2018-02-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Här ligger vapnet sänkt på 15-20 meter avstånd från land vid sydvästra udden.

Är det Christer Anderssons revolver du tänker på? Är det läge att dyka med metalldetektorn?!
Citera
2018-02-24, 21:06
Medlem
brutalares avatar
Att Krister Petersson kan vara så säker på att mordet kommer att klaras upp får mig att fundera på om dom inte nyligen gjort ett genombrott? Att vara så pass säker förvånar mig helt.
Citera
2018-02-24, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Information från WT-männen skulle då dirigerat mördaren till den lämpliga platsen? Plus ställföreträdaren som skulle fly och dra uppmärksamheten till sig och från mördaren. Intressant.

Men hur hade man sån tur att man lyckades få en så bra plats att genomföra mordet på?
Eller var platsen på något sätt utvald i förväg? Hur fick man i så fall Olof till platsen?

Det var en bra plats, uppenbarligen tillräckligt bra. Frågan är om det fanns fler bra platser, kanske till och med bättre ur vissa avseenden.

Det fanns sannoilkt många bra platser men det råkade bli den här, så kan man också se på saken.
Citera
2018-02-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Att Krister Petersson kan vara så säker på att mordet kommer att klaras upp får mig att fundera på om dom inte nyligen gjort ett genombrott? Att vara så pass säker förvånar mig helt.

De kommer väl med en ny syndabock, kanske Christer Andersson denna gång?
Nej, så dumma kan de väl inte vara.....
När man lyssnar på IM i intervjun Aftonbladet så förstår man ju att det inte är möjligt med en ensam galning.
Mördaren står ju och väntar på Olof i fem till tio minuter. När Olof kommer så är det action direkt. Iskallt. Då förstår man ju att mördaren måste antingen fått WT information om att offret var på väg alternativt hade man stämt möte. Hur skulle CA ha kunnat stämma möte med statsministern?

Var det inte något vittne som hörde mördare prata med paret Palme på ett utländskt språk?
Citera
2018-02-24, 21:34
Medlem
riskybizzys avatar
Vet inte om denna artikel från 2001 varit uppe i tråden, Spionen "Bengt" har ju iofs avhandlats men tror det var en annan artikel:

"Säpos kontakter med apartheidregimen i Sydafrika måste utredas.
Det kräver ledande politiker efter Aftonbladets avslöjande i går.
Justitieminister Thomas Bodström:
– Jag ska samla in den information jag behöver om uppgifterna i Aftonbladet, säger han.

Lägg alla fakta på bordet Vänsterpartiets partisekreterare Pernilla Zethraeus är en av de politiker som reagerat på Aftonbladets avslöjanden.

Aftonbladet berättade i går att dokument lämnats in till Sanningskommissionen i Sydafrika som visar att dåvarande Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth ville ha material som band ANC till kommunistiska organisationer.

I dokumentet – som skickades till Sydafrika i april 1987 – står det att Hjälmroth ska ha vänt sig till en vän som i sin tur kände spionen ”Bengt” med en förfrågan om information.

Hjälmroth förnekar att han försökt få fram uppgifter om ANC av säkerhetstjänsten i Sydafrika.

Vill att regeringen granskar
Justitieminister Thomas Bodström säger:

– När frågor som berör Säpo diskuteras så ser jag till att få den information jag behöver. Jag kommer att göra så även beträffande de uppgifter som förekommer i Aftonbladet.

Efter Aftonbladets avslöjande vill vänsterpartiets partisekreterare Pernilla Zethraeus att regeringen granskar de nya uppgifterna.

– Det finns ingen anledning att bli förvånad över att den sydafrikanska apartheidregimen försökte skaffa sig information om Sverige, säger hon.

– Alla fakta måste nu fram i ljuset. Regeringen måste ta ett initiativ och se till att man går vidare med dessa uppgifter.

Även flera ledamöter i riksdagens justitieutskott, det utskott som har det politiska ansvaret för Säpo, kräver att uppgifterna ska utredas.

”Vi vet att Säpo hade kontakter”
Kia Andreasson, miljöpartiets talesman i justitiefrågor:

– Vi måste få veta mer om det här, säger hon. Om det kommer fram fler uppgifter och dokument som visar på kontakter mellan Säpo och Sydafrika vid den här tiden måste det utredas.

– Vi vet att Säpo under dessa år har haft kontakter som borde utredas.

Alice Åström, vänsterpartiets representant i justitieutskottet säger:

– Uppgifterna är anmärkningsvärda. Jag tycker att det måste utredas om Säpo har samarbetat med apartheidregimen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217592.ab
Citera
2018-02-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
AJ har ju inte förklarat sina positionsförflyttningar.!
Kanske han håller på att oskadliggöra sig själv ,på det sätt som vissa påstår att LK gjorde, för att rädda sitt skinn

Ingvar Heimer flyttade inte sina positioner.
Han mördades på Vårby station.
Citera
2018-02-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var en bra plats, uppenbarligen tillräckligt bra. Frågan är om det fanns fler bra platser, kanske till och med bättre ur vissa avseenden.

Det fanns sannoilkt många bra platser men det råkade bli den här, så kan man också se på saken.

