2018-02-24, 08:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Precis det uttalande som GW säger i AB intervju att information som förundersökningaledaren Börje Öman besitter, undanhållit från utredarna. Tycker det verkar skumt och att han kanske skyddar någon , på order eller frivilligt.

Bland annat menar GW Persson att förundersökningsledaren missat de mest basala första åtgärderna.

– Man ska följa upp kreditkort och mobiler. Och saker som man ska lokalisera, som nycklar, pass och id-handlingar.

Men det finns också andra brister.

– Polisens spaningsledare har med vilje undanhållit information från sina utredare. Det är fullständigt häpnadsväckande att man gör på det viset, säger han.

Just den sista meningen där är ju väldigt mystisk.
Då kan man ju undra vad det är för information, vad jag vet mörkar man nog bara om det är någon högt uppsatt militär inblandad i det hela, eller någon som inte är åtalbar, tex en diplomat.
Hade GH diplomatstatus ?
Det kan också vara någon som GH haft med sig som har diplomatstatus ?
Citera
2018-02-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Bland annat menar GW Persson att förundersökningsledaren missat de mest basala första åtgärderna.

– Man ska följa upp kreditkort och mobiler. Och saker som man ska lokalisera, som nycklar, pass och id-handlingar.

– Polisens spaningsledare har med vilje undanhållit information från sina utredare. Det är fullständigt häpnadsväckande att man gör på det viset, säger han.

Då kan man ju undra vad det är för information, vad jag vet mörkar man nog bara om det är någon högt uppsatt militär inblandad i det hela, eller någon som inte är åtalbar, tex en diplomat.
Hade GH diplomatstatus ?

Googla GH+medalj

Kan det vara en karma eller slump att det är nästan exakt på dagen 10 år efter morden.
Citera
2018-02-24, 09:11
Medlem
Citat:
Googla GH+medalj

Kan det vara en karma eller slump att det är nästan exakt på dagen 10 år efter morden.

Sorry ...medaljer ska det vara.
Citera
2018-02-24, 12:58
Medlem
Citat:

Hade GH diplomatstatus ?

Är din åsikt att det inte gick att kontrollera vilka som kopplats upp sig mot mobilmaster år 2005?
Citera
2018-02-25, 10:34
Medlem
Citat:
Tror att det var menat så, delar av brevet lästes upp i podden.
Ja nog var Tor en jävla skit gubbe men att slå ihjäl honom är väl magstarkt.

Känns hopplöst att polisen släppt dessa mord och en hel bygd går och känner tröstlösthet och kanske rädsla för att denna dubbelmördare mördar igen.
Tyvärr. Det är troligt att polisen vet vilket par är mördarna ( och de var misstänkta, granskad ...). Men
Polisen lyckades inte bevisa...
----Man vet att det var två personer ( han 43 skorna och hon 38 skorna). Det fanns ingen fingeravtryck av henne eller honom, vad tyder att de hade handskar på sig 31 maj 2005 (inte att det var kallt då utan att de skulle inte lämna fingeravtryck efter sig). Detta tyder att det var planerad mord. Mördarna kände väl Tor och området .
----Det är inte många par som kände Tor och området väl, samt att detta paret hade motiv/vinning att planera och utföra mordet. Polisen vet vilka är de, men misslyckades att bevisa ...Tror jag....
----Att de mördar igen ... inte så stor sannolikhet. De hade livsviktig motiv/vinning att mörda Tor. Men i övrigt paret är "laglydiga och ärliga människor".....
Citera
2018-02-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Tyvärr. Det är troligt att polisen vet vilket par är mördarna ( och de var misstänkta, granskad ...). Men
Polisen lyckades inte bevisa...
----Man vet att det var två personer ( han 43 skorna och hon 38 skorna). Det fanns ingen fingeravtryck av henne eller honom, vad tyder att de hade handskar på sig 31 maj 2005 (inte att det var kallt då utan att de skulle inte lämna fingeravtryck efter sig). Detta tyder att det var planerad mord. Mördarna kände väl Tor och området .
----Det är inte många par som kände Tor och området väl, samt att detta paret hade motiv/vinning att planera och utföra mordet. Polisen vet vilka är de, men misslyckades att bevisa ...Tror jag....
----Att de mördar igen ... inte så stor sannolikhet. De hade livsviktig motiv/vinning att mörda Tor. Men i övrigt paret är "laglydiga och ärliga människor".....

