Man kan vara etnonationalism utan att för den delen vara positivt inställd till Adolf Hitler, nu har smr en motsägelsefull ideologi där de å ena sidan blint hyllar allt Hitler gjorde samtidigt som de förespråkar en annan politik än den Hitler hade.
Nu är varken Hitlers politik eller det smr förespråkar bra men problemen är lite olika, ett genomgående problem är kollektivismen och förminskandet av individen.
Man kan även vara för eugenik(förbättring av landets befolkning) utan att vara för statliga övergrepp, smr har inget om eugenik i partiprogrammet men Klas Lund som innan ledde organisationen hyllade svenska statens tvångssteriliseringar. Jag är numera extremt skeptisk till statlig eugenik då det inte finns någon objektiv standard för vad som är bra gener.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pezten
SMR verkar ju vara en sekt. Är detta någonting ni medlemmar har reflekterat över?
Nej de tror att alla andra är hjärntvättade och att de sitter på sanningen.
När media skriver något de inte gillar så tror de inte på det (de litar inte på vad de kallar judemedia), det är därför besvärande när jag som fd aktiv i organisationen skriver saker de inte gillar, då måste de hitta fel hos mig för att kunna avfärda det(vilket inte är relevant rent logiskt).
Nu har nästan alla som söker sig till smr personliga problem, kan även vara politisk desperation i vissa fall. Jag var skeptisk till nazismen men sökte mig till smr iallafall efter SvP:s katastrofval och nedläggningen av realisten, där med inte sagt att personliga problem inte bidrog till att jag gick med.
Att många som går med har olika former av karaktärsbrister gör det lätt för smr-medlemmar att avfärda de som lämnar, när de är lojala ser de däremot inga problem hos individerna. Tror att de som lämnar tillhör de mer psykiskt välfungerande, kvar blir då sekteristerna som inte lämnar trots att smr läckte ip+mail för alla kommentarer skrivna på deras sida.
Det som räddade mig ur det hela var att jag bara var aktiv via nätet och fortsatte prata med många olika människor, kommer ihåg när en person rättade mig och förklarade att Tysklands invasion av polen inte var berättigad på något sätt(fick skämmas lite där).
När någon lämnar organisationen så anser det att det är fel hos personen och att den som lämnade "letar fel" när hen tar upp alla allvarliga brister.
De fel jag såg hos organisationen när jag lämnade är inte samma saker jag fokuserar på nu, efter att jag lämnade började jag tänka mer själv, ex började jag forska kring förintelsen nyss, tidigare forskade jag kring 9/11 och kom fram till att det utfördes av araber och inte judar.
Har en i släktingar som har besökt israel, verkar vara ett bra land på många sätt.