2018-02-25, 10:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad skulle KGB tjäna på en mördad Palme?

Bra fråga verkligen. Desinformation som jag ser det. Man vill skapa förvirring o tvekan när sanningen närmar sig.
Citera
2018-02-25, 10:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Bra fråga verkligen. Desinformation som jag ser det. Man vill skapa förvirring o tvekan när sanningen närmar sig.
Fast det beror ju på vad man menar med KBG, om man menar den formella organisationen med en formell lojalitet till landets ledning, d.v.s. Gorbatjov, eller om man menar korrumperade nätverk inom KGB i samverkan med bl.a CIA. Dubbel och trippelagenter lär inte vara så ovanligt.

Utan tvivel så hade USAs ledning starka motiv att mörda OP medan Sovjets ledning hade obefintliga motiv, eftersom Olof Palme var välvilligt inställd till den utveckling som Gorbatjov inlett.
Citera
2018-02-25, 11:23
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Har ni sett den helt nya intervjun med Inge Mårelius, vittnet som såg hela mordet? Finns på Aftonbladets hemsida, mycket, mycket intressant!

Så himla iskallt, att gå fram och skjuta statsministern mitt i stan, framför vittnen. Iskallt gå fram och kontrollera om han lyckats och sen lugnt och planerat ta sig därifrån.

När man hört Inge kan man inte förstå hur man lyckades få CP dömd i tingsrätten?
Jag tror att det var ett utländskt proffs som visste att ingen svensk skulle kunna känna igen honom.
Hur kunde han annars våga stå där synligt och vänta i fem till tio minuter innan?
Nej, jag tror han spelade åskådare

Inge Mårelius: "Lugnt och stilla går han, tar han ett steg eller två bakåt och sakta går runt och iakttar, han bara smälter bort och, i den vevan så, min tanke var att försök följa annars tappar jag bort honom. För det var så fruktansvärt, i och med att han hade stoppat handen i fickan så skulle han lika gärna ha kunnat varit en åskadare"

När han första gången bara gick iväg, ropade Lisbeth till honom "Hjälp vad gör du ?"

Lisbeth Palme: "För mig var det inte klart att den personen som stod tett inntil mig måste vara gärningsmannen"
Citera
2018-02-25, 11:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Att Krister Petersson kan vara så säker på att mordet kommer att klaras upp får mig att fundera på om dom inte nyligen gjort ett genombrott? Att vara så pass säker förvånar mig helt.
Ja, jag tror Krister Petersson har förstått vem mördaren är, men att det är lite komplicerat.
Citera
2018-02-25, 11:39
Medlem
299792458s avatar
Citat:
De kommer väl med en ny syndabock, kanske Christer Andersson denna gång?
Nej, så dumma kan de väl inte vara.....
När man lyssnar på IM i intervjun Aftonbladet så förstår man ju att det inte är möjligt med en ensam galning.
Mördaren står ju och väntar på Olof i fem till tio minuter. När Olof kommer så är det action direkt. Iskallt. Då förstår man ju att mördaren måste antingen fått WT information om att offret var på väg alternativt hade man stämt möte. Hur skulle CA ha kunnat stämma möte med statsministern?

Var det inte något vittne som hörde mördare prata med paret Palme på ett utländskt språk?
Ny syndabock, är också en möjlighet, ja. Jag är inte så säker på det att GM väntade på just Olof. Jag tror själva spelet var motivet, hvem offret var spelade ingen roll.
Citera
2018-02-25, 11:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ingvar Heimer flyttade inte sina positioner.
Han mördades på Vårby station.
Ja, Ingvar Heimer kom lite för nära mördaren.

https://web.archive.org/web/20120428083759/http://biphome.spray.se/palmemordet/vittnen.htm
Citera
2018-02-25, 11:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Frågan är bara, hur länge måste en bil som ska svänga till vänster i korsningen, vänta på grönt ljus?
om det nyss har blivit grönt ljus för en bil i den motsatta riktningen på Sveavägen.

Jag behöver veta minsta antal sekunder ? 20 ? 30 ? eller mer ? i 1986

http://oi68.tinypic.com/2e5rrps.jpg
De intervaller som gäller i dag är ca en minut grönt följt en halv minut rött för den som färdas rakt genom korsningen oavsett färdriktning.
Vi vet att skotten faller när signalen för rakt fram gående trafik slår om till grönt. Nu vet vi ju att det blivit grönt i båda riktningarna och då har Hage med sällskap rött i åtminstone 50 sekunder eftersom de skulle göra vänstersväng. Om hon då hoppade ut vid omslag till grönt så borde det innebära att hon var på mordplatsen tidigast en minut efter skotten. Att mannen stannat över en halv minut verkar logiskt. Mårelius säger ju också att han gick runt och tittade ett tag innan han gav sig av.
För mig är detta ett tydligt bevis på att gärningsmannen stannade kvar på mordplatsen. Och jag tror att det var för att spela åskådare.
Citera
2018-02-25, 11:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Jag undrar. Tror ni verkligen att mördaren kommer dyka upp?