Intressanta teorier, men om polisen skulle veta vilket mördarpar det rör sig om så borde det om det saknas bevis kunna utvecklas till ett indiciemord och därmed kunna prövas i domstol. Vad kan ha varit så livsviktigt för mördaren/na att slå ihjäl 2 människor? Kan bygglov eller pirar verkligen trigga till mord?eller är det något annat?
Citera
2018-02-25, 13:37
Medlem
Citat:
Intressanta teorier, men om polisen skulle veta vilket mördarpar det rör sig om så borde det om det saknas bevis kunna utvecklas till ett indiciemord och därmed kunna prövas i domstol. Vad kan ha varit så livsviktigt för mördaren/na att slå ihjäl 2 människor? Kan bygglov eller pirar verkligen trigga till mord?eller är det något annat?
Polisen har tittat på alla potentiella mördare ..men missade av nån anledning att ta bevis framme...Som sa GW: bevis är oftast färsk vara...Det verkar försent nu...
Citera
2018-02-25, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Polisen har tittat på alla potentiella mördare ..men missade av nån anledning att ta bevis framme...Som sa GW: bevis är oftast färsk vara...Det verkar försent nu...

Misstänkt nr 1. Den som blev utpekad i bygden var ju Tors bror Vidar som också var polis, tydligen hade dock Tor och Vidar inte pratat med varandra på väldigt länge.
Bråket ska ha börjat när Tor fick köpa Brattås väldigt billigt av sin pappa.
Tydligen kapade dock Tor och Vidar alla band när det här hände.
Där har vi väl den första misstänkte GM:en, att polisen mörkat vissa bevis är väl det som talar för att Vidar kanske på något sätt var inblandad, så gick iaf ryktena på stan.
Polisen kanske medvetet eller omedvetet gjorde misstag i den här utredningen.
Vidar har dock blivit topsad som jag fattat det och avskriven. Dock har ju mördarna varit väldigt noggranna på Brattås.

2. Dottern Barbro som fick ärva gården. Det var ju på tal enligt podcasten att Tor skulle skriva om testamentet till Gerd, men detta testamente hittades aldrig och så var det även rykten om att Tor skulle gifta sig med Gerd vilket då automatiskt skulle göra att Gerd ärver allt.

Dottern hade ekonomiska bekymmer den här tiden, men om det vore hon hade hon förmodligen inte lämnat 10.000kr på platsen om man var i ekonomisk knipa, eller så tänkte hon kanske att dom pengarna ändå inte gick att använda pga spårrisken om hon började handla saker.

Sedan är det ju ganska troligt att Barbro också blivit topsad och att hennes DNA finns på platsen är ju också naturligt då hon var först på plats.

Barbro är också den som uppträdde väldigt misstänksamt och var länge den som polisen hade som huvudmisstänkt, hon var trots allt den som tjänade mest på Tors bortgång. Men skulle man verkligen mörda sin egen pappa det har iofs hänt senare i tex Jonna Möller fallet.

3. Dom okända skorna med storlek 43 och 38 känns som det absolut hetaste spåret. Frågan är dock varför det var 2 personer på plats som ingen hittills har kunnat binda till platsen.

4. Grannfejden med piren och båthuset som Tor var mycket upprörd över och han hade besökt lantmäteriet någon vecka innan morden.

Grannarna GH och KH som skiljde sig 2 veckor efteråt var KH fick ta över allt på Brattås.
Båda grannarna har flyttat från Brattås efter morden.
Grannen M som hade ett olovligt byggt båthus som Tor ville riva eller krävde mer pengar av.

Polisen som inte har undersökt alla på ön och någon av personerna på ön har tydligen vägrat topsning. Vem det är som vägrat har dock polisen inte släppt information om, i podcasten blev det ett pip precis när polisen säger vem som vägrat topsningen.

Problemet är att det finns flera misstänkta, och att det var just 2 personer som verkar ha befunnit sig i Brattås är det som ställer till det för polisen.

Vidar hade ju inget att tjäna på att Tor dog, men Barbro hade det liksom dom båda grannarna.

Ibland har jag en viss tanke om att är flera personer inblandade i detta mord och att man skyddar varandra. Det var flera som tjänade på Tors bortgång.

Men jag tror man måste hitta personerna med storlek 43 och 38 och det hade man kunnat göra om man använt sig av mobilmasten från början.

Barbro och Vidar hade också retat upp sig på Tor, kanske var det hans förhållandet med Gerd som skapade enorm avundsjuka.

Tor hade iaf hur som helst skaffat sig många fiender strax före morden.

