2018-02-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Inget av ovanstående räcker för att mörda sina barn. Absolut inget av detta. Då har du inte upplevt livet, om du tror det. Skyddad verkstad? Är du resistent mot att människor lider av personlighetsstörningar? Varför då?
Jag påstår inte att det är ok. Och nej, det räcker inte - inte för oss. Men det kanske räckte för dom?
Citera
2018-02-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Eller så låter du bli att vara kryptisk och istället berättar vad du syftar på. De kryptiska inläggen i tråden tror jag ibland syftar till att slippa att bli synad. Bättre då att stå för vad man tror/tycker/tänker och stånit med efterföljande diskussion/ifrågasättande. Kanske ändrar man sig efter denna eller i alla fall breddar sina perspektiv. Kanske blir man än mer övertygad om sin teori.
Jag VET ju inte! Jag försöker bara sätta mig in i vad som hänt. Jag försöker pussla ihop allt vi fått veta här, via PM, media etc. Och det vi fått veta stämmer inte med behovet att döda barnen och sig själva. Därför tror jag att det ligger mer i vågen, mycket mer.
Citera
2018-02-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ok - ja, jag har inte så stor kunskap om psykos-sjukdomar.

Att båda blir psykotiska samtidigt skulle vara så unikt att det finns inte. Mer unikt än att två flickor, som i detta fall, samtidigt, i samma ålder, får den synnerligen diffusa diagnosen "em e". Som en del påstår.

Om en person i en familj blir psykotisk, får helt förändrad verklighetsuppfattning, så försöker den som är frisk åtminstone larma. Om den psykotiske har ihjäl familjen med våld kommer spår av detta att synas. Här ryktas det att allt varit snyggt och prydligt, så när som på ett krossat glas. Kanske angrep mördaren aliihop i allafall, ja, då kan hen ha varit psykotisk. Men något sådant har inte kommit fram, än. I stället finns bevis på att de kommit överens gemensamt, men allt utreds nu. Det 100-procentiga svaret finns inte än. Teorier kan komma att ställas på ända, men utifrån det vi vet nu, så skedde detta väl övervägt med "får låg livskvalitet" som motiv. Inte att yttre rymden anfaller eller att Jesus har kommit eller liknande (som psykotiska kan tro).
Citera
2018-02-25, 13:02
Medlem
Citat:
Det framgår att du är en mobbare med dina oneliners, där du helt ignorerar att föra en diskussion. Läs mitt inlägg som innehåller ny information i stället. Den klippta kartongen, det är du Remark. Du är inte bättre än någon annan i tråden, dina åsikter inte heller. Inte heller din kunskap. Du är precis lika dum som alla andra. Om du nu tycker att andra är det!

Vad ska din kommentar leda till anser du? Nu diskuterar jag detta fall och tror att Hanna kan ha lidit av osjälvständig personlighetsstörning. Synpunkt på det?

Du anser att Hanna har minst 4 av följande symptom:

* Försöker få andra att ta stora beslut åt denne

* Värderar önskningar från den personen är beroende av som viktigare än sina egna, och försöker överdrivet uppfylla dennes önskningar

* Vägrar i allmänhet kräva någonting alls från de som personen är beroende av

* Känner sig hjälplös eller obekväm om personen är ensam, eftersom de upplever att de inte kan klara sig själva

* Starka rädslor för att bli lämnad ensam, till följd av personens uppfattning om att personen inte kan klara sig själv

* Klarar inte av att ta vardagliga beslut om personen inte mottagit omfattande råd från andra

Jag har svårt att se att en person som genomgått en lång juristutbildning och arbetat på E&Y samt nu på Skatteverket skulle lida av denna sällsynta (0,5-0,6%) personlighetsstörning. Det stämmer helt enkelt inte.

I min värld.
Förstår dock att den skulle förstärka din bild av OH.
Citera
2018-02-25, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag VET ju inte! Jag försöker bara sätta mig in i vad som hänt. Jag försöker pussla ihop allt vi fått veta här, via PM, media etc. Och det vi fått veta stämmer inte med behovet att döda barnen och sig själva. Därför tror jag att det ligger mer i vågen, mycket mer.

Ok, då har jag missuppfattat dig. Sorry.
Jag fick för mig att detta uttalande från dig - Men kanske du ska försöka vända blicken mot ev bakomliggande orsaker? Om du läser tråden från dag 8 till dag 18 så kanske bilden klarnar? - syftade till någon/några specifika händelser du tänkte på.
Citera
2018-02-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du anser att Hanna har minst 4 av följande symptom:

* Försöker få andra att ta stora beslut åt denne JA. Tycker du inte med tanke på vad som hände?

* Värderar önskningar från den personen är beroende av som viktigare än sina egna, och försöker överdrivet uppfylla dennes önskningar JA. Med tanke på vad som hände?

* Vägrar i allmänhet kräva någonting alls från de som personen är beroende av.

* Känner sig hjälplös eller obekväm om personen är ensam, eftersom de upplever att de inte kan klara sig själva. JA. Var inte ensam i huset. Två flickor som sällskap. Först en, sedan båda.

* Starka rädslor för att bli lämnad ensam, till följd av personens uppfattning om att personen inte kan klara sig själv JA. Med tanke på vad som hände.

* Klarar inte av att ta vardagliga beslut om personen inte mottagit omfattande råd från andra

Jag har svårt att se att en person som genomgått en lång juristutbildning och arbetat på E&Y samt nu på Skatteverket skulle lida av denna sällsynta (0,5-0,6%) personlighetsstörning. Det stämmer helt enkelt inte.

