2018-02-22, 14:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Varför inte en heliumballong?

Som sagt, självklart dras helium nedåt av gravitationen under förutsättning att det inte finns tyngre luft som ballongen kan flyta på.

Och detta bevisas enkelt genom att placera heliumballongen i vakuum:
https://www.youtube.com/watch?v=K1UUgrALKQc

Genom vanliga enkla experiment kan man faktiskt ta reda på hur saker och ting fungerar.
Du kanske skulle prova det?
Citera
2018-02-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
För att helium är lättare än luft. Seså ta en penna och släpp från axelhöjd.
Detta är bra exempel på gravitionsprincipens svaghet. Att släppa en penna från axelhöjd bevisar enbart att pennan faller till marken, inget annat. Att vara teatralisk och låta saker falla till marken och säga att det är gravitation är bara dramaturgi.
Citera
2018-02-22, 14:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag vet inte om bilden/filmen är fejk men om vi antar det så används den för att bevisa att jorden är rund, vilket innebär att det är en del i en agenda.

Nej, nej och återigen nej.
Filmen används inte för att bevisa att jorden är en sfär, det finns ungefär 999 andra och mycket bättre bevis för att jorden är en sfär.

Den enda anledningen till att jag ursprungligen länkade till bilden är att du och andra fråga efter bilder på "kurvan". Det är du som efterfrågade bilden.
Citera
2018-02-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Som sagt, självklart dras helium nedåt av gravitationen under förutsättning att det inte finns tyngre luft som ballongen kan flyta på.

Och detta bevisas enkelt genom att placera heliumballongen i vakuum:
https://www.youtube.com/watch?v=K1UUgrALKQc

Genom vanliga enkla experiment kan man faktiskt ta reda på hur saker och ting fungerar.
Du kanske skulle prova det?
Detta är väl snarare ett bevis för densitet.
Citera
2018-02-22, 14:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Detta är bra exempel på gravitionsprincipens svaghet. Att släppa en penna från axelhöjd bevisar enbart att pennan faller till marken, inget annat. Att vara teatralisk och låta saker falla till marken och säga att det är gravitation är bara dramaturgi.

Fel.
Att släppa en penna bevisar att pennan är utsatt för en nedåtriktad kraft som får pennan att accellera mot jordens centrum med 9,8 m/s^2.

Vi har bevisat förekomsten av det som vetenskapligt kallas gravitation.
Att du sedan vill kalla kraften för "ned är ned kraft" är helt jävla ointressant.
Citera
2018-02-22, 14:31
Medlem
madtops avatar
Citat:

Då tar vi det igen: Densitet är inte en kraft. Det behövs en kraft för att dra ballongen nedåt.

Vad är det för kraft som drar ballongen nedåt?
Vetenskapligt kallas den för gravitation, vad kallar du den?
Citera
2018-02-22, 14:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Snarare deplacement. Ballongen dras nedåt av tyngdkraften.
Citera
2018-02-22, 14:39
Medlem
Citat:
Nej, nej och återigen nej.
Filmen används inte för att bevisa att jorden är en sfär, det finns ungefär 999 andra och mycket bättre bevis för att jorden är en sfär.

Den enda anledningen till att jag ursprungligen länkade till bilden är att du och andra fråga efter bilder på "kurvan". Det är du som efterfrågade bilden.
Du ger alltså mig skulden för att du använder fabricerade bevis som ska visa att jorden är rund.
Tydligt exempel på agenda.

Youtubaren som gjort detta kallar sig Soundly för de som vill kolla in hans grejer.
Citera
2018-02-22, 14:43
Medlem
Citat:
Då tar vi det igen: Densitet är inte en kraft. Det behövs en kraft för att dra ballongen nedåt.

Vad är det för kraft som drar ballongen nedåt?
Vetenskapligt kallas den för gravitation, vad kallar du den?
Ja, det är riktigt. Jag tror också att det är en kraft som drar ballongen ner, dock inte gravitationen och dess snurrande bollar.
Citera
2018-02-22, 14:47
Medlem
Citat:
Fel.
Att släppa en penna bevisar att pennan är utsatt för en nedåtriktad kraft som får pennan att accellera mot jordens centrum med 9,8 m/s^2.

Vi har bevisat förekomsten av det som vetenskapligt kallas gravitation.
Att du sedan vill kalla kraften för "ned är ned kraft" är helt jävla ointressant.
Det finns en idé om att det är vad som sker när pennan faller till marken, och den idén kallas gravitation. Idén är inte bevisad.
Citera
2018-02-22, 14:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du ger alltså mig skulden för att du använder fabricerade bevis som ska visa att jorden är rund.

Nej jag ger inte dig skulden för något, jag har bara uppfyllt din önskan om att få se bilder på "kurvan".

För övrigt är det med stor sannolikhet inte ett "fabricerat bevis" utan det är helt enkelt ett filmklipp från verkligheten.
Citera
2018-02-22, 14:59
Medlem
Citat:
I själva verket är det precis tvärtom, vi har vetat att solen inte är "liten och nära" i tusentals år. Faktum är att det inte är ens speciellt svårt att mäta avståndet till solen.

Dessutom är det extremt enkelt att visa att solen inte är "liten och nära", det enda man behöver göra är att kolla i vilket väderstreck solen går upp i på några olika breddgrader.

Men visst, jag ska låta dig argumentera för din sak:
Förklara hur det kommer sig att solen på vårdagjämningen går upp rakt i öster över allt på jorden.
Det här med solen i olika väderstreck kan fungera som jag beskriver det i nedan inlägg.
Solen lyser genom en lins, den lilla och nära solen blir en personlig upplevelse.

https://www.flashback.org/sp63302742
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in