Frågan är varför polisen inte gick hårdare på bevisen och topsningen.
Citera
2018-02-26, 11:48
Medlem
Citat:
Men jag tror man måste hitta personerna med storlek 43 och 38 och det hade man kunnat göra om man använt sig av mobilmasten från början.

Det var väl just det du menade inte gick år 2005. Tekniken fanns inte då skrev du.
Citera
2018-02-26, 12:21
Medlem
drunknars avatar
Egen spekulation: Det faktum att det finns sko-spår från en man och en kvinna starkt tyder på en kvinnlig huvud-gm. Vilken man tar med sig en kvinna för att hjälpa till med mord? Det skulle kunna vara så men enligt mig väldigt osannolikt. Däremot om en kvinna vill mörda folk på en gård så tar hon med största säkerhet med sig en man för att förbättra oddsen. När man läser igenom listan av misstänkta finns det egentligen bara en möjlig kandidat om nu mina spekulationer skulle stämma.
Citera
2018-02-26, 12:59
Medlem
Visst, rimligt resonemang. Dock så kan ju kvinnan ha följt med in i huset vid ett senare återbesök för att gå igenom huset. Personer verkar ju ha iaktagits vid huset även morgonen efter mordet. Så det har ju varit aktivitet där dels 0900 morddagen, sen vid mordet, som det spekuleras skett nångång mitt på dagen. Sedan sågs ju en bil där på morgonen dagen efter. Och de små skorna har mig veterligen bara setts inne i huset.

Om jag förstår dig rätt så menar du att Barbro skulle vara den kvinnliga "anstiftaren". Nu vet jag inte hennes skostorlek. Men dna´t har jag fått för mig de skrivit någonstans kommer från en man.

Då återstår indicien på att en kvinna är inblandad vara de små skorna. Och då kan man ju undra varför Barbro skulle ha på sig ett par skor som är väldigt ovanliga (inte säljs i butik) på sig precis den här gången. Hennes fotavtryck där inne skulle ju inte vara onaturliga och inte uppmärksammas. Och skulle hon äga ett par sådana där Victory skor så borde ju någon ha reagerat i efterhand. Om inte annat någon på Gerds sida av släkten borde ju ha reagerat, för jag har svårt att tro att bägge de släktgrenarna har arbetat i maskopi.
Citera
2018-02-26, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Visst, rimligt resonemang. Dock så kan ju kvinnan ha följt med in i huset vid ett senare återbesök för att gå igenom huset. Personer verkar ju ha iaktagits vid huset även morgonen efter mordet. Så det har ju varit aktivitet där dels 0900 morddagen, sen vid mordet, som det spekuleras skett nångång mitt på dagen. Sedan sågs ju en bil där på morgonen dagen efter. Och de små skorna har mig veterligen bara setts inne i huset.

Om jag förstår dig rätt så menar du att Barbro skulle vara den kvinnliga "anstiftaren". Nu vet jag inte hennes skostorlek. Men dna´t har jag fått för mig de skrivit någonstans kommer från en man.

Då återstår indicien på att en kvinna är inblandad vara de små skorna. Och då kan man ju undra varför Barbro skulle ha på sig ett par skor som är väldigt ovanliga (inte säljs i butik) på sig precis den här gången. Hennes fotavtryck där inne skulle ju inte vara onaturliga och inte uppmärksammas. Och skulle hon äga ett par sådana där Victory skor så borde ju någon ha reagerat i efterhand. Om inte annat någon på Gerds sida av släkten borde ju ha reagerat, för jag har svårt att tro att bägge de släktgrenarna har arbetat i maskopi.

Jag tror snarare att mordet var en impulshandling av någon som Tor hade gjort sig ovän med. Mördaren letade senare reda på eventuella dokument som kunde knyta honom till brottet, tex ett svart kontrakt om pirerna och båthuset.
Tor kanske hade beslutat att båthuset skulle rivas trots att grannen betalat pengar till Tor. Det är det enda motivet jag kan komma på iaf.

Det finns dock flera mystiska saker som inte går att reda ut men som troligen förefaller sig väldigt logiskt för den som kommer på orsaken till mordet.

Det mest mystiska är varför det var två personer på brottsplatsen, en ensam GM hade gjort det så mycket enklare att lösa. och man kan tycka att den här andra personen har mer att förlora på att hålla det hemligt.

Ett fjärde alternativ är att någon blev rik på mordet, alltså att det fanns mer pengar än 10.000kr, pengar som inte gått att spåra då det utförs via svartjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in