2018-02-23, 12:19
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns en inspelning (med skådespelare) där hon ropar "Stanna!" Men kanske ropade hon för att försäkra sig om att bilen inte skulle köra iväg just som hon skulle kliva ur?

Hur många sekunder är trafikljusen i korsningen gröna ? = Hur många sekunder GM var på mordplatsen efter mordet, innan han gick iväg ?

Det första skottet = grönt ljus söderut i korsningen

GM går från platsen = grönt ljus västerut i korsningen

Hur många sekunder var Anders D:s ljus grönt ?
Senast redigerad av 299792458 2018-02-23 kl. 12:33.
Citera
2018-02-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bertil Wedin angav själv att han såg sig och sin familj hotade av KGB.

Det är tydligt att du aldrig varit på norra Cypern. En av de behagligaste platserna i Europa vad det gäller klimat . Fantastisk natur och en ej sönderturistad kust. Dessutom bra för den som vill vara ifred. BW gjorde ett bra val.

Jag betvivlar inte att klimatet på Cypern var bra.
Jag tror dock att det fanns fler skäl att han valde just denna ganska isolerade plats utan utlämningsavtal.
Citera
2018-02-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad tror ni om detta, kan det finnas någon substans i det hela.

Texten är på engelska så jag gör en summarisk sammanfattning på svenska.
Kontentan att Svenska staten och Palme hamnat i problem med vapensmuggling till bland annat Iran och Irak och när det började gå på tok var det försent att stoppa.
Obs, detta är min tolkning av det hela .
Man kopplar också samman DA Costa , Algernon och Palme med att deras dödsfall hängde samman med vapenaffärer speciellt Bofors.

http://www.nytimes.com/1987/03/01/magazine/the-palme-obsession-the-murder-sweden-can-t-forget-or-solve.html?pagewanted=all

''We were so naive,'' said one important Swedish official, who said his career could be ruined if it were known that we were meeting. ''We thought we could interfere anywhere in the world without taking sides. Palme decided to take a higher profile, and now we are paying the price.''

''The truth about the murder?'' said another Swedish official familiar with Cabinet discussions, who also insisted on anonymity. ''Most of the people in the Government don't want it. It would be disastrous for the Foreign Ministry if people knew how stupid we have been in the [ Persian ] Gulf. The roots of the killing go back to Iran and Iraq. It is hard to say which one. Both had reasons. But the feeling is definitely not to find out.'' I. CHAOS IN STOCKHOLM"

"Olof was un-Swedish,'' said one of his closest friends, Harry Schein, who fled Austria in 1938 and made a life as one of Sweden's richest men, president of the national Investment Bank and chairman of the Swedish Broadcasting Corporation. ''He was too international, too fast. And he was in love with his own language, which made him go too far.

''The hate added to the trauma,'' Schein continued. ''So many people hated him, and they thought the killing must have come from their hate. The guilt. The guilt.''

"But Sweden is also a country that maintains its high standard of living (per capita income is 25 percent higher than in the United States) through foreign trade. Arms sales are part of that prosperity. Weapons may account for 5 percent or more of Sweden's annual exports of about $45 billion, which is more than a third of its gross national product. The Government has been known to look the other way on weapons sales, liberally granting export permits that certified that materiel was not headed for war zones."

"Palme, facing re-election in 1985, appointed a special prosecutor to investigate the sales. And he stopped the shipments - at least for a time. Specifically, he blocked the 200 additional RBS-70's that Iran had ordered. Also, according to sources in the French Foreign Ministry, the Swedish Prime Minister ordered a ship loaded with 155-millimeter howitzers stopped as it was leaving the port of Malmo bound for Dubai and then, it is believed, Iran.

An Iranian military delegation came to Stockholm to protest the stopping of deliveries. That was on Feb. 4, 1986, three weeks before Palme's murder.

The Iraqis, of course, had protested the sales when they became public. They were also enraged by a program that the Swedes considered an act of humanitarian neutrality: Iranian war wounded were being treated in Swedish hospitals for what the Iranians said were the effects of poison-gas attacks launched by Iraq."

Varför skulle Palme mördas pga detta? För mig står det klart att mordet på vår statsminister initierades och sanktionerades och stöttades av ledande svenskar.
Citera
2018-02-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Varför skulle Palme mördas pga detta? För mig står det klart att mordet på vår statsminister initierades och sanktionerades och stöttades av ledande svenskar.

Jag tror också mordet har svenska kopplingar men att det kan ha funnits support av personer/organisationer från utlandet.
Verkar ju inte ha varit svårt att hitta människor som kunde gå långt för att stoppa OP.

Jag skrev för övrigt ett fel i mitt föregående inlägg , jag skrev fel namn .
Jag skrev Da Costa men jag menade Cats Falck.
När jag kom på det var det för sent att redigera inlägget.
Senast redigerad av Sumer 2018-02-23 kl. 14:25.
Citera
2018-02-23, 15:08
Medlem
Hans Holmér uttalade i en DN-intervju 1986:"Om sanningen om mordet på Olof Palme kommer fram, så kommer den att skaka Sverige i dess grundvalar”.
Vilken information tog Holmér med sig i graven 2002?

