Citat:
Aliexpress skickar givetvis ingenting, dom är bara en portal.
Det är säljarna/butikerna som erbjuder olika fraktalternativ.
"Free shipping" är den vanligast förekommande på småprylar.
Min tanke var/är att Aliexpress har hittat ett sätt att kringgå
Sveriges ändrade regler, och upplyst sina medlemmar, (butikerna)
att ändra fraktalternativen, så att varorna slussas genom ett annat
EU land istället.
Därav borttagandet av "AliExpress Standard Shipping", men det är förstås bara en teori?
Det är säljarna/butikerna som erbjuder olika fraktalternativ.
"Free shipping" är den vanligast förekommande på småprylar.
Min tanke var/är att Aliexpress har hittat ett sätt att kringgå
Sveriges ändrade regler, och upplyst sina medlemmar, (butikerna)
att ändra fraktalternativen, så att varorna slussas genom ett annat
EU land istället.
Därav borttagandet av "AliExpress Standard Shipping", men det är förstås bara en teori?
Vilket fraktalternativet är det som skickas via ett eu-land enligt dej?
Alexpress standard shipping har mig veterligen aldrig varit gratis.
Hursomhelst så lär inte aliexpress ha gått ut med den informationen, om hur säljare kan kringgå regler, de är ett stort seriöst företag och sverige är litet skitland.
Aliexpress standard shipping innebär att de skickas till aliexpress lager för sedan få spårningsnummer. De skickas likväl ifrån kina direkt till sverige.
Jag tror ni som tror er har fått paket ifrån estland har blandat ihop det med omniva estonia post, vilket är ett fraktföretag, precis som DHL, det betyder inte att det har skickats ifrån estland. Men visst det förekommer att vissa skickar ifrån eu-länder, men det lär inte ske någon större ökning av det, isynnerhet inte på de billigaste varorna.
Men vi får se vad som händer, jag tror som sagt att det kommer vara lite förvviring i början av mars då många säkert får sina brev som vanligt, men om det sker så tror jag det mer är ett resultat av att de legat på arlanda innan 1 mars i väntan på upphämtning, vilket kan ta ett tag.
Jag finner det osannolikt att kinasäljare kommer göra så mycket mer än max skriva gåva, och jag är tveksam till att så många kommer göra ens det.