2018-02-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det är precis tvärtom. Samtliga kartor är projektioner av den sfäriska jorden.
Och det absolut vanligaste sättet att navigera, GPS, bygger på WGS84 som är ett koordinatsystem för den sfäriska jorden.

The WGS 84 datum surface is an oblate spheroid (ellipsoid) with major (equatorial) radius a = 6378137 m at the equator and flattening f = 1/298.257223563.[6] The polar semi-minor axis b then equals a × (1 − f) = 6356752.3142 m.
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System
Jag pratar inte om kartor, jag pratar om hur praktiskt tar ut en position med hjälp av himlakroppar. Det gjordes långt innan WGS84.
Citera
2018-02-25, 21:24
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Att ta en höjd betyder att mäta vinkeln med en sextant. Att ta solhöjd.

Vad för typ av karta har du när du seglar?
Man använder inte sextant idag. Den är ersatt av gyrokompassen.
Varför tror du att det saknas en duglig plattjordskarta?
Citera
2018-02-25, 21:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men även sjötrafik stöder plattjordsmodellen och en värld som ser ut som gestaltas i Gleasons.

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=fGTpRML3&id=DB5B40FC2D90 87736E075BD7D74F8E33BD01F72B&thid=OIP.fGTpRML3jz2q B2-MZWnuKQHaDn&q=shipping+lanes&simid=608053391389756 663&selectedIndex=25&ajaxhist=0

Nej så är det inte. Om du ser efter så ser man tydligt att trafik mellan Panama och Australien följer en sydlig storcirkel vilket inte passar in på Gleason.
Citera
2018-02-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Men snälla du vetenskapliga observationer har inget med vetenskap att göra, En kropp eller kroppsdel kan inte avgöra saker så som att man ser en klot av jorden vid horisonten.

Det är svårt att fotografera eller filma isväggen, för den är den mest bevakade och kontrollerade objektet som finns på jorden. Sanningen får ju inte komma fram till allmänheten, det hade blivit kalabalik på jorden om det framkom med konkreta bevis att jorden är platt. Därför bevakas detta av stor stark militär av alla länder som finns på jorden.

Och alla dessa människor som trott att de varit på Antarktis var har de varit och alla dessa bilder var är de tagna?

Har ingen varit där och försökt fotografera isväggen? Var är de? Spårlöst försvunna?

Du är så dum så klockorna stannar.
Citera
2018-02-25, 21:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vi navigerar med utgångspunkten av att jorden är platt.
Citat:
Jag pratar inte om kartor, jag pratar om hur praktiskt tar ut en position med hjälp av himlakroppar. Det gjordes långt innan WGS84.

Nej du pratade om att vi "navigerar med utgångspunkten av att jorden är platt" vilket är ett felaktigt påstående. Vi navigerar med utgångspunkten att jorden är en sfär.

Idag tar vi ut positioner med hjälp av GPS och WGS84.
Citera
2018-02-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Man använder inte sextant idag. Den är ersatt av gyrokompassen.
Varför tror du att det saknas en duglig plattjordskarta?
Okej, jag tror inte du är person att göra den bedömningen. Ibland är det bättre att säga 'jag vet inte'.
Sextanten är inte ersatt av gyrokompassen, gyrokompass är vad det låter som, en kompass. Sextanten används inte idag men är lagstadgad utrustning för ett kommersiellt fartyg. Sextanten är en manick för att ta höjden/mäta vinkeln till ett objekt som exempelvis solen.

Jag vet inte varför det inte finns en plattjordskarta.
Citera
2018-02-25, 21:36
Medlem
Citat:
Jag kan varje molnfri dag konstatera att solen kommer emot mig i en bana.
Jag kan varje molnfri natt konstatera att stjärnorna snurrar runt mig och se månen utföra en liknande rörelse som solen.
Jag kan varje se att jorden är platt, jag kan se det från jordytan såväl från ovan.
Jag kan varje dag konstatera att jorden är stilla.

Väldigt enkelt och logiskt.

Men jag kan inte förklara Gleasons karta som används av en del plattjordare. Jag förstår att du känner frustration inför det du har presenterat inte biter på mig. Du kanske skulle fråga dig varför du blir så frustrerad av människor som mig. 99% av människorna har ju samma åsikt som du, varför sitta här och jaga upp sig över att jag inte tror på din modell. Varför tjata till leda om denna karta som jag ändå inte försvarar?

Nu ger du dig en aning mer cred än vad du är värd om du på något vis tror jag jagar upp mig över din persona, det enda jag har svårt för är dumhet.

Om du Inte tror på annat än platt jord har du alltså Inte en filosofisk inställning till den platta eller på annat sätt formade jorden utan tror på en faktisk, platt jord.

Med den förvissningen måste du även ta in de absoluta bevis som finns på att jorden Inte är platt som du kan förstå och där är kartan den enskilt enklaste saken för dig att se om jorden är platt eller inte som du kan förstå Utan att behöva sett det själv.

En platt karta kommer Alltid visa en Exakt avbildning av en platt jord, det Kan du omöjligen förneka eller hur?

