2018-02-02, 12:05
Medlem
Hej! Vad betyder de olika kolumnerna i ratsits taxeringskalender? Hur tyder man kolumnen kapital? En jag känner har stort kapital men låg siffra där. Står beskrivet i katalogen vad de olika kolumnerna betyder men då jag inte är så insatt skulle jag gärna få det förklarat för mig
Citera
2018-02-22, 19:22
Medlem
Nu fick jag hem katalogen för 2017 och just kolumnen men kapital är för mig förbryllande. Jag förstår att det är inkomst av kapital och har man en minus har väl personen skuld/lån. Men jag undrar ändå då det verkar konstigt.
En jag känner har över 100tusen i den siffran. Både han och jag är tveksamma hur denna siffra kommit upp. En del har -4000 och då betyder det väl att de betalar räntor på lån?

En del har 4500 och det är väl inkomst av räntor men hur kan då min vän ha 100t? Han sålde ett hus med vinst med det skedde 2016 och vinsten beskattades ju. Katalogen gäller 2017.
Kan någon kunnig förklara?
Citera
2018-02-22, 19:53
Medlem
Deklarationen 2017 är för inkomståret 2016, vinsten från bostadsförsäljningen 2016 är alltså med i 2017 katalogen.
Citera
2018-02-22, 21:47
Medlem
Jaha så den nya katalogen gäller inkomståret 2016? Ja då såldes bostaden och han gjorde en rejäl vinst. Vinsten skattade han sen för 2017. Är det därför han har så hög siffra på just kapitalet på taxeringskalendern? Vinsten finns med men inte skatten som sen kom året efter?
Citera
2018-02-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Jaha så den nya katalogen gäller inkomståret 2016? Ja då såldes bostaden och han gjorde en rejäl vinst. Vinsten skattade han sen för 2017. Är det därför han har så hög siffra på just kapitalet på taxeringskalendern? Vinsten finns med men inte skatten som sen kom året efter?

Gjorde han vinsten 2016 så skattas den för 2016 också. Skatten beslutas förvisso tidigast 2017 men den hör till 2016 års inkomst. Nu vet jag inte om Ratsit ö h t redovisar beslutade skatter?
Citera
2018-02-23, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Gjorde han vinsten 2016 så skattas den för 2016 också. Skatten beslutas förvisso tidigast 2017 men den hör till 2016 års inkomst. Nu vet jag inte om Ratsit ö h t redovisar beslutade skatter?
Vet inte. Han sålde 2016 och betalde skatten på vinsten 2017 i samband med deklarationen då. Så det kanske ser ut som hög vinst 2016.
Citera
2018-02-23, 13:03
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Vet inte. Han sålde 2016 och betalde skatten på vinsten 2017 i samband med deklarationen då. Så det kanske ser ut som hög vinst 2016.

Det är så det fungerar, för saker som räntor där det är solklart vad skatten ska bli dras skatten direkt, men som för löner dras det en uppskattad skatt, som senare justeras i deklarationen.

När det gäller bostadsförsäljning finns det många parametrar som påverkar vinsten och därmed skatten så dessa uppgifter tas in i efterhand året efter av skatteverket. När dessa skickas in får man "räkningen" av skatteverket, men egentligen skulle du ha skattat för försäljningen 2016, och han kunde ha gjort det självmant genom att betala in på skattekontot 2016, men de flesta väntar till deklarationen året efter med att betala vinstskatt på bostadsförsäljningar.

Tumregeln kan ses som att - uppstod händelsen som ska skattas 2016 så kommer skatten räknas till det året - även om själva betalningen sker senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in