2018-02-22, 10:22
  #53341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Inför högskoleprovet? 0 och ingenting. Eller jo, jag kollade på lite youtube-videos med kvant-lösningar dagen innan det var dags för prov. Gjorde HP 3 gånger. Efter andra gången kom jag in på juristprogrammet. Tredje gången gjorde jag det bara för skojs skull. Väl inne på programmet blev det 5+ timmar med plugg 7 dagar i veckan.
ok det var ju exceptionellt då.

någon annnan?
Citera
2018-02-22, 10:27
  #53342
Medlem
Hejsan!
Nu är det ca 50 dagar kvar och ska lägga om lite i mitt pluggschema för att få ut så mycket att allt studerande som möjligt.

Men jag har två st frågor som jag skulle vilja ha feedback på.
1. På min lista över saker att förbättra finns att öka min problemlösningsförmåga.
Det jag undrar är om någon har några tips på hur man övar denna på bästa sätt? Jag har en matte 4 och en matte 3b bok hemma som jag funderade på om man skulle göra något svårt tal på från och till, men vilket kapitel isåfall? Värt att nämna så har jag även HPGuiden så kanske är bättre att bara nöta deras uppgifter?
2. Med så pass "nära" provet som det är nu. Hur tycker ni fördelningen borde se ut tidsmässigt mellan KVANT och VERB? 50/50? 60/40? 70/30?
Denna frågan med tanke på att det är svårare att öva upp sin läsförmåga och att jag har mer poäng att hämta på KVANT.

Jag förstår att båda dessa frågorna är högst individuella men det är alltid bra att få lite andra åsikter på saker och ting, lätt att man annars fortsätter på insnöad väg.

Tack på förhand!
Citera
2018-02-22, 13:40
  #53343
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hejsan!
Nu är det ca 50 dagar kvar och ska lägga om lite i mitt pluggschema för att få ut så mycket att allt studerande som möjligt.

Men jag har två st frågor som jag skulle vilja ha feedback på.
1. På min lista över saker att förbättra finns att öka min problemlösningsförmåga.
Det jag undrar är om någon har några tips på hur man övar denna på bästa sätt? Jag har en matte 4 och en matte 3b bok hemma som jag funderade på om man skulle göra något svårt tal på från och till, men vilket kapitel isåfall? Värt att nämna så har jag även HPGuiden så kanske är bättre att bara nöta deras uppgifter?
2. Med så pass "nära" provet som det är nu. Hur tycker ni fördelningen borde se ut tidsmässigt mellan KVANT och VERB? 50/50? 60/40? 70/30?
Denna frågan med tanke på att det är svårare att öva upp sin läsförmåga och att jag har mer poäng att hämta på KVANT.

Jag förstår att båda dessa frågorna är högst individuella men det är alltid bra att få lite andra åsikter på saker och ting, lätt att man annars fortsätter på insnöad väg.

Tack på förhand!

Du bör strunta i Matte 3 och 4..
Eftersom du har HPguiden så ger det nog bäst om du lär dig hur man lär sig lösa alla deras matematikuppgifter. På 50 dagar har du gott om tid att köra igenom alla.
Citera
2018-02-22, 15:05
  #53344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hejsan!
Nu är det ca 50 dagar kvar och ska lägga om lite i mitt pluggschema för att få ut så mycket att allt studerande som möjligt.

Men jag har två st frågor som jag skulle vilja ha feedback på.
1. På min lista över saker att förbättra finns att öka min problemlösningsförmåga.
Det jag undrar är om någon har några tips på hur man övar denna på bästa sätt? Jag har en matte 4 och en matte 3b bok hemma som jag funderade på om man skulle göra något svårt tal på från och till, men vilket kapitel isåfall? Värt att nämna så har jag även HPGuiden så kanske är bättre att bara nöta deras uppgifter?
2. Med så pass "nära" provet som det är nu. Hur tycker ni fördelningen borde se ut tidsmässigt mellan KVANT och VERB? 50/50? 60/40? 70/30?
Denna frågan med tanke på att det är svårare att öva upp sin läsförmåga och att jag har mer poäng att hämta på KVANT.

