Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2018-01-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Han greps i september 2010. Med villkorlig frigivning efter 2/3 skall han sitta ca. 10 år och 8 månader vilket innebär att han kan komma ut (i så fall för att utvisas) i slutet av april 2021.

Problemet kan bli att det inte går att utvisa honom eftersom Etiopien vägrar ta emot personer som inte återvänder frivilligt. Då kan man heller inte fortsätta att hålla honom i förvar och måste släppa honom och Elins familj riskerar det obehagliga att kanske stöta på honom i Göteborg.

Det extra jävliga var dessutom att han fick två års straffrabatt just av anledningen att han skulle utvisas.
Han fälldes dessutom inte för den våldtäkt ”alla” är övertygade om att han begick och straffet kunde därför ha blivit (borde ha blivit) fängelse på livstid och då hade han förmodligen fått sitta 14-15 år minst.
Detta är min största farhåga, att vi snart kan ha denna djävulsfigur springande på gatorna igen. Det har ju faktiskt hänt tidigare att personer som suttit av tid för grova brott släpps ut vind för våg på gatorna trots att de dömts till utvisning. Detta på grund av att diverse skurksstater vägra ta emot sina egna medborgare eller att vederberöande ljuger om sin nationalitet och myndigheter varit alldeles för slappa med dessa kontroller.

Jag tror själv att medborgarnas förtroende för rättsväsendet urholkas när man håller på att ge straffrabatter vid så här pass grova brott och lallar omkring när det gäller utvisningar. Det kan inte finnas många andra platser på jorden där man endast behöver sitta av 10 år när man bragt en ung kvinna om livet på detta mycket brutala vis.
Citera
2018-01-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Han greps i september 2010. Med villkorlig frigivning efter 2/3 skall han sitta ca. 10 år och 8 månader vilket innebär att han kan komma ut (i så fall för att utvisas) i slutet av april 2021.

Problemet kan bli att det inte går att utvisa honom eftersom Etiopien vägrar ta emot personer som inte återvänder frivilligt. Då kan man heller inte fortsätta att hålla honom i förvar och måste släppa honom och Elins familj riskerar det obehagliga att kanske stöta på honom i Göteborg.

Det extra jävliga var dessutom att han fick två års straffrabatt just av anledningen att han skulle utvisas.
Han fälldes dessutom inte för den våldtäkt ”alla” är övertygade om att han begick och straffet kunde därför ha blivit (borde ha blivit) fängelse på livstid och då hade han förmodligen fått sitta 14-15 år minst.

Det kan nog gå att hålla honom i förvar, om myndigheterna vill. Det senaste året var det ett uppmärksammat fall med en som begått flera grova våldtäkter. Efter att han frigivits från fängelse fick han sitta flera år i förvar i väntan på utvisning.

Han hade dock ljugit om vilket land han kom från... Jag tror att han först sagt att han var från Marocko, men sedan till slut sa han att han var från algeriet (tror jag att det var) och då gick det att utvisa honom efter många år i förvar.
Citera
2018-01-04, 23:14
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Det kan nog gå att hålla honom i förvar, om myndigheterna vill. Det senaste året var det ett uppmärksammat fall med en som begått flera grova våldtäkter. Efter att han frigivits från fängelse fick han sitta flera år i förvar i väntan på utvisning.

Han hade dock ljugit om vilket land han kom från... Jag tror att han först sagt att han var från Marocko, men sedan till slut sa han att han var från algeriet (tror jag att det var) och då gick det att utvisa honom efter många år i förvar.

Det här helt riktigt att det var ett case där man höll kvar den skyldige i förvar. Det var dock under s.k utredning där han inte kunde uppge vare sig var han kom ifrån eller övriga personuppgifter.
I detta caset så har aset uppgivit alla uppgifter så jag tror dessvärre inte att det går att förvara honom under någon längre tid.... Det man kan hoppas på är att aplandet inte är så kommunikativa i frågan så att Sverige kan hänvisa till att man väntar på information i ärendet..
Citera
2018-01-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot

Tyvärr......

