Citat:
Lägger upp texten från brevet till TR där Billy ber om att få byta advokat.
Jag Billy Fagerström ansöker härmed om att få byta advokat från Bo Karlsson till Thomas Olsson.
Pga följande skäl önskar jag byta advokat.
Jag är bara 23 år gammal och har blivit dömd till livstids fängelse. Jag och min advokat har inte haft samma åsikter om upplägget av mitt försvar. Det jag ville ta upp/framföra hur advokaten inte lagt så stor vikt vid. Jag upplevde att han inte ställde åklagaren mot väggen och ifrågasatte utredningen bättre. Vidare har han underlåtit att undersöka viktiga detaljer och lyft fram bevis som talar till min fördel. Jag tycker det var ett dåligt upplägg av vittnesförhören vid rättegången, saker jag ville att han skulle frågat vittnen om gjordes aldrig. Jag upplevde att engagemanget inte var 100% eftersom vi inte hade samma uppfattning i många frågor. På grund av ovan nämnda skäl har jag tappat förtroendet för min nuvarande advokat helt och ansöker härmed om att få byta till Thomas Olsson.
Jag Billy Fagerström ansöker härmed om att få byta advokat från Bo Karlsson till Thomas Olsson.
Pga följande skäl önskar jag byta advokat.
Jag är bara 23 år gammal och har blivit dömd till livstids fängelse. Jag och min advokat har inte haft samma åsikter om upplägget av mitt försvar. Det jag ville ta upp/framföra hur advokaten inte lagt så stor vikt vid. Jag upplevde att han inte ställde åklagaren mot väggen och ifrågasatte utredningen bättre. Vidare har han underlåtit att undersöka viktiga detaljer och lyft fram bevis som talar till min fördel. Jag tycker det var ett dåligt upplägg av vittnesförhören vid rättegången, saker jag ville att han skulle frågat vittnen om gjordes aldrig. Jag upplevde att engagemanget inte var 100% eftersom vi inte hade samma uppfattning i många frågor. På grund av ovan nämnda skäl har jag tappat förtroendet för min nuvarande advokat helt och ansöker härmed om att få byta till Thomas Olsson.
Citat:
”Jag är bara 23 år gammal och har blivit dömd till livstids fängelse”, skriver mördaren.
Stackars "Lille Billy"!! Hela världen är mot honom. Han är bara 23 år gammal! Varför folk förstår inte att det var Tovas fel som hon blev mördad. Men jag förstår dig Lille Billy. Tova måste skylla sig själv, ja ja. "Lille Billy" är ju bara 23 år gammal!
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-mordares-krav-inifran-cellen-tappat-fortroende/
Stackars "Lille Billy"!! Hela världen är mot honom. Han är bara 23 år gammal! Varför folk förstår inte att det var Tovas fel som hon blev mördad. Men jag förstår dig Lille Billy. Tova måste skylla sig själv, ja ja. "Lille Billy" är ju bara 23 år gammal!
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-mordares-krav-inifran-cellen-tappat-fortroende/
Verkar, vad jag förstått inte ovanligt att klienten önskar byta advokat vid en livstidsdom. Har några frågor runt det, som jag återkommer till.
Måste först bara kommentera min första tanke när jag läste Billys brev. Det låter i brevet som om Billy nästan tycker att han själv vet bättre än advokaten vad som hade varit bäst strategi. Självklart kan man ha åsikter om vad som är viktigt, men är man inte utbildad kanske det är bra att lyssna på sin advokat också. Nu utgår jag från att Billy är skyldig, vilket han nu är dömd för. Om han skulle varit oskyldigt dömd kan man naturligtvis tänka annorlunda. Kanske det han vill framtona....
Att också börja brevet med att han bra är 23 år och får livstid, sticker i ögonen på ALLA. Utom Billy själv. Han förstår som vanligt inte att det är stötande att prata om sin ringa ålder i det perspektivet, när Tova bara var 19 år när hon förlorade livet.
Dessa två saker går helt i linje med det som jag tror att han är; en psykopat. Han tror att han vet bäst, är smartare än advokaten. Han har heller ingen förmåga att se att han beter sig okänsligt i allas ögon. Han skäms inte. Han tycker synd om sig själv.
Min fråga:
Val av advokat. Vad gäller för regler runt detta?
Den gamle eller en ny.