2018-02-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast läs vad picasso skrev, så förstår du hur det lägger till med det. I detta fall har de helt klart med facit i handen inte sökt hjälp för sina psykologiska sjukdomar ( störningar )!
Det handlar inte om att se ner på psykisk ohälsa, det handlar om obehaget att lämna ut sig - att inte klara av sitt eget liv.
Citera
2018-02-21, 20:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
I min familj och vänkrets finns professorer , överläkare, jurister och välavlönade ekonomer och civilingenjörer. Jag har aldrig hört någon tala nedsättande om psykiatrin. Ur mitt perspektiv är psykiatriska problem lika verkliga som somatiska.

Det kan hända. Men narcissister som anser sig vara perfekta, söker inte psykologisk hjälp, tror jag?
Citera
2018-02-21, 20:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det handlar inte om att se ner på psykisk ohälsa, det handlar om obehaget att lämna ut sig - att inte klara av sitt eget liv.
Ja det förstår jag, men de allra flesta anser att psykisk sjukdom är en sjukdom som alla andra!
Det jag skriver! Men förstår efter du skrivit, att i dina fina kretsar är det mer tabu!
Citera
2018-02-21, 20:43
Medlem
Citat:
I min familj och vänkrets finns professorer , överläkare, jurister och välavlönade ekonomer och civilingenjörer. Jag har aldrig hört någon tala nedsättande om psykiatrin. Ur mitt perspektiv är psykiatriska problem lika verkliga som somatiska.
Absolut. Aldrig heller hört något nedsättande. I mina kretsar.
Citera
2018-02-21, 20:43
Medlem
Citat:
Det kan hända. Men narcissister som anser sig vara perfekta, söker inte psykologisk hjälp, tror jag?
Men det handlar inte om narcissism. Det handlar om bakgrund och uppväxt. Om obehaget att tvätta sitt byk öppet för en främling. För mig finns det inte på kartan. Och det handlar inte om att jag skäms för att jag skulle må dåligt, jag kan ju öppna mig för vänner, utan att sitta med någon som för journal, analyserar osv. Kan inte tro att jag är ensam om att känna så. Nu är jag en positiv person, men när jag var yngre så hade jag kanske behövt någon professionell . Men fan vet.
Citera
2018-02-21, 20:44
Bannlyst
Citat:

Högre klasser talar sällan nedsättande om vad andra använder sig av. De låter bara bli att göra det själva och är nöjda med att få ha sin klassmarkör ifred.

Jag delar din uppfattning att psykiatriska problem är lika verkliga som somatiska. Båda fenomenen påverkar dessutom ofta varandra varför det är viktigt ge ett brett stöd oavsett vilket problem som är primärt.
Citera
2018-02-21, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det beror ju lite på hur han uppfattade Hanna, han såg att hon behövde stöttning för egen del men det behöver inte per automatik leda till anmälan. Hon tog emot den hjälp han erbjöd.
Egentligen tror jag inte någon såg hur illa Hanna egentligen mådde.

Förmodligen har väll denna läkare troligtvis följt familjen under ganska låååång tid.
Och högst troligt kände han familjensituation ganska väl.
Jag tror inte att läkaren misstänkte att detta skulle hända, och jag är övertygad om att han hade agerat om han misstänkte att nått sånt här stod för dörren.
Precis som rektor sa -det fanns inte på kartan.
Beslutet om självmord/mord kom nog efter det läkarbesäket.
Men nu spekulerar jag bara.
Citera
2018-02-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ja det förstår jag, men de allra flesta anser att psykisk sjukdom är en sjukdom som alla andra!
Det jag skriver! Men förstår efter du skrivit, att i dina fina kretsar är det mer tabu!
Suck. Det är personligt. Och handlar om fostran och uppväxt. Inte att det handlar om vad som är fint eller ej.
Citera
2018-02-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Två barn med kroniskt trötthet, två vuxna som inte kunde sova. Hittar inte mer inlägget där någon granne påstod att en av flickorna inte kunde sova. Att det inte var någon kvalificerad hjälp att få som hade kunnat förhindra detta.
Det finns vissa sjukdomar som leder till "nattaktiva" barn. Med svår ångestproblematik t.ex.
Citera
2018-02-21, 20:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Säger inte emot dig. Problemet är att man måste ha insikt för att begripa att man faktiskt måste ha hjälp. Hur många av oss har det? Eller kanske talar för mig själv nu - och kanske Oskar och Hanna.

Många som aldrig behövt hjälp värjer sig av naturliga skäl alldeles säkert mot något som man då säkert har diffusa och kanske fördomsfulla föreställningar om. De flesta sätter sig inte in i något innan de är där, om inte föräldrar och vänner elelr kolleger på ett initierat sätt kan ange hur man bör förhålla sig till det.

Sen hör det till vissa normer om framgång och arrogans att man inte behöver det, eller vet vad det är, eller är mottaglig eller mogen för det.

Sen är ju behoven högst olika.
Citera
2018-02-21, 20:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Men det handlar inte om narcissism. Det handlar om bakgrund och uppväxt. Om obehaget att tvätta sitt byk öppet för en främling. För mig finns det inte på kartan. Och det handlar inte om att jag skäms för att jag skulle må dåligt, jag kan ju öppna mig för vänner, utan att sitta med någon som för journal, analyserar osv. Kan inte tro att jag är ensam om att känna så. Nu är jag en positiv person, men när jag var yngre så hade jag kanske behövt någon professionell . Men fan vet.
Nej du är såklart inte ensam om det, men de allra flesta nu för tiden söker hjälp för sitt psykiska dåliga mående inklusive jag, (oavsett uppväxt) är inget konstigt nu för tiden med det! Men du har väl inte dödat någon, vad jag vet? Min tro är fortfarande att narcissism bidrog till mordet.
Ordet är " KONTROLL" ....
Citera
2018-02-21, 20:51
Medlem
Citat:
Svårt att säga om hon gått speciellt till husläkaren - dvs vårdcentralen. Har hon varit inskriven hos onkologen så sker endast provtagningarna, och rengöring av piccline-kateter hos vårdcentralen. Samtalen tar man på onkologen. Och så sällan personliga saker om man inte själv vill det. Man blir tillfrågad, och så säger man att "allt är bra". Det är möjligt att det är jag själv som har svårt för att öppna mig för främmande människor (läkare, terapeuter och sånt), men jag tror inte jag är så väldigt ovanlig.
Numera, har jag inga som helst problem därvidlag. Det gäller att få ut det bästa av varje besök. Då kan man inte sitta och tiga direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in