2018-02-22, 15:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det finns en idé om att det är vad som sker när pennan faller till marken, och den idén kallas gravitation. Idén är inte bevisad.

Vetenskapligt är gravitation bevisad.
Vi har såväl teori som massor med empiri som visar att gravitation existerar.

Att du vare sig förstår det eller att du personligen inte tror på vetenskapen är i sammanhanget ganska ointressant. Det handlar bara om din personliga tro.
Citera
2018-02-22, 15:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det här med solen i olika väderstreck kan fungera som jag beskriver det i nedan inlägg.
Solen lyser genom en lins, den lilla och nära solen blir en personlig upplevelse.

https://www.flashback.org/sp63302742

Att sitta och hitta på en jävla massa ovetenskapligt trams om jättelinser ovanför jorden kan vilken dåre som helst göra.

Vad som är betydligt svårare är att hitta bevis för tramset.
Vad du inte heller verkar förstå är att vi kan bevisa att det inte finns en "jättelins" samt bevisa att solen inte är "nära och liten".
Citera
2018-02-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vetenskapligt är gravitation bevisad.
Vi har såväl teori som massor med empiri som visar att gravitation existerar.

Att du vare sig förstår det eller att du personligen inte tror på vetenskapen är i sammanhanget ganska ointressant. Det handlar bara om din personliga tro.
Jo, du säger alltid att det finns massor av bevis. Men det är också allt du gör. Enbart prat.
Citera
2018-02-22, 15:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Du har två kompisar här i tråden som heter ConnyKlasson och RostigHink, dom säger att det inte räcker med en mil utan att man måste upp på 40 mil till ISS för att bevittna kurvan. Och dom har detta som heltidsjobb så dom borde veta.
Fortsätt att försöka bekämpa dina egna halmgubbar, då har du åtminstone en hypotetisk chans att få oavgjort.

Detta är inte mitt jobb alls, varken på deltid eller heltid.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-02-22 kl. 15:34.
Citera
2018-02-22, 15:08
Medlem
Citat:
Att sitta och hitta på en jävla massa ovetenskapligt trams om jättelinser ovanför jorden kan vilken dåre som helst göra.

Vad som är betydligt svårare är att hitta bevis för tramset.
Vad du inte heller verkar förstå är att vi kan bevisa att det inte finns en "jättelins".
Men det är ju det du inte kan, alltså bevisa den ockulta jättesolen.
Citera
2018-02-22, 15:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo, du säger alltid att det finns massor av bevis. Men det är också allt du gör. Enbart prat.

Det stämmer inte.
Jag har visat på massor med experiment som visar att jorden inte är platt.

Och jag kan göra det igen:
Här är en labbrapport från en laboration som bevisar gravitation. Experimentet är utfört av en vanlig simpel student på en vanlig svensk högskola
http://kurslab.fysik.lth.se/V1Fysik/labrapport_EN.pdf

Motsvarande laborationer utförs tusentals gånger årligen och resultatet är alltid detsamma:
massor attraherar varandra.
Citera
2018-02-22, 15:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men det är ju det du inte kan, alltså bevisa den ockulta jättesolen.

Jo det kan jag och jag har dessutom gjort det.

Jag har mätt avståndet till månen och genom vanlig enkel vinkelmätning kommer jag fram till att solen är 400ggr längre bort.

Edit:
Här är ett klipp som beskriver hur du mycket enkelt kan ta reda på det relativa avståndet mellan solen och månen:
https://www.youtube.com/watch?v=VFU1A88N_6I
Senast redigerad av madtop 2018-02-22 kl. 15:20.
Citera
2018-02-22, 16:04
Medlem
Citat:
Det stämmer inte.
Jag har visat på massor med experiment som visar att jorden inte är platt.

Och jag kan göra det igen:
Här är en labbrapport från en laboration som bevisar gravitation. Experimentet är utfört av en vanlig simpel student på en vanlig svensk högskola
http://kurslab.fysik.lth.se/V1Fysik/labrapport_EN.pdf

Motsvarande laborationer utförs tusentals gånger årligen och resultatet är alltid detsamma:
massor attraherar varandra.
Ja, och jag läste den. Studenten sätter snurr på två upphängda blykulor och bevisar med detta gravitation? Hur bevisar detta gravitation?
Citera
2018-02-22, 16:22
Medlem
Citat:
Jo det kan jag och jag har dessutom gjort det.

Jag har mätt avståndet till månen och genom vanlig enkel vinkelmätning kommer jag fram till att solen är 400ggr längre bort.

Edit:
Här är ett klipp som beskriver hur du mycket enkelt kan ta reda på det relativa avståndet mellan solen och månen:
https://www.youtube.com/watch?v=VFU1A88N_6I
Hela argumentet hänger ju på rymden existerar och det har vi ju inte sett bevis för. Hela idén om universum och dess snurrande bollar hänger på gravitation som vi inte heller har sett bevis för.
Citera
2018-02-22, 16:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hela argumentet hänger ju på rymden existerar och det har vi ju inte sett bevis för. Hela idén om universum och dess snurrande bollar hänger på gravitation som vi inte heller har sett bevis för.
Jo vanlig trigometrimätning visar tydligt avståndet till både solen och månen så det är helt bevisat att dom är så långt borta som man säger och detta bevisar också att rymden existerar.
Citera
2018-02-22, 16:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, och jag läste den. Studenten sätter snurr på två upphängda blykulor och bevisar med detta gravitation?

Ja.

Citat:
Hur bevisar detta gravitation?

Vi har empiriskt stöd för Newtons gravitationslag, vi har visat att det det skapas en attraherande kraft mellan två massor och vi har dessutom räknat ut gravitationskonstanten. Vi har mao visat att Newtons gravitationslag överensstämmer med våra observationer.

Men det stannar inte där. Vi har genom tusentals andra experiment visat att gravitationslagen fungerar även då. Vi har experimenterat med allt från fallande objekt till att sätta satelliter i en geostationär bana runt jorden.

Det går t.ex att först teoretiskt räkna ut den geostationära banan (36000 km höjd) och därefter verifiera att signalen till och från satelliten tar exakt så lång tid den borde. Vi har mao återigen visat att våra observationer överensstämmer med vad vi förväntade oss.

Ett annat exempel är att vi har experimenterat med hur snabbt saker faller i vakuum och visat att allt accellerar med 9,8 m/s^2, dvs exakt det resultat som teorin förutsäger.

Så jo, gravitation är vetenskapligt bevisad. Teorin överensstämmer med våra observationer.
Citera
2018-02-22, 16:58
Medlem
madtops avatar
Citat:

Återigen: att du inte har sett (vill se) några bevis för rymden eller gravitation innebär inte att det inte finns bevis.

Vi som har satt oss in i det hela är fullständigt överens om att såväl gravitation och rymden existerar.
Jag personligen har t.ex mätt avståndet till månen och till satelliter. Så jo, för mig (och miljoner andra) är det jättebevisat att såväl rymden som gravitation existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in