Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Jag tänker mig att det rektorn syftar på är att man inte har sett signaler på familjecidet.
Ja, så kan man förstås tänka.
Det var säkert helt omöjligt att förutse att en hel familj skulle utplåna sig själv. Det kan ofta vara svårt att förutse att en enskild person tänker ta sitt liv. Vi
kan bara inte förutse och förhindra allt.
Men, när det handlar om misstankar om att barn inte har det riktigt bra, så brukar man ju reagera på mycket, mycket mindre allvarliga misstankar - det är nog sällan som man gör orosanmälningar på grund av att man misstänker förestående mord.
Men man är skyldig på att reagera på alla omständigheter som ser ut att äventyra ett barns utveckling och trygghet. Det kan exempelvis vara olika grader av omsorgssvikt - om föräldrar inte "ser" sina barn och förstår deras behov så kan det vara en anledning att reagera (till exempel). Det behöver inte vara våld, vanvård eller annan grav försummelse för att man ska reagera/anmäla.
Utifrån egen yrkeserfarenheter tycker jag att det vore naturligt att tänka: om barn lever i flera år i en kris, i en svår familjesituation - och dessutom tillbringar så gott som all sin tid i denna "krismiljö" - skulle det kunna äventyra barnens utveckling? Om svaret är ja, kan man behöva agera på något sätt.
Av egen erfarenhet vet jag också att det kan finnas ett motstånd mot att göra orosanmälsningar på familjer som står litet högre upp på samhällsstegen. Tyvärr.
Men ofta får familjer hjälp av släktingar (och vänner) när livet krisar. Man undrar ju verkligen om Bjärredfamiljens släktingar försökt att hjälpa men kanske avvisats.