2018-03-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Finns skärmdumpar på Facebook som visar att Wish har med en post med 25% moms när man checkar ut. Har dock inte hittat någon information om de verkligen sköter momsinbetalningen, eller om det bara är information för att köparen ska förstå att moms kommer behöva betalas, så den totala kostnaden blir högre. Om momsinbetalningen faktiskt skulle göras, verkar det ändå som att Postnord har tänkt ta sin avgift, eftersom det är ungefär lika krångligt att kolla att momsen verkligen är betald, som att sköta momsinbetalningen.
Så vad är Wish:s momsregistreringsnummer för något?

"Momsregistreringsnummer är ett unikt serienummer som i EU tilldelas alla som registreras för redovisning av moms av medlemsstatens skattemyndighet. I internationella sammanhang kallas det för VAT-nummer, där VAT är en förkortning av det engelska value-added tax. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Momsregistreringsnummer
Citera
2018-03-02, 16:32
Medlem
mina3grabbars avatar
Shoppingbag på Wish

Tax.7.25
ORDER SUMMARY

Enter Promo Code
Apply
Item Total: kr18.00
Estimated Shipping: kr11.00
Tax: kr7.25
ORDER TOTAL: KR36.25SEK
Citera
2018-03-02, 17:00
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Kan du ge oss länk?

Någon som har Wish, som kan "simulera" ett köp med betalning?

Bara att gå in på sidan själv? Allt är inklusive moms nu, förut vart det exklusive moms.

https://gyazo.com/e97f82dd948bf9e18f10b18119beefb9

https://gyazo.com/be1ac508c859024edbdd3666fe44e60b

Följ mina länkar så kan du se själv.
Citera
2018-03-02, 17:03
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det tror jag inte, det skulle ha blivit stora nyheter om det vore fallet. Jag tror snarare det är du som missuppfattar det. Det är kanske klarna som skriver det automatiskt på alla ordrar oavsett om det är sant eller inte, sedan kanske de menar momsen ifrån landet den skickas, vilket är 0kr.

Om de verkligen tar ut momsen, så ska det också stå hur mycket momsen ligger på. Gör det inte det så går det inte att ta på allvar.

Sedan har ju postnord gjort det tydligt att de tänker ta ut adminavgiften ändå, även vid sådana lösningar. Vilket är absurt.

Staten skulle lätt kunna få in 99% av alla momsintäkter som de säger sig gå miste om, om de hade velat och valt en mer modern teknisk automatiskt lösning, men de är mer intresserade av att döda handeln, så det är viktigare att straffavgiften på 75 kr förblir.

Jorå det har dom, men varit rätt så tyst om det i media, det ända som framkommit i media hittills, är att Postnord förhandlar med dom stora kinesiska apparna om att införa moms direkt på köpet, och tydligen har Wish redan nappat på den idén
Citera
2018-03-02, 17:05
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Njee det gamla systemet har alltid varit moms + avgift 125:- så har det varit från USA i stort sett så länge jag kan minnas...

Varför ljuger du hela tiden i tråden? Har själv beställt från USA och skulle säga att majoriteten av det jag beställt inte har utmynnat i någon avgift sen slutet av 90 talet.
Citera
2018-03-02, 17:07
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det tror jag inte, det skulle ha blivit stora nyheter om det vore fallet. Jag tror snarare det är du som missuppfattar det. Det är kanske klarna som skriver det automatiskt på alla ordrar oavsett om det är sant eller inte, sedan kanske de menar momsen ifrån landet den skickas, vilket är 0kr.

Om de verkligen tar ut momsen, så ska det också stå hur mycket momsen ligger på. Gör det inte det så går det inte att ta på allvar.

Sedan har ju postnord gjort det tydligt att de tänker ta ut adminavgiften ändå, även vid sådana lösningar. Vilket är absurt.

Staten skulle lätt kunna få in 99% av alla momsintäkter som de säger sig gå miste om, om de hade velat och valt en mer modern teknisk automatiskt lösning, men de är mer intresserade av att döda handeln, så det är viktigare att straffavgiften på 75 kr förblir.

Såhär ser min senaste beställning ut från Wish:

https://gyazo.com/e57a98b5afcf9b23bcf3346869e1c44e

Skatt: 173,00 kr SEK = 25% i moms avgift.

