Citat:
Beträffande Sundbyberg så noterar jag att Ikano Bostad har ett gäng projekt. Verkar handla om Boplatsvägen.
Ett projekt, Brf Löparen är redan färdigställt med ett tiotal osålda lägenheter. Brf Ströva färdigställs till hösten och där uppger man sig ha 76 av 101 bostäder osålda.
https://ikanobostad.se/kopa-bostad/
På Hemnet flyter ett 20-tal lägenheter omkring på Boplatsvägen. Jag har dock inte kollat om allt är Ikano.
Påminner inte så lite om situationen i Järntorgets projekt.
Ett projekt, Brf Löparen är redan färdigställt med ett tiotal osålda lägenheter. Brf Ströva färdigställs till hösten och där uppger man sig ha 76 av 101 bostäder osålda.
https://ikanobostad.se/kopa-bostad/
På Hemnet flyter ett 20-tal lägenheter omkring på Boplatsvägen. Jag har dock inte kollat om allt är Ikano.
Påminner inte så lite om situationen i Järntorgets projekt.
Brf Löparen
Boplatsvägen 2-7, hus 1-6, 121 lägenheter
Inflyttning: aug 17-jan 18
Till salu på Hemnet: 16 st varav 1 direkt från Ikano och 2 via mäklare på uppdrag av Ikano
Sålda på Hemnet: 24 st
Spekulationsgrad: (15+24)/121 = 32,2 %.
Till salu direkt från Ikano på deras projektsida: 10 st varav 1 av dessa finns på Hemnet (se ovan)
Lägenheterna som säljs av Ikano via mäklare har utgångspris 3 195k mot 3 750k i den ekonomiska planen, respektive 1 995k mot 2 550k.
Brf Ströva
Boplatsvägen 11 & 13, hus 7 & 8, 101 lägenheter
Till salu på Hemnet: 3 st, alla direkt från Ikano plus en projektannons.
Till salu direkt från Ikano har PresidentBahama redan redogjort för.
Edit: Redigerade spekulationsgraden. Adderade de två objekt som säljs av Ikano via mäklare. Det är ju rimligtvis objekt från avhoppade spekulanter.
Tilläggsrant: Jag blir genuint upprörd över hur bostadsmarknaden har fungerat. Vår sekreterare på jobbet kom för några år sedan och sken som en sol, hon hade lyckats få en av Ikanos bostäder. Nu skulle hon äntligen lösa sin bostadssituation efter skilsmässan. Om hon skramlade ihop allt hon ägde skulle hon ha råd med en kontantinsats och resten skulle hon få låna av banken. Jag vet inte vilket projekt det var, men det hade varit huggsexa om bostäderna och hon hade gått segrande ur striden. Nu sitter vi några år senare och det är inflyttning i projekt efter projekt och det är fullt med spekulanter som har svårt att bli av med sina spekulationsobjekt, priserna kommer att sjunka som en sten och det är många vanliga hederliga människor som riskerar att få ekonomiska problem. Det är i mångt och mycket våra politikers fel. Skäms! Dubbelskäms!
Senast redigerad av Tullius 2018-02-25 kl. 14:37.
Senast redigerad av Tullius 2018-02-25 kl. 14:37.