2018-02-23, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Nordkorea sänder "Svartlistade" Kim Young-chol till OS avslutningen på söndag!

Mannen bakom de flesta militära attackerna och provokationerna mot Sydkorea.

Beskedet, att ta emot honom, ses inte med blida ögon i Sydkorea.

Bifogad länk ger en bild över vad den mannen har på sitt samvete.

english.chosun.com/site/data/html_dir/2018/02/23/2018022300843.html
Man kan förstå om det uppfattas som provocerande
Det känns som en taktisk miss av Kim III

”Opposition parties and the families of the victims of the Cheonan are furious that the South is to roll out the red carpet for a man they blame for the death of 46 South Korean soldiers.”
Citera
2018-02-23, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson

”Opposition parties and the families of the victims of the Cheonan are furious that the South is to roll out the red carpet for a man they blame for the death of 46 South Korean soldiers.”

Det är utan tvekan ett riktigt uppseendeväckande beslut att sända honom.

Han står högt på många Sydkoreaners "Dödslista".

Återstår att se hur detta besök kommer att utveckla sig!
Citera
2018-02-23, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson

Man borde ta tillfället i akt, att tillse, att han åtminstone besöker minnesmonumentet över de 46 man som dödades då den Nordkoreanska torpeden sänkte Cheonan.

Nordkorea nekar i vanlig ordning till all inblandning i sänkningen.............

Är någon förvånad?
Citera
2018-02-23, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det gör det nog också. Den senaste månaden har det anlänt betydligt fler tunga transportplan till Kadena än brukligt. US Marines har också ökat övningsgraden på sitt övningsområde i Kunigami.

Nu behöver det iofs inte vara relaterat till en aktion riktad mot NK, utan kan gälla förberedelser inför den storövning de genomför med SK.

Man är så redo man kan vara, för alla eventualiteter, dock tror jag inte att de senaste förstärkningarna som förts in, är direkt relaterade till något annat än den stora övningen som skall genomföras.

Skulle en attack av något slag vara planerad, de facto, så visar man nog inte något utöver de aktiviteter som redan pågår.
Citera
2018-02-23, 04:04
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Man är så redo man kan vara, för alla eventualiteter, dock tror jag inte att de senaste förstärkningarna som förts in, är direkt relaterade till något annat än den stora övningen som skall genomföras.

Skulle en attack av något slag vara planerad, de facto, så visar man nog inte något utöver de aktiviteter som redan pågår.

Jag är benägen att hålla med. Min tanke var att om de verkligen höll på med förberedelser hade planen anlänt nattetid. Problemet med det är att USA har ett avtal med Japan om att inte hålla flygövningar nattetid. Men området är tillräckligt tättbefolkat så att utifall nattflygningar skett så borde lokalbefolkningen klagat till media, och där finns inga sådana rapporter.

Dessutom har det nyligen varit Presidents Day och det verkar som om trupperna haft ledigt helt enligt schemat. Hade beredskapen varit förhöjd hade det nog varit tveksamt. Faktum kvarstår dock att fraktplanens frekvens har ökat.
Citera
2018-02-23, 04:08
Medlem
Analytikern Edward Luttwak, vid Centret för Strategiska och Internationella studier, beskriver i bifogade artikeln, "It´s time to bomb North Korea", varför han anser att det är det enda riktiga beslutet att fatta, nu, han menar att man skall slå ut alla kärnvapen och anläggningar, "Innan det är för sent".

www.foreignpolicy.com/2018/01/08/its-time-to-bomb-north-korea/
Citera
2018-02-23, 04:13
Medlem
Citat:
Jag är benägen att hålla med. Min tanke var att om de verkligen höll på med förberedelser hade planen anlänt nattetid. Problemet med det är att USA har ett avtal med Japan om att inte hålla flygövningar nattetid. Men området är tillräckligt tättbefolkat så att utifall nattflygningar skett så borde lokalbefolkningen klagat till media, och där finns inga sådana rapporter.

Dessutom har det nyligen varit Presidents Day och det verkar som om trupperna haft ledigt helt enligt schemat. Hade beredskapen varit förhöjd hade det nog varit tveksamt. Faktum kvarstår dock att fraktplanens frekvens har ökat.

Jag är medveten om att det Du beskriver är korrekt, men det är en bra taktik att inte köra "Nattetid",
om man inte vill väcka spekulationer i onödan.

"Normal (but unnormal) traffic", så att säga.
Citera
2018-02-23, 04:20
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag är medveten om att det Du beskriver är korrekt, men det är en bra taktik att inte köra "Nattetid",
om man inte vill väcka spekulationer i onödan.

"Normal (but unnormal) traffic", så att säga.

Förvisso, men nattetid är det betydligt svårare att klargöra typen av plan, utgår jag ifrån.

Befinner man sig tillräckligt nära går det kanske att avgöra på motorljudet, men de flyger in mot landningsbanan från havet, så det finns inte direkt några närliggande observatörsplatser.
Citera
2018-02-23, 04:35
Medlem
Citat:
Förvisso, men nattetid är det betydligt svårare att klargöra typen av plan, utgår jag ifrån.

Befinner man sig tillräckligt nära går det kanske att avgöra på motorljudet, men de flyger in mot landningsbanan från havet, så det finns inte direkt några närliggande observatörsplatser.

Idag används ju mest C-5 Galaxy och C-17 Globemaster, så det är nog inte så svårt att lista ut.
Citera
2018-02-23, 04:41
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Idag används ju mest C-5 Galaxy och C-17 Globemaster, så det är nog inte så svårt att lista ut.

Och det kan vara så enkelt att det är reservdelar, motordelar, modernare beväpning och liknande som flugits in. Men bor man i närheten och läget är vad det är så blir man extra uppmärksam och det nog onekligen så att tendensen att övertolka ligger nära till hands.
Citera
2018-02-23, 04:41
Medlem
Nordkorea har nog klart för sig, hur status och scenariot egentligen ser ut idag, nämligen, att man har med ett helt annat USA att göra nu, än vad man tidigare haft!

Bifogad artikel tycker jag ger en bra bild över, att Kim har mycket svårare att hantera dagens administration i Washington än vad han räknat med.

www.washingtontimes.com/news/2018/feb/22/editorial-north-korea-blinks/
Citera
2018-02-23, 04:56
Medlem
Citat:
Och det kan vara så enkelt att det är reservdelar, motordelar, modernare beväpning och liknande som flugits in. Men bor man i närheten och läget är vad det är så blir man extra uppmärksam och det nog onekligen så att tendensen att övertolka ligger nära till hands.

Absolut, utan tvekan.

Jag är dessutom övertygad om att, OM, det blir någon form av attack, så blir det INTE med stora mängder marktrupp, primärt, så några stora trupptransporter är det säkerligen inte fråga om.

Dessa skulle tydligt märkas även dagtid.

Flyg - robot - drönare är nog troligast, samt förstärkningar av missilförsvar, är nog det man förstärker nu.

Samt förberedelser för en eventuell motattack från nord, om det kommer en sådan, när man slår ut de kanske 30-40 kärnvapenanläggningarna, specifikt, dvs det står inga andra mål eller storskaligt angrepp på dagordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in