Om man själv går in och kollar priserna på Wish nu så kan man se att allt har stigit med 25%.
Citera
2018-03-02, 17:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ett stort problem med appen är ju att Kineserna regelmässigt skriver värde 1$ på allt dom skickar oavsett det verkliga värdet hur skall du kunna betala rätt moms då?

Jag har tidigare tagit upp de stora problemen med momsfusk och föreslagit att momsen borde avskaffas på ett skatteneutralt sätt men du gillade inte det av oklar anledning så den frågan får väl du lösa.

Fasta påslag på 75kr löser däremot förstås inte det problemet.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-03-02 kl. 17:16.
Citera
2018-03-02, 17:16
Medlem
Furiouspandas avatar
http://www.ehandel.se/Da-ska-PostNor...lla,12067.html

Verkar som tullen och Postnord tänkt om angående avgift. Tydligen är den bara tillfällig och vars syfte är att döda alternativ minska importen av Kina-paket enligt min mening iallafall. Så när dom nya momsreglerna träder i kraft så ska avgiften försvinna?
Vet inte vad jag ska tro om detta..

"Den som väljer att göra så bör dock vara medveten om att PostNords hanteringsavgift ändå tillkommer."
Detta är rätt så sinnessjukt i min meningen, även om man gör allt för att göra rätt för sig så kommer man ändå drabbas av deras hanteringsavgift.

Så förstår inte varför Wish har infört svensk moms på sin sida när slutkunden ändå blir drabbad av den här "straffkostnaden"
Senast redigerad av Furiouspanda 2018-03-02 kl. 17:26.
Citera
2018-03-02, 17:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
http://www.ehandel.se/Da-ska-PostNor...lla,12067.html

Verkar som tullen och Postnord tänkt om angående avgift. Tydligen är den bara tillfällig och var syfte är att döda alternativ minska importen av Kina-paket enligt min mening iallafall. Så när dom nya momsreglerna träder i kraft så ska avgiften försvinna?
Vet inte vad jag ska tro om detta..

Man säljer alltid in impopulära saker som detta med att det är tillfälligt, även momsen skulle vara tillfällig sa man 1960, nu är den kvar och mer än 5 gånger så hög.
Citera
2018-03-02, 17:59
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/leva-och-bo...varor-pa-wish/

En miljon paket levereras från Kina till Sverige, varje vecka.
Största delen kommer från sajten Wish – billigt och enkelt.

Varför skulle inlägget vara korkat menar du? Jag vill bara visa på att pengarna kommer inte kinesiska arbetare till godo det mesta går till wish som är ett amerikanskt företag ägt av två multimiljardärer.
Varför skall vi skicka våra skattepengar till USA

Sakligheten i den där artikeln ger jag inte mycket för. Enligt PostNord så anländer 120 000 paket varje dag från Kina, vilket är 160 000 paket mindre än vad som påstås komma från Wish.
Citera
2018-03-02, 18:08
Medlem
Citat:
Varför ljuger du hela tiden i tråden? Har själv beställt från USA och skulle säga att majoriteten av det jag beställt inte har utmynnat i någon avgift sen slutet av 90 talet.

Jag måste tyvärr ge kimdah2002 rätt i sak när det gäller beställningar från USA.

Jag har själv beställt från USA och betalt tull & moms, samt en avgift på 125:- till Posten. Det har dock bara inträffat ett fåtal gånger när summan har varit över 1500 kronor.
Citera
2018-03-02, 18:17
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Såhär ser min senaste beställning ut från Wish:

https://gyazo.com/e57a98b5afcf9b23bcf3346869e1c44e

Skatt: 173,00 kr SEK = 25% i moms avgift.

Om man själv går in och kollar priserna på Wish nu så kan man se att allt har stigit med 25%.

Kanske, lustigt att inte media eller de själva har gjort en grej av det då. Men även om det vore fallet, så precis som du själv så kommer ju ändå postnord ta ut sin adminavgift, så blir det lite poänglöst då. Momsen i sig är inte det stora problemet.

Jag kan inte begripa varför postnord ska ta ut adminavgiften om momsen redan är betald. Det demonstrera ju med all tydlighet att det inte handlar om att staten går miste om momspengarna. Det känns mest som de använder det som en "ursäkt" till att döda handeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in