• 1
  • 2
2018-02-26, 11:04
Medlem
Hur gör jag? Har aldrig gjort nåt sånt innan. Men jag vet att han krökar friskt och ibland tar han bilen till t ex affären på fyllan. Detta är inget jag misstänker utan är helt säker på och det är ju såklart inte okej, därför måste han stoppas. Men samtidigt känner jag ju honom och vill vara anonym för grannsämjans skull. Så hur går jag tillväga? På polisens hemsida kan man ju maila tips men det står att det blir en offentlig handling om någon begär ut den, innebär det också namnet på tipsaren?
Citera
2018-02-26, 11:06
Medlem
Uppge ett påhittat namn eller inget alls så behöver du inte oroa dig om det.
Citera
2018-02-26, 11:06
Medlem
funktioners avatar
Du kan ringa 11414 och lämna tipset, utan att uppge ditt namn.
Citera
2018-02-26, 11:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipshotPercussion
Hur gör jag? Har aldrig gjort nåt sånt innan. Men jag vet att han krökar friskt och ibland tar han bilen till t ex affären på fyllan. Detta är inget jag misstänker utan är helt säker på och det är ju såklart inte okej, därför måste han stoppas. Men samtidigt känner jag ju honom och vill vara anonym för grannsämjans skull. Så hur går jag tillväga? På polisens hemsida kan man ju maila tips men det står att det blir en offentlig handling om någon begär ut den, innebär det också namnet på tipsaren?

Ring eller mejla utan att uppge namn. Det kan vara lämpligt att dessutom ringa en gång till när du ser att han går ut till bilen och åker iväg berusad.
Citera
Medlem
Ring polisen och rådfråga. Förklara läget och hur dom tycker du ska gå tillväga.
Citera
Medlem
Citat:

Ring polisen och var anonym. Svårare än så är det inte.
Citera
2018-02-26, 11:10
Medlem
Citat:

Har för mig att jag sett något avsnitt av 112 på liv och död där polisen en dag, när de
inte hade något särskilt för mig, åkte ut och spanade på en kronisk rattfyllerist och
fick napp !

"* = fältet är obligatoriskt och måste fyllas i." Alltså kan du tipsa anonymt. Men det
kanske går att i efterhand räkna ut ungefär vem du är.
Citera
2018-02-26, 11:25
Medlem
PTHJs avatar
Ring 112 om det är en pågående fyllekörning.
Citera
2018-02-26, 11:27
Medlem
ps870s avatar
Ser du honom köra på fyllan så ring 112 och inte 11414. Du behöver inte uppge ditt namn.
Jag har ringt 112 vid en pågående rattfylla och blev inte inblandad i något på grund av detta.
Citera
2018-02-26, 11:29
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Du testar självfallet att prata med honom först ifall du känner honom...

Om du ser ett pågående brott kan du slå larmnumret 112 när de svarar och frågar vad som inträffat så måste du säga innan samtalet fortsätter.

Att du vill vara anonym och även ditt telefonnummer och att samtalet inte spelas in.

Därefter uppger du reg nr på bilen och vad som har inträffat.

Det kan hända att de därefter kopplar dig till den lokala polisen du måste då meddela samma sak igen och sedan uppge vad som inträffat också vidare.

Du behöver inte uppge ditt namn även om de frågar efter det.

Vill du vara 110 % säker så köper du ett kontantkort och ringer ifrån.

https://www.sosalarm.se/vara-tjanste...nsbestallning/

http://www.dt.se/blaljus/far-man-var...r-till-polisen
Senast redigerad av bergwall94 2018-02-26 kl. 11:33.
Citera
2018-02-26, 11:35
Medlem
OvissFramtids avatar
Ring och tipsa, såna idioter ska inte få finnas i trafiken.
Citera
2018-02-26, 11:36
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Ser du honom köra på fyllan så ring 112 och inte 11414. Du behöver inte uppge ditt namn.
Jag har ringt 112 vid en pågående rattfylla och blev inte inblandad i något på grund av detta.

Detta beror på vad för SIM-kort man ringer med. Förutsatt att GM i ditt fall blev åtalad i takt med rattfyllan så torde ett utdrag med ditt SOS-samtal finnas återberättat i förundersökningsprotokollet, abonnemang = körd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in