2018-02-25, 18:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det lär redan ske, enligt postnord så är 36% av all ehandel ifrån utlandet ifrån kina, men om man räknar postmängden ifrån utlandet så är det 120 000 av 150 000 som är ifrån kina. Alltså bra mycket mer då man räknat den totala postmängden ifrån utlandet än vad det är då man bara räknar ehandel. Så vad är då den stora delen som inte är ehandel? Jag gissar då på gåvor och dylik, väldigt mycket gåvor i sådana fall, och bara en bråkdel lär vara riktiga gåvor.

Så utifrån det så verkar det redan funka.

http://www.ehandel.se/Kina-star-for-36-av-e-handeln-fran-utlandet,12002.html

Posten räknar med att hitta väldigt kvalificerade arbetare bland de nyanlända, jag som alltid trott att man inte behövt vara så värst kvalificerad för att jobba på posten, jag hade tydligen fel.

Postnl verkar ha en konstig spårning, det står nämligen inte var paketet befinner sig...

Först påstod säljaren att de skickat 11 feb, 13 feb togs ett spårningsnummer ut, den 23 är det vid ett sorteringsordning, den 25 börjar paketet transporteras, det känns inte som om de kommer fram innan 1 mars, beställde liknande pryl samtidigt, de fick jag härom dagen.
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-25 kl. 18:22.
Citera
2018-02-25, 18:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi provar igen:
"Försändelserna som kommer till oss har en etikett med information, och vi har ingen laglig grund att ifrågasätta informationen på etiketten, utan måste utgå från att den är korrekt. Står det gåva tillkommer ingen moms eller avgift eftersom vi inte kan kontrollera innehållet, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord."
https://www.metro.se/artikel/postnord-avsl%C3%B6jar-h%C3%A4r-%C3%A4r-kryph%C3%A5len-som-g%C3%B6r-att-du-kan-slippa-nya-kinaavgift en

Notera: "Står det gåva tillkommer ingen moms eller avgift eftersom vi inte kan kontrollera innehållet"
javisst så länge det är enstaka försändelser från privatpersoner fungerar det säkert :-)
Citera
2018-02-25, 18:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Vi provar igen:
"Försändelserna som kommer till oss har en etikett med information, och vi har ingen laglig grund att ifrågasätta informationen på etiketten, utan måste utgå från att den är korrekt. Står det gåva tillkommer ingen moms eller avgift eftersom vi inte kan kontrollera innehållet, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord."
https://www.metro.se/artikel/postnord-avsl%C3%B6jar-h%C3%A4r-%C3%A4r-kryph%C3%A5len-som-g%C3%B6r-att-du-kan-slippa-nya-kinaavgift en

Notera: "Står det gåva tillkommer ingen moms eller avgift eftersom vi inte kan kontrollera innehållet"
funkar oftast inte med paket från USA så varför skulle det fungera från kina?
Citera
2018-02-25, 18:37
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
javisst så länge det är enstaka försändelser från privatpersoner fungerar det säkert :-)

"Enstaka" känns väldigt ospecificerat. Betyder det, 1 om dagen, 1-3 om dagen, 1 i veckan, 1 i måndagen, 1 om året 1 i hela livt etc, vad exakt betyder enstaka försändelser? Känns som det kan betyda exakt vad som helst. Så om det inte finns någon tydligare defination om det, så antar jag att de bara gör sina egna godtyckliga bedömningar i varje fall.
Citera
2018-02-25, 18:59
Medlem
Citat:
funkar oftast inte med paket från USA så varför skulle det fungera från kina?
Jag har fått gåva från USA utan avgifter.
Citera
2018-02-25, 19:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
"Enstaka" känns väldigt ospecificerat. Betyder det, 1 om dagen, 1-3 om dagen, 1 i veckan, 1 i måndagen, 1 om året 1 i hela livt etc, vad exakt betyder enstaka försändelser? Känns som det kan betyda exakt vad som helst. Så om det inte finns någon tydligare defination om det, så antar jag att de bara gör sina egna godtyckliga bedömningar i varje fall.
Man gör en övergripande bedömning på avsändaren, innehållet o värdet och om det kan bedömas bara en gåva. Om det är troligt att kineserna blivit ovanligt givmilda eller det är uppenbart att man försöker fuska...
Citera
2018-02-25, 19:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag har fått gåva från USA utan avgifter.
Ja det har jag också fått. Som sagt har man tur slinker dom igenom...
Citera
2018-02-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då har du haft tur, jag har haft ett svinn på totalt ca 20%
Vissa månader har inte ens hälften kommit fram.

Jag har de senaste 7 åren beställt kinapaket 178 gånger. Alla har kommit fram. Vissa har kommit väldigt sent, men alla har kommit fram. Tur? Knappast.
Citera
2018-02-25, 19:14
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Man gör en övergripande bedömning på avsändaren, innehållet o värdet och om det kan bedömas bara en gåva. Om det är troligt att kineserna blivit ovanligt givmilda eller det är uppenbart att man försöker fuska...

Om det stämmer, att det bara en del av en övergripande bedömning och det finns ingen defination på vad enstaka faktiskt betyder, utan man gör en manuell bedömning av detta, så lär det som de säger till media bara ske i undantagsfall.
Citera
2018-02-25, 19:34
Medlem
mainfurers avatar
Jag sitter o kollar på några små lampor till bilen jag behöver, ser att de leverantörer som finns på ebay tar typ 150 i frakt till Sverige nu. Totalt kostar 10 lampor typ 50 kronor. Har detta med att göra Postnords avgift för när jag tittade för en månad sedan var det gratis. Vill inte betala 200 + Postnords avgifter. Det blir ju för fasen 600 eller nått för några smålampor!
Citera
2018-02-25, 19:48
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Jag sitter o kollar på några små lampor till bilen jag behöver, ser att de leverantörer som finns på ebay tar typ 150 i frakt till Sverige nu. Totalt kostar 10 lampor typ 50 kronor. Har detta med att göra Postnords avgift för när jag tittade för en månad sedan var det gratis. Vill inte betala 200 + Postnords avgifter. Det blir ju för fasen 600 eller nått för några smålampor!

Jag kan givetvis inte svara på detta enskilda fallet, isynnerhet då ingen länk till varan anges. Men troligtvis inte, men kolla med säljaren hur han skickar det, om han förtullar.
Men som sagt det lär bara vara en slump, de kan ibland chockhöja fraktpriset utan att ange anledning, det är inget nytt i sig. Om de förtullar så lär de skriva det i annonsen, och då skickar de inte det med postnord.
Citera
2018-02-25, 19:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
Jag har de senaste 7 åren beställt kinapaket 178 gånger. Alla har kommit fram. Vissa har kommit väldigt sent, men alla har kommit fram. Tur? Knappast.

Jag har köpt 5-10 grejjer/mån senaste 3 åren och i början så var det 100%, sen så börjad det vara mer och mer som inte kom fram alls.

Fast värst var det ju i somras, då var det en månad då 0 av 8 paket kom fram...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in