• 1
  • 2
2018-02-24, 14:54
Moderator
Semesters avatar
Jag skulle önska att det kallaste vattnet i min lägenhet kunde bli kallare. Jag uppskattar ett riktigt kallt glas vatten och att avsluta duschen med iskallt vatten, inget av detta funkar idag. Hur fixar man detta? Handlar det bara om att allmänt sänka medeltemperaturen eller liknande?

Jag bor på andra våningen i ett trevåningshus. Jag har tillgång till el och värmecentralen.
Citera
2018-02-24, 15:02
Medlem
Kallvatten har varken med el eller värmecentral att göra. Det kommer direkt från källan. Avgörs bl.a av temperaturen det har i källan och hur djupt rören ligger i marken och omgivande temperatur där.

Edit: Bortsett från att det kan vara ett tekniskt fel där VV läcker över i kallvattnet vid kallvatteninblandning i VV vid blandningsventil förstås.
Citera
2018-02-24, 15:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag skulle önska att det kallaste vattnet i min lägenhet kunde bli kallare. Jag uppskattar ett riktigt kallt glas vatten och att avsluta duschen med iskallt vatten, inget av detta funkar idag. Hur fixar man detta? Handlar det bara om att allmänt sänka medeltemperaturen eller liknande?

Jag bor på andra våningen i ett trevåningshus. Jag har tillgång till el och värmecentralen.

Ett glas kallt vatten löser du ju enkelt genom att ha vatten i flaska eller tillbringare i kylskåpet, alternativt lägger i isbitar.

Vad har du för temperatur på kallvattnet när du spolat ett tag?
Citera
2018-02-24, 15:21
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ett glas kallt vatten löser du ju enkelt genom att ha vatten i flaska eller tillbringare i kylskåpet, alternativt lägger i isbitar.

Vad har du för temperatur på kallvattnet när du spolat ett tag?
Ja, den lösningen kör jag ibland. Men den kalla duschen får jag inte till oavsett hur länge jag duschar. Det är säkert fem grader varmare än när jag tar kallaste på duschen hos mina föräldrar som bor i hus.
Citera
2018-02-24, 15:22
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Kallvatten har varken med el eller värmecentral att göra. Det kommer direkt från källan. Avgörs bl.a av temperaturen det har i källan och hur djupt rören ligger i marken och omgivande temperatur där.

Edit: Bortsett från att det kan vara ett tekniskt fel där VV läcker över i kallvattnet vid kallvatteninblandning i VV vid blandningsventil förstås.

Är ett sådant läckage lätt att identifiera?
Citera
2018-02-24, 15:25
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ja, du får inte tillräckligt kallt vatten
Citera
2018-02-24, 15:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Har du egen varmvatenberedare i lägenheten, eller centralt varmvatten?

Är det skillnad på temperaturen i olika blandare i lägenheten?

Hur är varmvattenrören förlagda i fastigheten?

Om du spolar typ 20 minuter, får du inte kallare vatten ens då?
Citera
2018-02-24, 15:32
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har du egen varmvatenberedare i lägenheten, eller centralt varmvatten?

Är det skillnad på temperaturen i olika blandare i lägenheten?

Hur är varmvattenrören förlagda i fastigheten?

Om du spolar typ 20 minuter, får du inte kallare vatten ens då?
Jag är rätt säker på att det är centralt. Jag ser iallafall ingen synlig varmvattenberedare i min lägenhet. Det är samma problem i alla blandare i min lägenhet. Även andra lägenheter klagar på detta.

Hur kan varmvattenrören vara förlagda? Jag har ingen aning.

20 minuter har jag aldrig spolat. Borde jag det?
Citera
2018-02-24, 15:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att det är centralt. Jag ser iallafall ingen synlig varmvattenberedare i min lägenhet. Det är samma problem i alla blandare i min lägenhet. Även andra lägenheter klagar på detta.

Hur kan varmvattenrören vara förlagda? Jag har ingen aning.

20 minuter har jag aldrig spolat. Borde jag det?

Inte just 20 minuter, men rören kan ju ligga i uppvärmda utrymmen i fastigheten, vilket då påverkar temperaturen på vattnet du får ut ur kranen. Vattnet in i fastigheten kanske i värsta fall dessutom ligger nära fjärrvärme in i fasigheten.

Spolar du tillräckligt länge kommer vattnet till slut "från gatan" och har då kylt ner rören och blivit kallt. Prova.

Det är därför svårt att jämföra temperatur på vatten i lägenhet och i hus, som hos dina föräldrar. De har mycket kortare rörlängder från svalt vatten i mark utanför huset än vad du har i ett lägenhetshus.
Citera
2018-02-24, 15:41
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kan vara som Furorem säger, överläckage.

Testa med att stänga avstängningsventilen i husets inkommande kallvattenledning. Öppna sedan endast kallvattenvredet på en blandare. Eftersom kallvattnet är avstängt skall det då inte komma något kallvatten ur kranen. Kommer det ändå vatten från kallvattenkranen tyder det på ett överläckage någonstans.
Citera
2018-02-24, 16:04
Moderator
Semesters avatar
Huset är 7 år gammalt förresten. Jag vet inte om det påverkar saken på något sätt. Kanske någon dum modern lösning?
Citera
2018-02-24, 16:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Huset är 7 år gammalt förresten. Jag vet inte om det påverkar saken på något sätt. Kanske någon dum modern lösning?
Du har väl en termometer va? Använd den och återkom så vi vet om det överhuvudtaget är något konstigt. Stoppa termometern i ett glas och håll glaset ända upp mot pipen på vattenkranen och spola med lite lagom flöde. Tricket med glaset syftar till att inte blanda in luft från rummet utan verkligen mäta vattnets temperatur.

Om du gör detta ett bra tag efter att du använt varmvatten vid den aktuella kranen senast så passa på och känn på varmvattenröret till kranen före och efter mätningen. Då kan du se om kranen släpper igenom en del varmvatten trots att den står fullt på kallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in