All platt karta som fungerar som Inte visar en Exakt avbildning av jorden påvisar därför att jorden Inte är platt, några problem med det påståendet?

Detta betyder att om du Inte kan rita en Exakt avbildad platt karta som fungerar så är inte jorden platt, några problem med det påståendet?

Sedan, om du ser att jorden är platt, ge dig ut på på sjön och bevisa det.
Bevisa för dig själv att jorden är platt med konkreta iaktagelser så slipper du sitta och tro, just nu Vet du Inget men Tror jorden är platt och det är en komplett vansinnig inställning när du så enkelt kan förvissa dig om saken.

Du bör ju hålla med om att man inte kan lita på andra än sig själv då du Inte vet vilken agenda berättaren har, detta har du bevisat genom att förkasta ena sidan i detta ämne, är du säker på att du valt rätt sida och hur kan du vara det Utan att bekräfta det du tror när det är så enkelt?

Det Kan ju vara så att du förletts av en frestare..
Citera
2018-02-25, 21:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Okej, jag tror inte du är person att göra den bedömningen. Ibland är det bättre att säga 'jag vet inte'.
Sextanten är inte ersatt av gyrokompassen, gyrokompass är vad det låter som, en kompass. Sextanten används inte idag men är lagstadgad utrustning för ett kommersiellt fartyg. Sextanten är en manick för att ta höjden/mäta vinkeln till ett objekt som exempelvis solen.

Sextanten är ersatt av GPS och WGS84.
Och WGS84 bygger på en sfärisk modell av jorden.
Citera
2018-02-25, 21:39
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Därför att det inte finns något behov av en karta som inte duger något till. Annars skulle det säljas plattjordskartor i varenda bokaffär.
Citera
2018-02-25, 21:46
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Men snälla du vetenskapliga observationer har inget med vetenskap att göra, En kropp eller kroppsdel kan inte avgöra saker så som att man ser en klot av jorden vid horisonten.

Öööö, va??? Vad försöker du får fram
Vi försöker igen...

Du kan med väldigt enkla medel få bevis på att jorden inte är platt.
Men plattskallar verkar ha svårt att tolka resultaten av ett vetenskapligt test.
Så då kan tex den 20:e mars bevisa att solen INTE cirkulerar runt en platt skiva.
Exakt VAD är det du inte förstår i detta? Förklara!!! Jag kan väldigt tydligt (om du vill) förklara vad du kan göra den 20:e mars. Men du kommer som alla plattskallar inte vilja göra något för du är rädd för att få något som motbevisar din religion om en platt jord.

Citat:
Det är svårt att fotografera eller filma isväggen, för den är den mest bevakade och kontrollerade objektet som finns på jorden. Sanningen får ju inte komma fram till allmänheten, det hade blivit kalabalik på jorden om det framkom med konkreta bevis att jorden är platt. Därför bevakas detta av stor stark militär av alla länder som finns på jorden.

Och jag ställer då åter frågan, hur vet DU detta?
DU vet alltså att det finns en stor gigantisk isvägg runt hela jorden. Den kontrolleras av 100.000-tals, förmodligen 1.000.000-tals människor under århundraden. Och INGEN av dessa människor har yppat ett enda ord till sina föräldrar, sina vänner eller sin familj.
Ändå vet DU, just DU detta... Låter det troligt? För vart har DU fått denna information ifrån?

Och så galet lätt vi skulle kunna bevisa det. Som jag sa, ta ett flygplan. Gå ut i media om att du ska bevisa detta, filma det live. Åk mot denna isvägg. Tada, hela jorden vet om det.
Har någon gjort det? Nej! Varför? För dom som kan flyga ett plan vet om att jorden är ett klot. Tada!!!

Och så kommer den andra fråga, varför? Denna eviga fråga VARFÖR!
Citera
2018-02-25, 21:49
Medlem
Citat:
Nej så är det inte. Om du ser efter så ser man tydligt att trafik mellan Panama och Australien följer en sydlig storcirkel vilket inte passar in på Gleason.
Nja, nu följer ju den trafiken mönstret efter de öar som ligger i den rutten vilket också förklarar den låga andelen trafik.

Om ser till trafik mellan Sydamerika och Afrikas sydspets så stödjer den plattjordsmodellen.
Trafiken över norra Stilla havet stödjer plattjordsmodellen.
Trafiken Sydamerika och Europa stödjer plattjordsmodellen.
Trafiken över Nordatlanten stödjer plattjordsmodellen.
Trafiken från Afrikas sydspets till Malackasundet stödjer plattjordsmodellen.
Citera
2018-02-25, 21:51
Medlem
Citat:
Nej du pratade om att vi "navigerar med utgångspunkten av att jorden är platt" vilket är ett felaktigt påstående. Vi navigerar med utgångspunkten att jorden är en sfär.

Idag tar vi ut positioner med hjälp av GPS och WGS84.
Okej, det var fel. Att ta ut position med hjälp av himlakroppar så föreställer man sig ett horisontalplan och himlen en sfär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in