2018-02-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
I så fall kanske för att flickornas depression inte bottnade i sjukdom utan i missförhållanden i hemmet. Sådant som föräldrarna absolut inte ville skulle avslöjas.

jo, fast varför ska man bry sig om det om man ändå ska ta livet av sig sen?
För att de ska dö som "hjältar" och inte som ev. Dåliga föräldrar?

Jag har överhuvudtaget problem med det där avskedsbrevet. Varför var det så viktigt för dem att klargöra att båda var överens? För de anhörigas skull?

Men jag håller med om att känslan finns att något skulle döljas ända in i döden.
Citera
2018-02-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, i varje fall beskrivs situationen på ett mycket motsägelsefullt sätt.

I den korta nyhetsfilm som vi väl alla har sett flera gånger vid det här laget, säger reporterrösten:

"enligt kommunen har man inte sett några signaler på att barnen inte mått bra. Men det finns uppgifter om att familjen haft det svårt."

Och så säger rektorn: "det är en familj i djup kris. Det handlar om problem som finns inne i familjen. Det finns en fysisk sjukdomsbild på båda barnen som är ofattbar. Familjen har haft det svårt genom åren."(det är inte ordagrant citerat, men nästan)

Alltså: det var en familj i en djup kris som pågått under flera år, familjen har haft det svårt, det fanns "ofattbar" fysisk sjukdom, problemen fanns "inne i familjen" - men barnen mådde bra??

Äldsta flickans rektor sa glada söta tjejer som aldrig varit till något bekymmer
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%A4rred-i-chock-efter-familjs-d%C3%B6d-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-p%C3%A5-barnen-som-%C3% A4r-ofattbar-3951420
GLADA flickor, alltså?
Rektor, pianolärarinna, grannar, hemläraren, och som trodde familjen rest bort över nyår, alla vittnar de om två friska barn som är mer än välfungerande(presterade också väl i hemundervisningen)

Inne i familjen pågick under flera års tid något mycket, mycket sjukt och som till slut tog död på barnen och även på de, åtminstone utåt sett, fullt friska föräldrarna.
Mannen i videon säger det bra gått snett någonstans och har det väl börjat kan det ju sluta så här.
Citera
2018-02-25, 14:46
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Den frågan har 99,9 släppt för länge sedan, om det var rätt eller fel. Varför suger du fast vid den? Vi har alla olika förmågor i tråden och det kan vara svårt att tillfredsställa alla behov i tråden.

Picasso2 skrev i den sista meningen i inlägg #18074
- ytterligare, för oss okända, orsaker som också vägde tungt.

Och då missförstår du givetvis igen allt denne skrev.

Och då fortsätter jag min argumentation mot det du skriver.
Dessutom har du inget att säga till om när och om en fråga är släppt.

Dessutom diskuterades allas, dvs mänsklighetens gränser för hur långt man är
beredd att gå när det gäller så här svåra saker. Att alla här önskar att de sökt
mer hjälp.

Att däri ligger allt för många parametrar för att man ska döma.

Att försöka tillfredsställa alla behov i tråden, tror jag man ska akta sig för.
Citera
2018-02-25, 15:02
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Utöver att fallet i sig är väldigt unikt, så är det väl sällsynt ovanligt att så lite fakta kommer fram med tanke på tiden som har gått? Intresse saknas ju inte om man säger så men inte ens bild på HB har kommit fram. Ja det här inlägget var bara ett utryck för frustration

Nej just det, under eget namn finns inget på HB. Kanske ville hon inte skylta med sig själv om hon t ex hade ett ofördelaktigt utseende. Det kan vi inte veta. Hon kan ju också använt sig av sin biologiska moders flicknamn exempelvis. Det kan vi inte veta.
Citera
2018-02-25, 15:05
Medlem
Citat:
Hm... den formuleringen fastnade jag också på, och glömde bort. Nu när du lyfter upp den igen... barnen blev sjuka som "nästan vuxna"...