”Om man inte vill och det är ett sådant land som kräver frivillighet, då har vi väldigt små möjligheter att verkställa det beslutet om utvisning. Och i sådana fall, om vi inte kan verkställa beslutet om utvisning, oavsett vilket brott personen har dömts för, så saknas det grund för oss att hålla personen i förvar, förklarar Nationella gränspolisens chef Patrik Engström och tillägger att personerna i de här fallen oftast släpps fria.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/omojligt-att-utvisa-till-vissa-lander
Citera
2018-02-18, 14:10
Medlem
Killen som satt och spelade datorspel.. Finns namn och bild?

Skulle vilja se hur denne fege person ser ut.
Citera
2018-02-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crasch
Killen som satt och spelade datorspel.. Finns namn och bild?

Skulle vilja se hur denne fege person ser ut.
På spårvagnen då eller? Kan du utveckla det hela?
Citera
2018-02-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothoburgum
På spårvagnen då eller? Kan du utveckla det hela?
Lyssnade på P3 Dokumentär. Dom pratade då om en som suttit i närområdet kring platsen och spelat datorspel med öppet fönster. Han hade blivit störd av ett hemskt skrik som han aldrig hört förut. Fast han gjorde ingenting åt det (dvs varken ringde polis eller kollade upp vad/vem det var som skrek).
Citera
2018-02-19, 21:51
Medlem
Igni-ferroques avatar
Det är fel att skuldbelägga killen. Han gjorde i alla fall det näst bästa. När han fick veta vad som hänt berättade han vad han visste. Det lär säkert finnas många som hörde skrik utan att göra vare sig det ena eller det andra.
Citera
2018-02-24, 11:47
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Du fattar att utvisning innebär att det är förbjudet att vistas i Sverige under en viss tid, va? D v s han kan inte resa hit på något sätt som kräver ID-kontroll, och om han upptäcks kan han skickas ut ur landet omgående.

Exakt vad har Mulla Krekar med mordet på Elin Krantz att göra?

Det fetade: har du hängt med i de senaste årens samhällsutveckling så borde du veta att det är ett av problemen med den ansvarslösa massinvandringen: våra myndigheter har ingen som helst koll på vilka som kommer hit eller på de som vistas här. Att invandrare har flera identiteter är inte unikt.
Citera
2018-02-25, 16:00
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Det fetade: har du hängt med i de senaste årens samhällsutveckling så borde du veta att det är ett av problemen med den ansvarslösa massinvandringen: våra myndigheter har ingen som helst koll på vilka som kommer hit eller på de som vistas här. Att invandrare har flera identiteter är inte unikt.

"De senaste årens samhällsutveckling" har ingenting med det här mordfallet att göra. GM är dömd att utvisas, och det betyder att han inte får vistas i Sverige. Jag är fortfarande helt övertygad om att det finns passkontroller mellan länder, samt att poliser kan och får kontrollera identiteten på olika personer. Du snackar bara goja.
Citera
2018-02-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
"De senaste årens samhällsutveckling" har ingenting med det här mordfallet att göra. GM är dömd att utvisas, och det betyder att han inte får vistas i Sverige. Jag är fortfarande helt övertygad om att det finns passkontroller mellan länder, samt att poliser kan och får kontrollera identiteten på olika personer. Du snackar bara goja.

Det är inte DNA-test vid gränsen(även om jag gärna ahde sett det när nån söker asyl). Så i teorin så är det bara att söka asyl igen under ett nytt namn. De flesta har ju inga papper ändå så det är ju ingen skillnad. Om nån kollar identiteten sen spelar ingen roll - då har han ju ett annat namn och ID från migrationsverket?

Får han avslag så blir det väl gömma sig som papperslös och hoppas på en ny amnesti.
Citera
2018-02-25, 16:21
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det är inte DNA-test vid gränsen(även om jag gärna ahde sett det när nån söker asyl). Så i teorin så är det bara att söka asyl igen under ett nytt namn. De flesta har ju inga papper ändå så det är ju ingen skillnad. Om nån kollar identiteten sen spelar ingen roll - då har han ju ett annat namn och ID från migrationsverket?

Får han avslag så blir det väl gömma sig som papperslös och hoppas på en ny amnesti.

Men seriöst, lägg ner. Då ska han också byta fejs bara så där, och det är ju troligt att han kommer lyckas med det utan några pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in