Det är 50 miljoner i hittelön.

Det finns ju en anledning till varför det aldrig kommer komma fram.

Vem som helst hade sålt en vän/bekant för 50 miljoner.

Ja det är sant, men hans vänner och bekanta, vet inte att han är mördaren.
Citera
2018-02-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
En fråga till tråden. Någon som har någon idé om vem den här ”utpekade Palme-mördaren” är (Expressen, 2016)?
DEN NYA UTPEKADE PALME-MÖRDAREN

Han kan kopplas till Sovjetunionen och kan knytas till en knarkliga.
Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling har tidigare i Expressen lämnat flera uppgifter om den man som nu utreds av Palmegruppen.

Detta är känt:

KNARKORGANISATION: Mannen som mördade Olof Palme ska enligt Kegös och Barrlings material vara knuten till en utländsk narkotikaorganisation.

SOVJET: Mördarens nationalitet är oklar, men han ska vara utbildad i Sovjetunionen och ha kommit till Sverige på falskt pass 1985.

ATTENTATSGRUPP: Mannen ska ha ingått i en attentatsgrupp som stod bakom mordet. Kegö och Barrling har lämnat uppgifter om hur gruppen kunde lokalisera Palme före mordet, hur attentatet förbereddes och vilka som hjälpte till. Det finns också ett särskilt namn för attentatsdagen.

SVEAVÄGEN: Det ska finnas uppgifter om att sågs av en annan person, som visste vem han var, när han utförde mordet på Sveavägen.

FLERA MORD: Mannen kan kopplas till ytterligare två mord i Sverige, i det ena fallet som gärningsman.

UTPEKAD: Mannen ska ha pekats ut som Olof Palmes mördare av en person som kände honom. Uppgifter finns också om att en person såg honom utföra mordet och det ska finnas ytterligare ett tips om mannen till Palmegruppen.

https://www.expressen.se/nyheter/sapoman-pekar-ut-olof-palme-mordare/
Kan det var det spåret som Krister Petersson uttalar sig försiktigt optimistiskt om?

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2018-02-25, 12:02
Medlem
Det här har varit uppe i tråden någon gång förut.

Jag blir nyfiken på varför det var så viktigt att kontakta just Rolf Seldon, sedan är ju kopplingen med Jämtland spännande.

http://abe.freeshell.org/palme/node46.html

Klockan sex på morgonen den 15 augusti 1986, ringde telefonen hemma hos komminister Berith Öhrnberg, som söndagen efter mordet på Olof Palme hade predikat i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm, om "Jesus och ondskan".

Mannen som ringde uppgav sitt namn och sade: "Det var ju du som predikade sedan Palme mördades. Jag vet något om Palmemordet som jag vill bekänna." På frågan om mannen ville bekänna för Berith Öhrnberg, svarade han: "Nej, jag vill komma i kontakt med Rolf Seldon i Östersund."

Rolf Seldon är kontraktsprost i Östersund och hovpredikant i Slottskyrkan i Stockholm. Han befann sig vid tillfället på semester på Orust i Bohuslän. Mannen fick adressen och åkte till hotellet, men missade precis Seldon.

"Mannen fick aldrig kontakt med mig", säger han. "Jag satte samtalet i samband med ett telefonsamtal jag fick redan i juni från en kvinna i Jämtland med samma efternamn som mannen som sökte mig, och jag tror att mannen är identisk med en man som var i Östersund samtidigt som Olof Palme var där, bara några få dagar innan han mördades."

Är "Biktmannen" Olof Palmes mördare? Enligt Berith Öhrnberg är det inte alls omöjligt. Mannen som ringde henne lät inte som en mytoman eller en människa som av sjuklig drift ville ta på sig mordet. "Mannen lät högst normal. Han kan ha kommit i själsnöd och han lät oerhört angelägen", säger hon.
[/quote]
Citera
2018-02-25, 12:37
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Fast det beror ju på vad man menar med KBG, om man menar den formella organisationen med en formell lojalitet till landets ledning, d.v.s. Gorbatjov, eller om man menar korrumperade nätverk inom KGB i samverkan med bl.a CIA. Dubbel och trippelagenter lär inte vara så ovanligt.

Utan tvivel så hade USAs ledning starka motiv att mörda OP medan Sovjets ledning hade obefintliga motiv, eftersom Olof Palme var välvilligt inställd till den utveckling som Gorbatjov inlett.

Så är det helt klart. Man kan ju till och med ha tänkt på detta i rekryteringen. Att få det att se ut som att spåren leder åt "fel håll".
Citera
2018-02-25, 13:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Lyssna på de brusreducerade versioner som finns på tuben. Använd lurar, dock ej in-ear. Man får helt nya perspektiv på det.

Jag får väl ta till mig teknikens under
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in