Det blir också lite motsägelsefullt när det här handlar om två barn som enligt min mening förvägrades att växa och mogna. Tagna ur skolan båda vid 11 och 12 års ålder och satta helt ur sitt eget sammanhang, sedan kallar deras pappa dem för "nästan vuxna"?
14 år och äger heller ingen som helst talan på elevhälsokonferensen som handlar om en själv fast man samtidigt bedöms som "nästan vuxen"?
11 och 14 år och "nästan vuxna"?
Eller hur tidigt fick de bli vuxna och på vilket vis?:S

Man ströp livsluften för dem väldigt tidigt och nu är de båda döda, mördade, så där satte man definitivt stopp för deras tillväxt:-/
Citera
2018-02-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Äldsta flickans rektor sa glada söta tjejer som aldrig varit till något bekymmer
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%A4rred-i-chock-efter-familjs-d%C3%B6d-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-p%C3%A5-barnen-som-%C3% A4r-ofattbar-3951420
GLADA flickor, alltså?
Rektor, pianolärarinna, grannar, hemläraren, och som trodde familjen rest bort över nyår, alla vittnar de om två friska barn som är mer än välfungerande(presterade också väl i hemundervisningen)

Inne i familjen pågick under flera års tid något mycket, mycket sjukt och som till slut tog död på barnen och även på de, åtminstone utåt sett, fullt friska föräldrarna.
Mannen i videon säger det bra gått snett någonstans och har det väl börjat kan det ju sluta så här.
De enda som hade funderat på om familjen åkt bort var ju läraren som kom och ringde på dörren på tisdagen. Och som, om jag minns rätt, meddelade rektorn detta. Men pianolärarinnan och grannarna var väl inte alls involverade i det här? Och visst kan man ha med kroniskt sjuka barn på nån sorts liten resa. Även sjuka barn behöver miljöombyte?
Citera
2018-02-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, önsketänkande och filosofiskt flum har väl präglat många i den här tråden från dag 1. Jag tror att jag själv haft nån vända där. Förståligt, men tar oss knappast närmare sanningen om man fastnar i det.
Även sjukvården kan förresten ses utifrån ditt ovan beskrivna perspektiv.

Uppriktigt sagt: de rader du syftar på (i min tidigare text) tog jag med för att jag kände mig tvungen - tänkte att man har en skyldighet att utgå från att människor ( i exempelvis skola och sjukvård) handlar i gott uppsåt och på ett helt och hållet medvetet och genomtänkt sätt.

Man bör inte utgå ifrån att ansvariga människor frestas att ta den (för dem själva) enklaste vägen, att till exempel skriva det där läkarutlåtandet som skulle motivera hemundervisning eller att bevilja den hemundervisning som kanske inte riktigt var motiverad, - bara att det var enklare, gick snabbare, gjorde att man undvek konflikter medföräldrar - och vad det nu kan finnas för anledningar till att uppfylla en förälders krav trots att man är medveten om att det är fel.

Men i själva verket är jag starkt misstänksam till att alla runt familjen har handlat på rätt sätt.

Allt som kan ha bidragit till familjen isolering var fel, det vet vi nu.
Citera
2018-02-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Nej just det, under eget namn finns inget på HB. Kanske ville hon inte skylta med sig själv om hon t ex hade ett ofördelaktigt utseende. Det kan vi inte veta. Hon kan ju också använt sig av sin biologiska moders flicknamn exempelvis. Det kan vi inte veta.

Enligt utsago från dom som säger sig ha sett bild så ska hon ha sett ganska bra ut om jag har förstått det rätt
Citera
2018-02-25, 15:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Usch, Ja. Men att även gå med på att ta livet av barnen, planera detta, går väl ändå förbi att bara vara "medlöpare"? Hon måste ju haft ett eget motiv också...? Var hon rädd att barnen skulle bli lämnade ensamma med OH om hon själv dog av? Försäkra sig om att så inte blev fallet?

