2018-02-22, 09:48
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Aliexpress skickar givetvis ingenting, dom är bara en portal.
Det är säljarna/butikerna som erbjuder olika fraktalternativ.
"Free shipping" är den vanligast förekommande på småprylar.

Min tanke var/är att Aliexpress har hittat ett sätt att kringgå
Sveriges ändrade regler, och upplyst sina medlemmar, (butikerna)
att ändra fraktalternativen, så att varorna slussas genom ett annat
EU land istället.
Därav borttagandet av "AliExpress Standard Shipping", men det är förstås bara en teori?

Vilket fraktalternativet är det som skickas via ett eu-land enligt dej?

Alexpress standard shipping har mig veterligen aldrig varit gratis.

Hursomhelst så lär inte aliexpress ha gått ut med den informationen, om hur säljare kan kringgå regler, de är ett stort seriöst företag och sverige är litet skitland.

Aliexpress standard shipping innebär att de skickas till aliexpress lager för sedan få spårningsnummer. De skickas likväl ifrån kina direkt till sverige.

Jag tror ni som tror er har fått paket ifrån estland har blandat ihop det med omniva estonia post, vilket är ett fraktföretag, precis som DHL, det betyder inte att det har skickats ifrån estland. Men visst det förekommer att vissa skickar ifrån eu-länder, men det lär inte ske någon större ökning av det, isynnerhet inte på de billigaste varorna.

Men vi får se vad som händer, jag tror som sagt att det kommer vara lite förvviring i början av mars då många säkert får sina brev som vanligt, men om det sker så tror jag det mer är ett resultat av att de legat på arlanda innan 1 mars i väntan på upphämtning, vilket kan ta ett tag.

Jag finner det osannolikt att kinasäljare kommer göra så mycket mer än max skriva gåva, och jag är tveksam till att så många kommer göra ens det.
Citera
2018-02-22, 09:49
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Möjligtvis, men frågan är hur större kostnaderna för säljaren blir?
Ja det är en bra fråga, jag har inte en susning?
Du har ju fått 4 av 5 artiklar skickade från Tallinn nämnde du, om du loggar in på ditt Ali konto
kan du ju kika på "History", och se om det var olika eller samma fraktalternativ valda på dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Alexpress standard shipping har mig veterligen aldrig varit gratis.
Jodå, kolla här t.ex.
https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-CC-CV-Buck-Boost-Converter-9-35-to-1-35V-80W-Buck-Booster-DC/32840767747.html
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-22 kl. 09:59.
Citera
2018-02-22, 09:57
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Du har ju fått 4 av 5 artiklar skickade från Tallinn nämnde du, om du loggar in på ditt Ali konto
kan du ju kika på "History", och se om det var olika eller samma fraktalternativ valda på dessa.

Konstigt, på Carrier står det:
Sellers shipping method.
Citera
2018-02-22, 10:04
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Konstigt, på Carrier står det:
Sellers shipping method.
Du kan också klicka på länkarna till det du köpt, där står ju fraktalternativen om varorna inte
tagits bort.
Kanske syns något sammanhang där...

Jag tycker det är intressant att 4 av 5 paket alla har kommit från Tallinn, då du nämnde
tidigare att alla paket kom från olika säljare.
Citat:
Aliexpress, och alla från olika säljare/företag.
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-22 kl. 10:24.
Citera
2018-02-22, 10:25
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Jodå, kolla här t.ex.
https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-CC-CV-Buck-Boost-Converter-9-35-to-1-35V-80W-Buck-Booster-DC/32840767747.html

Han har endast det som gratisalternativ, de flesta andra alternativen är svindyra. Säljaren själv betalar förmodligen aliexpress i just det fallet. Det finns ingen logik i aliexpress skulle erbjuda det gratis.

Hursomhelst så förändra det inget, jag förstår inte riktigt vad din poäng är? Aliexpress standard shipping skickas inte via eu-länder.
Senast redigerad av ulvvf 2018-02-22 kl. 10:37.
Citera
2018-02-22, 10:33
Medlem
Danmark, hur ser situationen ut där? Danska staten äger ju Postnord också och till stor del har svenska gamla Posten försämrats rejält i och med fusionen med danska Posten till Postnord.

Kan man inte skapa en C/O-adress och postnummer i Köpenhamn, varifrån danska Postnord levererar, utan dessa straffavgifter som svenska motsvarigheten infört?
Citera
2018-02-22, 10:37
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Du kan också klicka på länkarna till det du köpt, där står ju fraktalternativen om varorna inte
tagits bort.
Kanske syns något sammanhang där...

Jag tycker det är intressant att 4 av 5 paket alla har kommit från Tallinn, då du nämnde
tidigare att alla paket kom från olika säljare.

Det jag hittar är China Post Ordinary Small Packet Plus på en av dem. På övriga paketen står det Seller shipping method
Senast redigerad av rockypatel66 2018-02-22 kl. 10:48.
Citera
2018-02-22, 10:41
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Hursomhelst så förändra det inget, jag förstår inte riktigt vad din poäng är? Aliexpress standard shipping skickas inte via eu-länder.
Det är precis det som är min poäng, om Aliexpress standard shipping inte skickas via EU länder,
Kan det då vara anledningen till att detta fraktalternativ verkar ha försvunnit, på dom artiklar
jag tidigare såg detta som det vanligaste alternativet.,(Med "Free shipping").
Citera
2018-02-22, 10:49
Medlem
Danmark har en 220DKK avgift och Finland har ingen hemleverans för småpaketer.
Citera
2018-02-22, 10:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Han har endast det som gratisalternativ, de flesta andra alternativen är svindyra. Säljaren själv betalar förmodligen aliexpress i just det fallet. Det finns ingen logik i aliexpress skulle erbjuda det gratis.

Det som kallas eParcel lär bli det som är standard i framtiden. Låg frakt och snabb hantering i mottagarlandet då man anger mobilnummer till mottagaren som får ett sms (när paketet anlänt till terminalen) om hur moms och avgifter skall betalas innan paketet/brevet skickas vidare för utdelning. Bäst hade varit om man kunnat koppla ihop det med Swich eller Klarna och förenklat/snabbat upp det hela ytterligare.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-22 kl. 10:59.
Citera
2018-02-22, 11:01
Medlem
Alla ni som tror att ni undkommer problemet med avgiften genom att skriva "gift" på paketet får nog tänka om. Jag har precis talat med en säljare på aliexpress och det verkar som att dom inte kan skicka som gift längre, detta fick jag som svar:

"we can't mark it as gift any more ,or the post office will send the parcel back to me ,
we are asked to indicate it more clear "

Det kan hända att mindre säljare kan lyckas skickas som "gift" men dom större säljarna verkar inte kunna göra det längre.
Citera
2018-02-22, 11:01
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Det är precis det som är min poäng, om Aliexpress standard shipping inte skickas via EU länder,
Kan det då vara anledningen till att detta fraktalternativ verkar ha försvunnit, på dom artiklar
jag tidigare såg detta som det vanligaste alternativet.,(Med "Free shipping").

Ok, förstår inte riktigt varför de skulle ändra något bara för de inte skickar via eu-länder. Men låt oss säga att det skulle vara fallet, vad skulle det betyda? Jag kan inte riktigt se vad det förändra?

Jag skulle som sagt gissa att det är säljaren som bestämmer vad du ska betala i frakt. Det finns inget som är gratis, de kan dock baka in det i priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in