2015-07-21, 21:11
Medlem
DennisOlofs avatar
Lyfang, ingen fara, använd vilket som, alltså maskindiskmedel, tror inte det spelar någon roll vilket märke.

Det ska ju vara avloppet, brunnen osv som är det som geggar igen, men har man dåligt gjorda rör, t.ex. nästan ingen lutning, och andra problem, vilket säkert förekommer pga fusk och annat, då kan man även få problem med att det till slut blir stopp i rören.

Men för dom flesta så är det vattenlåsen, brunnen vid dusch (badkar) som geggar igen. Det som jag upptäckte var bäst, är om man monterar in ett filter som man får göra rent ibland eller kasta (byta ut), där fastnar mycket skräp, hår och annat. Gör att man klarar sig mycket längre och slipper göra rent avloppet så ofta.
Citera
2015-08-04, 19:46
Medlem
Koka vatten och mosa diskmaskinstabletter, jag tog 3. Häll, låt verka och skölj med hett kranvatten.
Citera
2015-08-17, 18:54
Medlem
Bikarbonat och ättiksprit borde fungerar bättre än bakpulver och vinäger. Hur mycket av varje i så fall?
Citera
2015-08-17, 19:35
Medlem
Dumt och dyrt råd från början. Bakpulver och vinäger neutraliserar varann. likaså ättika och bikarbonat.
Köp hushållssoda (natriumkarbonat) på överskott. Vill du ha riktig fart så ta Kaustik soda men var försiktig då. Propplösare är något liknande fast mycket dyrare
Varken Soda eller Kaustik soda stannar i rören om man spolar efterråt. Båda är helt vattenlösliga.
Desinformation och riktiga dumheter ska man inte lyssna på.
Har det fastnat hår och målarrester kan det enda vara ett rensband. Plastickvattenlåsen är ju lätta att rengöra jämfört med de gamla gjutjärnslåsen.
Citera
2015-08-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Köp hushållssoda (natriumkarbonat) på överskott. Vill du ha riktig fart så ta Kaustik soda men var försiktig då. Propplösare är något liknande fast mycket dyrare
Varken Soda eller Kaustik soda stannar i rören om man spolar efterråt. Båda är helt vattenlösliga.
Målarsoda (natriumkarbonat) är inte överdrivet frätande. Jag förstår det du skrev om basiskt och surt neutraliseras. Men det bildas bubblor som kanske löser upp fett?
Citera
2015-08-18, 15:09
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec

Problemet är om proppen inte löser upp sig och du blir stående med ett par meter avloppsrör fyllda med frätande vätska. Inte främst för rören, utan för den stackare som måste montera isär för att rensa.
Citera
2015-08-18, 16:34
Medlem
Maskindiskmedel, diskmedel eller blandning av bikarbonat och vinäger fräter inte som kaustiksoda.
Citera
2015-12-13, 19:25
Medlem
Fettet ska inte sköljas ner i avloppet till att börja med. Torka ur stekpannan med hushållspapper.

Om kaustiksoda löses upp innan det hälls ner i avloppet, minskar det risken för lutsten? Går det bra att lösa upp i en mugg utan motiv eller text? Diskborsten förstörs i kaustiksoda. Men går det att använda gummihandskar och diskbollar av plast? Jag tänkte rengöra muggar samtidigt som jag löser upp kaustiksoda. Diska sedan muggarna som vanligt.

Icakuriren testade handdiskmedel, billigaste diskmedlet diskade renast i ett test. Spola hett vatten och använd diskmedel, maskindisktabletter i avlopp som: tvättställ, diskbänk och golvbrunn.

Bakpulver och vinäger rengör igenproppade vattenlås och då rinner det bättre och då kan det hjälpa att spola ur resten av avloppet.
Citera
2015-12-13, 20:53
Medlem
Här de enklaste, skonsammaste och billigaste sätten att klara av

1. toastopp - löjligt enkelt eftersom det bygger på att toapappret är relativt lättlösligt, så vad som behövs är lite vanligt diskmedel och ca 20 minuters tålamod
https://www.youtube.com/watch?v=ccQJTfAEtNY

2. Hårtussar i duschavloppet - eget recept
Eftersom håret brukar fastna precis bakom vattenlåset och gärna bygger upp sig till rejäla tussar som tillsammans med tvållödder hindrar avflödet rensade jag alltid manuellt förut, men så kom jag på att skruva av duschhuvudet och putta in slangen till vattenlåset och sedan ösa på hett vatten med full styrka. Det heta vattnet gör att tvålen som lagrats i håret mjuknar lite och sedan ger sig plötsligt hela tussen iväg. Det är enorm effektivt!

3. under diskhon har jag det inte lika lätt - där använder jag hett vatten och gärna lite klorin som ju löser fett + en stor flaskborste. Sedan jag började "underhållsspola" med hett vatten lite då och då har jag inte så ofta större problem där
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av kaustik soda, som faktiskt lagrar av sig med tiden om man inte är jättepetig.
Citera
2015-12-23, 19:39
Medlem
Jag läste hur man använder kaustiksoda på rätt sätt i ett forum:
Citat:
Se till att du har riktigt hett vatten. typ 80 grader. Slå nu i kaustiksoda i vattnet men gör det hyffsat sakta samtidigt som du rör om. Nu har du en sodalösning som inte kan fastna i röret eller kaka sig.

Slå nu en slatt i vasken eller handfatet eller vart du nu har stopp. Låt stå i några minuter och slå på en slatt till. Och så fortsätter du några gånger. Sedan spolar du med riktigt varmt vatten. Nu ÄR det rent i röret.

Har gjoprt detta hur många gånger som helst och vi använder kaustiksoda dagligen till rengöring men det gäller som sagt att man gör en färdig het lösning. Kallvatten och kaustiksoda går inte ihop.
Källa: Beppo som skriver att denne jobbar inom charkindustrin. Kaustiksoda? - Byggahus.se

Fräter kaustiksoda på rören? Kan plaströr smälta av kaustiksoda och kokande vatten?

Är kombinationen med att spola varmvattnen med diskmedel då och då ett sätt att hålla borta fettavlagringar? Vore inte det bästa högtrycksspolning?
Citera
2017-09-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Var kan jag få tag i billigt bakpulver och vinäger?
Hittade "Natriumbikarbonat (Bikarbonat) 6,5 kg" och det var billigare jämförpris än att köpa det i matbutiken. Prova antingen bikarbonat upplöst i hett vatten eller bikarbonat och vinäger.
Citera
2018-02-26, 05:15
Medlem
Handfat: diskmedel, maskindiskmedel eller bikarbonat och kokande vatten. Rengör då och då, vänta inte tills det blir stopp.

Toaletten: diskmedel och ev. avsluta med ättiksprit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in