Tror inte HB ville dö, utan mer backa tiden.
Tror OH och HB var likvärdiga när de träffades. Han drogs till en driven och målinriktad äkta hälft. Av de två bar en på en personlighetsstörning som kanske inte ägaren ens kände till, men dennes drivkraft. AH föddes och med henne krav om mat, värme och kärlek. Här tror HB var den som avsatte den tiden. Så fortsatte det, tills HB fick bröstcancer. Den lite mer introverta AH hade sin oro för sin sjuka mamma inom sig, troligen med separationsångest. Nu visade sig OH som den beslutsamme om vård och det allmänna görandet. Han avvek dock inte från planen, målen. Inte heller AH:s mål som han hade stakat ut. Åren går, familjen flyttar och HB byter jobb till ett mer anonymt sådant, medan OH blir alltmer synlig i sitt. Han blir den lyckade och med det att han har rätt. Döttrarna uppvisar dock inga talanger för det han stakat ut, utan tröttnar på kraven. AH börjar må dåligt i sina tillkortakommanden, som också OH påpekar kommer från lathet och lättja. Barnens aktiviteter dras in alltefter de inte uppvisar toppresultat. Barnen är stressade, mest AH som oftare har ont i magen, trött och orkeslös, huvudvärk.. Hon måste vara sjuk! OH letar och googlar hennes symtom, medan AH djupare går in i sig själv, drar sig undan. MH sprudlar fortfarande när hon får chansen, men tillrättavisas i det oändliga. Även hon lägger energin på fel ämnen. Vad är det för fel på min familj? Ser de inte hur lyckad jag är? Detta är ingen familj att skryta med, ens visa upp. Därefter växer agget mot sin familj starkare och starkare. Presterar de inga resultat i skolan behöver de heller inte vara där, dock tror jag MH offrades för sin djupt deprimerade och sönderstressade syster. Trasslet i härvan blir allt större, skolan tvekar, men OH kan tala för sig. Vad som sen utlöste morden vill jag gärna ha reda på.
Citera
2018-02-25, 15:28
Medlem
Citat:
Nej, människor tenderar att fungera lika. Annars kan du kasta vetenskapen åt sidan. Du kan göra det, jag gör det inte.

Om alla fungerade lika skulle det aldrig hänt, alternativt är alla människor beredda att mörda sina barn under vissa förhållanden, eller vad menar du?
Citera
2018-02-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tycker det känns så märkligt att två personer i samma familj, de båda vuxna, skulle ha en så stor störning att de väljer att döda barnen bara så där. Lika osannolikt som att båda barnen hade ME. Visst kan dom ha det, men jag väljer att inte tro det - jag väljer att tro att det finns fler orsaker som vi inte känner till - och kanske aldrig får veta. Men förhören som polisen gjort kanske kommer läcka lite. Och att man inte hört något alls om några knepigheter hos föräldrarnas personlighet talar för att de var normala, utan störningar, fram till nyss.

Det skulle nog iofs räcka att den ene har det. Manipulation/nedbrytning kan ske ganska bra bakom fina fasader.

// Mvh uppvuxen med personlighetsstörd mor och jagsvag och snäll far, på ytan framgångsrika personer båda två. Bakom låsta dörrar en sjuk sjuk symbios ända in i döden.
Citera
2018-02-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tro mig, de finns. Även om jag antar att det av uppenbara skäl kan vara svårt att återgå sedan sjukdomen debuterat, trots de friska perioderna.
Jag har hört tragikomiska inside stories om intagna läkare som kan vara otroligt övertygande i intelligenta, förtroendeingivande, auktoritära och medicinskt grundade förklaringar om varför de bör skrivas ut.
- Något som naturligtvis inte lurar personal på psyk (som hört samme patient prata om att hen är förföljd av rymdmän dagen innan) - men mycket väl skulle kunna köpas av säg, en rektor som lyssnar till samma sakliga argument från en pappa eller mamma med status som argumenterar för att ge ytterligare en dotter hemundervisning. Och som inte tycker sig ha anledning att misstänka psykisk sjukdom hos denne förtroendeingivande akademikerförälder (Naturligtvis bara mina spekulationer, men...)

Sjukdomen kan debutera relativt sent i vissa fall även om det är ovanligt.
Vårdpersonal är överrepresenterade som patienter i psykvården, läkare inkluderat. Även om det, som du antyder, är troligt att många lider av andra psykossjukdomar. (Min anhörige som jobbar inom mentalvården har en teori om att de söker sig till vårdyrken för att kunna förstå sig själva och självmedicinera mot sina symtom,)

http://people.com/archive/her-own-mental-illness-behind-her-a-young-doctor-reaches-out-to-the-victims-of-schizophrenia-vol-28- no-19/

Det går inte riktigt att prata om ”psykossjukdom” i allmänhet.

Jag tänkte på just schizofreni, vilket du kanske inte menade.
Många blir rädda, förtvivlade och självmordsbenägna av en psykos.

Jag tänker att det du beskriver nästan låter mer som en mani i bipolär sjukdom. Då blir man grandios, övertygande, självsäker och tänker väldigt fort och mycket.

Psykos är mer motsatsen tror (vet) jag. Man upplever inget positivt och håller ofta tillbaka för man vet att ens tankar inte accepteras.

Nåväl. Jag har jättesvårt att se att nån av föräldrarna led av nån kronisk psykisk sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in