2018-02-23, 19:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja trafikljusen är en klocka på mordplatsen, som alla rörelser på mordplatsen kan beräknas från.

Till exempel Anna Haga säger i Tingsrätten:

Helin: "Ja men i det ögonblick när du öppnar dörren og springer ut då står bilen vid övergangsstallet här och väntar grönt ljus då?"

Anna H: "Det slog om precis när jag smällde igjen dörren"

Liljeros: "hur lång tid ser du den här mannen då som beger sig därifrån?"

Anna H: "Ja det kan röra sig om någon sekund. Jag öppnar ju bildörren samtidigt"

slog om till grönt ljus = gärningsmannen beger sig därifrån

OBS: Anders Delsborn: "När jag får grönt ljus och åker hör jag det första skottet."

grönt ljus = gärningsmannen avfyrar det första skottet

Så hur många sekunder går från det första skottet tills gärningsmannen beger sig därifrån ?

Svaret kan vara 45 sekunder > https://www.youtube.com/watch?v=WQZeHuLz7fI

Precis, givet att några tyckte intervallerna var långa så kunde det ge en precis bestämning till ett visst omslag.
Citera
2018-02-23, 19:08
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Att CGÖ vistades i Sydafrika ibland månadsvis med tjänstledighet kunde kvällstidningarna
konstatera vid sin grävande journalistik kring Sydafrikaspåret. Dock gick han klar under
radarn när polisens internutredare Tord Pettersson tittade på resorna liksom han gjorde
även i granskningskommissionens utredning.
Varför ville nazipoliserna åka till Sydafrika? Med tanke på vad detta är för slags människor
ligger det nära till hands att tro att möjligheten att få följa med inhemska kolleger och få
tillfälle att utöva våld mot färgade var lockande.
Enligt lingärde ingick ju tortyraftnar som lockbete.
Citera
2018-02-23, 19:33
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Precis, givet att några tyckte intervallerna var långa så kunde det ge en precis bestämning till ett visst omslag.

Precis när ljuset till vänster i bild, slog om till grönt, smällde Anna Haga igjen bildörren och såg gärningsmannen bege sig därifrån. Perfekt bevis på att gärningsmannen inte sprang iväg strax efter skottet

Mars 1986 > http://oi68.tinypic.com/2e5rrps.jpg
Citera
2018-02-23, 19:39
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Anders Jallais nya bok Spionerna på Säpo pekar ut Tors Forsberg som rysk spion men också Hans Holmér som rysk illegalist (!). Detta senare påstående är nytt. Ligger det något i det eller försöker Jallai blanda bort korten?

Hans Holmér skulle alltså inte bara jobba för ryssarna, utan även vara ryss.

Nja,

I boken är det väl den hårdföre polisen Carl-Gustaf som avses som illegalist. Det är väl C-G Östling med "finskt" påbrå som avses.

Det som är lite kittlande är ju annars att Palmes statssekreterare Ulf presenteras som åtminstone inflytelseagent på Sovjetisk sida. Vem denne Ulf är/avser är uppenbart.
Citera
2018-02-23, 22:26
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Nja,

I boken är det väl den hårdföre polisen Carl-Gustaf som avses som illegalist. Det är väl C-G Östling med "finskt" påbrå som avses.

Det som är lite kittlande är ju annars att Palmes statssekreterare Ulf presenteras som åtminstone inflytelseagent på Sovjetisk sida. Vem denne Ulf är/avser är uppenbart.

Exakt så CGÖ är den som avses, och det fick min mage att snurra några varv när jag läste boken...
I en värld av speglar... fan ska man behöva sätta sig i lustiga huset på gröna Lund och läsa allt material om Palme mordet för att få rätsida på det.

OM personer som CGÖ Holmer mfl var KGB assets, var Holmer på plats i city för att skydda Palme? Hade KGB fått nys om en attentatsplan och försökte avvärja den?

Eller hade KGB fått bevis på att Palme inte bara var dubbelagent utan trippel
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-02-23 kl. 22:33.
Citera
2018-02-23, 22:32
Medlem
Jag hittade en intervju från 1977 med OP, intervjun görs av Hagge Geigert.
Jag postar den bara för att den ger en liten inblick i Palme som person.
Han säger bland annat att han tycker det är jobbigt med att hoten ökar så att man måste polisbeskydd

https://www.svtplay.se/video/13942892/gast-hos-hagge/gast-hos-hagge-sasong-3-olof-palme?info=visa&start=auto&tab=1977
Senast redigerad av Sumer 2018-02-23 kl. 22:36.
Citera
2018-02-23, 22:35
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hittade en intervju från 1997 med OP, intervjun görs av Hagge Geigert.
Jag postar den bara för att den ger en liten inblick i Palme som person.
Han säger bland annat att han tycker det är jobbigt med att hoten ökar så att man måste polisbeskydd

https://www.svtplay.se/video/13942892/gast-hos-hagge/gast-hos-hagge-sasong-3-olof-palme?info=visa&start=auto&tab=1977

Nä inte 97 va, eller talar han med andar. ;-)
Citera
2018-02-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Nä inte 97 va, eller talar han med andar. ;-)

Jag har tydligen problem att skriva rätt idag, det ska vara 1977.
Annars hade man kan ju kunnat fråga honom om mordet om det varit 1997
Citera
2018-02-23, 22:47
Medlem
299792458s avatar
Leif Ljunqvist säger samma sak som Anders Delsborn

Anders Delsborn: "När jag får grönt ljus och åker hör jag det första skottet"

Leif Ljunqvist: "Det smäller alltså ett skott till i samband med att det slår om till grönt ljus i korsningen"

Skotten hörs när de får grönt ljus

Gärningsmannen stannar på mordplatsen till Anna Hages bil och Jan Nilsons får grönt ljus. Det vill säga tills Anders Delsborn och Leif Ljunqvist får rött ljus.
Senast redigerad av 299792458 2018-02-23 kl. 22:54.
Citera
2018-02-23, 22:50
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Leif Ljunqvist säger samma sak som Anders Delsborn

Anders Delsborn: "När jag får grönt ljus och åker hör jag det första skottet"

Leif Ljunqvist: "Det smäller alltså ett skott till i samband med att det slår om till grönt ljus i korsningen"

Skotten hörs när de får grönt ljus

Gick grönt ljus på nån typ av timerfunktion, skulle man kunna bestämma exakt skottidpunkt med hjälp av detta? Longshot antagligen
Citera
2018-02-23, 22:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Gick grönt ljus på nån typ av timerfunktion, skulle man kunna bestämma exakt skottidpunkt med hjälp av detta? Longshot antagligen

Vi behöver en 60 sekunders film från korsningen i 1986 !

Citera
2018-02-23, 23:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Vi behöver en 60 sekunders film från korsningen i 1986 !

Förstår inte alls. Det är väl sensorer som avgör när ljusen slår om. Finns väl ingen som helst möjlighet att räkna ut tidpunkten för skottet utifrån en film från sveavägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in