I min värld.
Förstår dock att den skulle förstärka din bild av OH.

Du går i fällan. Här är en familj död. Yrke och utbildning hindrar inte att personen är personlighetsstörd.

Personlighetsstörningar är inget hinder för att genomföra en utbildning eller göra en karriär. Hur tänker du nu?

Med tanke på att störningen är så ovanlig så är det rent av ganska logiskt att det kan finnas en sådan, med tanke på det synnerligen ovanliga brottet.

Att anträda en utbildning kräver i regel endast ett beslut. Det beslutet kan diskuteras med föräldrar, skola och andra. Sedan löper allt på, utan några större krav på beslut, om det inte är praktik och annat. Det kan också diskuteras med andra. osv.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 13:16.
Citera
2018-02-25, 13:07
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att det är ok. Och nej, det räcker inte - inte för oss. Men det kanske räckte för dom?

Nej, människor tenderar att fungera lika. Annars kan du kasta vetenskapen åt sidan. Du kan göra det, jag gör det inte.
Citera
2018-02-25, 13:08
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Det var han "troligen" inte alls. Det var en helt vanlig familj, högutbildad, som inte klarade trycket. Och jag är helt övertygad om att det finns annat i bilden än den du försöker förmedla av nån märklig anledning. Men kanske du ska försöka vända blicken mot ev bakomliggande orsaker? Om du läser tråden från dag 8 till dag 18 så kanske bilden klarnar?

En "vanlig familj" kan man väl ändå inte påstå att det var? Hemskolning och planering av barnmord är hyfsat onormalt i de flesta familjer.
Citera
2018-02-25, 13:10
Medlem
Citat:
Du går i fällan. Här är en familj död. Yrke och utbildning hindrar inte att personen är personlighetsstörd. Du går i samma fälla som omgivningen gjorde... därför dog alla...

Personlighetsstörningar är inget hinder för att genomföra en utbildning eller göra en karriär. Hur tänker du nu?

Det skulle väl snarast tyda på att hon besatt en stark egen vilja och initiativkraft. Men seglade under falsk flagg.

EDIT. Jag tänker som Ernst&Young där hon arbetade först.

De vill ha självständiga individer, som är drivande, visionärer och gärna tar på sig ledartröjan.
Senast redigerad av Remark 2018-02-25 kl. 13:20.
Citera
2018-02-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det ligger mycket i vad du säger. Kanske borde en socialtjänstanmälan ha gjorts. Orsakerna att det inte skedde kan också vara det som du uppger. Andra orsaker kan handla om att skolan med sitt djupa engagemang för familjens situation hade mycket insyn vilket inte föranledde oro, eller att de såg sig som en djupt involverad del av situationen, där en anmälan mot familjen hade känts som en anmälan mot sig själv?

Ja, angående det du skriver om skolan: ...."eller att de såg sig som en djupt involverad del av situationen, där en anmälan mot familjen hade känts som en anmälan mot sig själv?" så upplever jag just denna menig som en nyckelmening i hela den långa diskussionen. Skarpsinnigt av dig, tycker jag. Jag har alltid tänkt att det är precis detta som rektorns uttalande handlar om.

Självklart ville alla göra gott. Självklart har man från skolans (elevhälsovårdens?) håll agerat på ett sätt som man trodde underlättade för familjen och som hjälpte flickorna. Självklart. Varför skulle man inte ha gjort sitt bästa och det som man trodde var gott.

Men ibland kan man upptäcka att det man trodde skulle hjälpa, istället blev att stjälpa. Och då blir det väl outhärdligt svårt att stå ut med denna "upptäckt." Även om det inte hade gått att förutse den extremt olyckliga utvecklingen hos familjen, så drabbas man i omgivningen av en massa självförebråelser och vånda. Och kanske rädsla för vad utredningar ska komma att visa. Och, som en ytterligare försvårande komponent: om någon ansvarig känner på sig att det kanske spelat in att man "särbehandlade" familjen litet på grund av social ställning (och på grund av att föräldrarna var vältaliga jurister) så blir det hela mycket, mycket svårt för samvetet.

Jag skulle inte vilja byta med skolansvariga i detta fall, de har det säkert tufft.

Men vi kan önska att är som det andra du skrev: att " skolan hade så mycket insyn att det inte föranledde oro."
Citera
2018-02-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det skulle väl snarast tyda på att hon besatt en stark egen vilja och initiativkraft. Men seglade under falsk flagg.

Vilja kan hon ha haft, men förmågan att fatta beslut, det är något annat. Vilja och självkänsla hänger inte heller alltid ihop.

Falsk flagg, vad menar du med det?
Citera
2018-02-25, 13:27
Medlem
Citat:
Vilja kan hon ha haft, men förmågan att fatta beslut, det är något annat. Vilja och självkänsla hänger inte heller alltid ihop.

Falsk flagg, vad menar du med det?

Som en osjälvständig person.

HB sökte och fick anställning på E&Y, troligen i stor konkurrens. Nedan framgår vilken typ av personer dom vill anställa.

http://www.ey.com/se/sv/careers/experienced/joining-ey#fragment-2-na

Uppenbarligen fyllde hon dessa kriterier eftersom hon fick anställning där. OH blev också anställd av samma företag. Två likasinnade som blev ett gift par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in