bensin kommit. Försäkringen kommer med största sannolikhet att ogiltigförklaras om det händer något där du är inblandad och de börjat titta lite närmare på ärendet. Huvudsaklig brukare är det som gäller.

Kan förstå lockelsen i att göra som du tänkt, men då gäller det också att du kan svara upp på ovanstående. Om ens det räcker, det kommer bli jäkligt knöligt om en 50-årig mamma med en hemmavarande 20-åring köpt exempelvis en M5, då får du räkna med att mamsen ska ljuga för din skull i rätt tuffa förhör, inte sällan gamla poliser som sitter i den rollen på bolagen.
Citera
2015-04-03, 11:23
Medlem
Själv smällde jag morsans V70R för några år sedan. Den var köpt på firma med fullakt och hennes körkort. Försäkringsbolaget ifrågasatte inte ett smack fast det var jag som fixade allt administrativa.
När jag bytte bil så förklarade jag till och med läget för försäkringsbolaget, att det var jag som skulle använda bilen och morsan enbart stod som ägare pga krediten.
Men rent juridiskt, om man inte har ett tankkort så kan inte ett försäkringsbolag kolla vem som betalat drivmedlet. Det krävs att det hanteras av en åklagare. Betalning av själva försäkringen gör man självklart via ägarens konto.
Att försäkringsbolag vägrar betala kanske händer vid två scenario. Det ena är att man valt ett skitbolag som inte vill ha unga kunder och än värre inte vill betala ut vid skador.
Det andra är när de misstänker bedrägeri där ägaren medvetet kvaddat bilen då den insett att den inte har råd att äga den samt att den är omöjlig att sälja.

Faktum är att de som har skenförsäkringar oftast är unga personer eller som i mitt fall, inte är kreditvärdiga. Faktum är att det är just unga personer som är överrepresenterade i olyckor.
Om försäkringsbolagen jobbade så hårt att sätta dit unga som har skenförsäkringar så borde även ett faktum vara att vi dagligen skulle läsa om curlade ungar som gråter ut i sociala medier över de dumma försäkringsbolagen.
Citera
2015-04-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Om försäkringsbolagen jobbade så hårt att sätta dit unga som har skenförsäkringar så borde även ett faktum vara att vi dagligen skulle läsa om curlade ungar som gråter ut i sociala medier över de dumma försäkringsbolagen.

Nu är det ju inte så att det krockas dagligen med skenförsäkrade bilar, men jag tycker att det dyker upp lite då och då på olika forum fjunläppar som beklagar sig över det dumma försäkringsbolaget. Dessutom har såna inlägg en viss förmåga att försvinna när ynglingen kommer på att det kanske inte är så smart att skriva om eländet på öppna forum. Detta har jag sett ett antal gånger. Man får aldrig veta hur det gick, plötsligt är alla inlägg borta bara.
Jag skulle nog aldrig våga chansa på att bli utan ersättning om jag hade en dyr bil i alla fall.
Du kan ju inte ha undgått att läsa historier om hur försäkringsbolagen snokar om dom misstänker något. Dom kollar t.ex. med arbetsgivare och grannar vem som använder bilen och så. Kanske inte om det gäller en V70, men lite exklusivare bilar lägger dom nog lite energi på att försöka slippa undan.
Citera
2018-02-26, 13:25
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Bumpar tråden lite... Jag ska köpa en bil, av en privatperson till en bekant. Bilen ägs dessutom av ett dödsbo. Går det att lösa så att bilen skrivs på vederbörande direkt? Anledningen till att jag ska köpa bilen är då jag råkar bo i samma stad som bilen står. Vad jag förstår är del 2 av regbeviset det enda alternativet när det gäller ett dödsbo så personen som ska äga bilen kan inte skriva på regbeviset. Är det risky att skriva på i personens namn?
Citera
2018-02-26, 15:00
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Är det risky att skriva på i personens namn?
Kolla upp "urkundsförfalskning". Kan inte bilköparen själv kliva på tåget, flyget, taxi eller buss och frakta sig till platsen? Kan väl kanske köra tillbaka i sin nya bil då också.
Det där att köpa bil till nån annan är ingen bra ide, ett av de bästa sätten att bli riktigt ordentligt osams, alltid är det nåt som inte är bra och vems fel är det då? Kan köparen inte betala bilen eller ångrar sig, vem står utan pengar då? vem har rätt att sälja bilen och ta betalt för den? Eventuella skulder mm. Fundera på det.
Citera
2022-06-14, 11:16
Medlem
orvarens avatar
Jag är troligtvis psranoid i överkant.

Men em snubbe vill köpa min bil,men den ska stå på hans fruga och en tredja ska hämta bilen.. hans fruga skulle "skicka sina uppgifter" så ägarbytet skulle kunna genomföras..skickar hon sitt Bank-ID,då?😄

Jag sa att den som hämtar bilen har svenskt körkort och skriver på ägarbytet och när bilen är betald och lastad,postar jag ägarbytet.

De kan senare skicka ägarbyteslappar påskrivna fram och tillbaka,så rätt ägare står på bilen.

Har jag fel?
Citera
2022-06-25, 06:57
Medlem
Gör som du skriver, vill de byta ägare sen får de göra det. Stor betydelse om det blir en ägare till liksom...
Citera
2022-06-25, 15:31
Medlem
killawifes avatar
Ska man göra detta lagligt så finns det två sätt:

1. Man skriver bilen på sig själv och gör sen ytterligare ett ägarbyte senare.
2. Man får en fullmakt(som bara är ett papper som säger att man får göra nåt i en annan persons namn) och gör ägarbytet direkt till denna person.

Men jag har själv skrivit nån annan persons namn som underskrift på ett ägarbyte och det funkar alldeles utmärkt. Man kan även göra det i trafikverkets app om man har personens leg och inlogg. Ingen bryr sig om detta och ingen kollar det, men det är egentligen urkundsförfalskning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in