Har ni sett denna minnesvärda filmsnutt på en minut?
Holmer vare sig ljuger eller försöker skämta bort frågan.
Han är ytterst allvarlig.

Han säger att:
1. Tiden skulle inte att räcka till att förklara detta.
2. Frågan ligger långt över KUs nivå.

Det rör ju rikets yttersta säkerhet.
Hemligstämplad information som rör rikets yttersta säkerhet är ju förstås inget som diskuteras i ett KU-förhör.

https://www.youtube.com/watch?v=2-Dgub5sSHg
Citera
2018-02-23, 15:52
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I de s k Bröllopssamtalen mellan Ismet Celepi och någon PKK ledare i väst-Tyskland . Tror du att Bertil Wedin skulle få jobba för Turkiska nyhetsbyråer om han hade kopplingar till PKK, turkarnas främsta fiende?

Det fanns ju fler bröllopssamtal än de turkiska/PKK/kurdiska
Citera
2018-02-23, 15:54
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag betvivlar inte att klimatet på Cypern var bra.
Jag tror dock att det fanns fler skäl att han valde just denna ganska isolerade plats utan utlämningsavtal.

mycket ljusskygg verksamhet pågår där tack vara dess internationellt tveksamma status. Här görs det porrsajter och fakenews, smugglas och spioner möts.
Citera
2018-02-23, 16:18
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Hur många sekunder är trafikljusen i korsningen gröna ? = Hur många sekunder GM var på mordplatsen efter mordet, innan han gick iväg ?

Det första skottet = grönt ljus söderut i korsningen

GM går från platsen = grönt ljus västerut i korsningen

Hur många sekunder var Anders D:s ljus grönt ?

Synd att ingen polis timade trafikljusen vid den tiden troligtvis hade man kunna bestämma mordet på sekunden.
Citera
2018-02-23, 16:52
Bannlyst
Hej på er privat spanare

Har just börjat sätta mig in i målet och undrar följande:
Varför släpptes Victor Gunnarsson?

När man hört alla timmar med förhör så är det ju helt klart han döljer något,

Och jackan han bar på mordnatten hitta dom ju krutrester på, vad hände med det beviset ?

Och visst var det vittnen på bion som sett han där?

Mvh/donnie
Citera
2018-02-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnie
Hej på er privat spanare

Har just börjat sätta mig in i målet och undrar följande:
Varför släpptes Victor Gunnarsson?

När man hört alla timmar med förhör så är det ju helt klart han döljer något,

Och jackan han bar på mordnatten hitta dom ju krutrester på, vad hände med det beviset ?

Och visst var det vittnen på bion som sett han där?

Mvh/donnie

Jag skulle tro att han släpptes just för han var inblandad.
Sanningen får ju inte komma fram.
Citera
2018-02-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, beställningen kom med all säkerhet från Sverige i så fall. Det är intressant med polismännens resor till Sydafrika. Önskar mer information om utbytet mellan Sverige-Sydafrika vid tiden för mordet. CGÖ hade gjort en del jobb åt Sydafrikanska legationen om jag inte minns fel. Det är också intressant. Sedan har vi historien om spionen "Bengt" som också bör uppmärksammas. Åke J Ek och Sverige-Sydafrikasällskapet är också att notera. WACL kan också ha utgjort en plattform för samarbete. Dumt att inte se kopplingarna till Sydafrika. Med detta sagt utgör Landsförrädarspåret fortfarande den tydligaste motivbilden. Det ena behöver dock inte utesluta det andra...
Att CGÖ vistades i Sydafrika ibland månadsvis med tjänstledighet kunde kvällstidningarna
konstatera vid sin grävande journalistik kring Sydafrikaspåret. Dock gick han klar under
radarn när polisens internutredare Tord Pettersson tittade på resorna liksom han gjorde
även i granskningskommissionens utredning.
Varför ville nazipoliserna åka till Sydafrika? Med tanke på vad detta är för slags människor
ligger det nära till hands att tro att möjligheten att få följa med inhemska kolleger och få
tillfälle att utöva våld mot färgade var lockande.
Citera
2018-02-23, 18:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Synd att ingen polis timade trafikljusen vid den tiden troligtvis hade man kunna bestämma mordet på sekunden.
Ja trafikljusen är en klocka på mordplatsen, som alla rörelser på mordplatsen kan beräknas från.

Till exempel Anna Haga säger i Tingsrätten:

Helin: "Ja men i det ögonblick när du öppnar dörren og springer ut då står bilen vid övergangsstallet här och väntar grönt ljus då?"

Anna H: "Det slog om precis när jag smällde igjen dörren"

Liljeros: "hur lång tid ser du den här mannen då som beger sig därifrån?"

Anna H: "Ja det kan röra sig om någon sekund. Jag öppnar ju bildörren samtidigt"

slog om till grönt ljus = gärningsmannen beger sig därifrån

OBS: Anders Delsborn: "När jag får grönt ljus och åker hör jag det första skottet."

grönt ljus = gärningsmannen avfyrar det första skottet

Så hur många sekunder går från det första skottet tills gärningsmannen beger sig därifrån ?

Svaret kan vara 45 sekunder > https://www.youtube.com/watch?v=WQZeHuLz7fI
Senast redigerad av 299792458 2018-02-23 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in