Var det inte någon som sa att Olof själv valde platsen? De stämde möte och Olof valde denna plats? Han var kanske orolig och tänkte Att Sveavägen , det var safe?
Citera
2018-02-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Frågan är bara, hur länge måste en bil som ska svänga till vänster i korsningen, vänta på grönt ljus?
om det nyss har blivit grönt ljus för en bil i den motsatta riktningen på Sveavägen.

Jag behöver veta minsta antal sekunder ? 20 ? 30 ? eller mer ? i 1986

http://oi68.tinypic.com/2e5rrps.jpg
De intervaller som gäller i dag är ca en minut grönt följt en halv minut rött för den som färdas rakt genom korsningen oavsett färdriktning.
Vi vet att skotten faller när signalen för rakt fram gående trafik slår om till grönt. Nu vet vi ju att det blivit grönt i båda riktningarna och då har Hage med sällskap rött i åtminstone 50 sekunder eftersom de skulle göra vänstersväng. Om hon då hoppade ut vid omslag till grönt så borde det innebära att hon var på mordplatsen tidigast en minut efter skotten. Att mannen stannat över en halv minut verkar logiskt. Mårelius säger ju också att han gick runt och tittade ett tag innan han gav sig av.
Senast redigerad av gida 2018-02-24 kl. 21:54.
Citera
2018-02-24, 21:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Var det inte någon som sa att Olof själv valde platsen? De stämde möte och Olof valde denna plats? Han var kanske orolig och tänkte Att Sveavägen , det var safe?

Många har sagt och tyckt mycket i det här fallet, men få har lagt fram bevis som styrker påståendet. Vem har visat(bevisat) att OP valde platsen?
Citera
2018-02-24, 21:43
Medlem
riskybizzys avatar
Inte sett denna sidan tidigare:

https://sanningskommissionen.com/spar/sydafrika/
Citera
2018-02-24, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Många har sagt och tyckt mycket i det här fallet, men få har lagt fram bevis som styrker påståendet. Vem har visat(bevisat) att OP valde platsen?

Ja, inte jag i alla fall....men det vore en möjlighet. Men det kan ju lika gärna varit mördarorganistionen som valde platsen. Vad vet jag?
Kanske bäst att sluta att engagera mig i detta mord, det verkar ju inte helt hälsosamt. Så många som dör och begår självmord.
Citera
2018-02-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vet inte om denna artikel från 2001 varit uppe i tråden, Spionen "Bengt" har ju iofs avhandlats men tror det var en annan artikel:

"Säpos kontakter med apartheidregimen i Sydafrika måste utredas.
Det kräver ledande politiker efter Aftonbladets avslöjande i går.
Justitieminister Thomas Bodström:
– Jag ska samla in den information jag behöver om uppgifterna i Aftonbladet, säger han.

Lägg alla fakta på bordet Vänsterpartiets partisekreterare Pernilla Zethraeus är en av de politiker som reagerat på Aftonbladets avslöjanden.

Aftonbladet berättade i går att dokument lämnats in till Sanningskommissionen i Sydafrika som visar att dåvarande Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth ville ha material som band ANC till kommunistiska organisationer.

I dokumentet – som skickades till Sydafrika i april 1987 – står det att Hjälmroth ska ha vänt sig till en vän som i sin tur kände spionen ”Bengt” med en förfrågan om information.

Hjälmroth förnekar att han försökt få fram uppgifter om ANC av säkerhetstjänsten i Sydafrika.

Vill att regeringen granskar
Justitieminister Thomas Bodström säger:

– När frågor som berör Säpo diskuteras så ser jag till att få den information jag behöver. Jag kommer att göra så även beträffande de uppgifter som förekommer i Aftonbladet.

Efter Aftonbladets avslöjande vill vänsterpartiets partisekreterare Pernilla Zethraeus att regeringen granskar de nya uppgifterna.

– Det finns ingen anledning att bli förvånad över att den sydafrikanska apartheidregimen försökte skaffa sig information om Sverige, säger hon.

– Alla fakta måste nu fram i ljuset. Regeringen måste ta ett initiativ och se till att man går vidare med dessa uppgifter.

Även flera ledamöter i riksdagens justitieutskott, det utskott som har det politiska ansvaret för Säpo, kräver att uppgifterna ska utredas.

”Vi vet att Säpo hade kontakter”
Kia Andreasson, miljöpartiets talesman i justitiefrågor:

– Vi måste få veta mer om det här, säger hon. Om det kommer fram fler uppgifter och dokument som visar på kontakter mellan Säpo och Sydafrika vid den här tiden måste det utredas.

– Vi vet att Säpo under dessa år har haft kontakter som borde utredas.

Alice Åström, vänsterpartiets representant i justitieutskottet säger:

– Uppgifterna är anmärkningsvärda. Jag tycker att det måste utredas om Säpo har samarbetat med apartheidregimen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217592.ab

Flera oberoende vittnen har hört Wt-män prata holländska och Schweizertyska, det pekar ju onekligen mot Sydafrikansk inblandning. Det är för mycket för att vara en slump, i dessa sammanhang, och inget som flera vittnen oberoende av varandra hittar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in