Jag förstår att båda dessa frågorna är högst individuella men det är alltid bra att få lite andra åsikter på saker och ting, lätt att man annars fortsätter på insnöad väg.

Tack på förhand!

Det beror lite på hur dina preliminära kunskaper ser ut, men i och med att du är bättre på VERB än KVANT så skulle jag köra typ 80-90% kvant och 10-20% VERB. Det är betydligt lättare att höja sig på KVANT under en kort tidsperiod kontra VERB. Tills nästa prov borde du hinna göra alla uppgifter på hpguiden.
Du bör dock fortfarande plugga endel ELF + LÄS. Se till att göra alla gamla provs verbala delar, det går att förbättra sig på kort tid även på LÄS. Jag själv gick från 15->18 (/20) på ELF på bara några veckors plugg.
Citera
2018-02-25, 11:22
  #53345
Bannlyst
Är det någon som har ett tips på hur man ska höja verbala?
På ena provpasset av ett verbalt prov senast jag gjorde HP fick jag riktigt dåligt, men det på det andra gick det fine. Anledningen till att det gick rätt dåligt var för att jag inte hade käkat någon frukost och det var provpasset innan lunch så energin var uttömd.
Men så länge jag grejar 0.6 på båda provpassen, förra gången fick jag det på ena och den andra betydligt SÄMRE, vilket bidrog till att mitt resultat sänktes.
Citera
2018-02-25, 13:28
  #53346
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Är det någon som har ett tips på hur man ska höja verbala?
På ena provpasset av ett verbalt prov senast jag gjorde HP fick jag riktigt dåligt, men det på det andra gick det fine. Anledningen till att det gick rätt dåligt var för att jag inte hade käkat någon frukost och det var provpasset innan lunch så energin var uttömd.
Men så länge jag grejar 0.6 på båda provpassen, förra gången fick jag det på ena och den andra betydligt SÄMRE, vilket bidrog till att mitt resultat sänktes.

Det enda som gäller är att du måste få bättre läsförståelse i både svenska och engelska.
ORD - MEK handlar om att du måste ha ett bra ordförråd
Citera
2018-02-26, 00:14
  #53347
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Det enda som gäller är att du måste få bättre läsförståelse i både svenska och engelska.
ORD - MEK handlar om att du måste ha ett bra ordförråd
Ok, men blir det inte lite svårt att träna inför verbala?
Citera
2018-02-26, 00:20
  #53348
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Ok, men blir det inte lite svårt att träna inför verbala?


Det är klart det är kämpigt att bli bättre på den verbala delen. Jag skulle inte säga att det är svårt men det är helt klart tidskrävande. Dock ska du enbart ha 0.6 vad jag förstår?
0.6 på verbala lär ju inte vara speciellt svårt att får då det inte kan motsvara mer än 30 rätt ungefär av 80.

Börja läs regelbundet och öva lite ord så ska du se att du klarar det till vårens prov.
Citera
2018-02-26, 18:09
  #53349
Medlem
Vart laddar jag lättast ner ett helt högskoleprov? Hade tänkt att "simulera" en provdag.
Citera
2018-02-26, 18:44
  #53350
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichardSherman
Vart laddar jag lättast ner ett helt högskoleprov? Hade tänkt att "simulera" en provdag.


Här har du https://hpguiden.se/hogskoleprovtranaren
Citera
2018-02-27, 01:15
  #53351
Medlem
Bara jag som kommer vara sjukt nervös på provdagen? Givetvis inte, men det står så mycket på spel. Hela min framtid ska avgöras den 14:e april. Jag måste skriva 1.7+, jag har inte råd att skriva värre än det. Hur bör man lugna sig, utöver att studera så mycket man kan (ju mer man kan desto lugnare blir man antar jag...).

Efter provet ska jag nog supa skallen av mig, men tills dess gäller det att plugga hårt, ska försöka lägga ner minst 20h/veckan nu fram tills provet. Borde kanske sluta mitt jobb och endast plugga HP men då blir nog inte föräldrarna så glada...
Citera
2018-02-27, 11:08
  #53352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Bara jag som kommer vara sjukt nervös på provdagen? Givetvis inte, men det står så mycket på spel. Hela min framtid ska avgöras den 14:e april. Jag måste skriva 1.7+, jag har inte råd att skriva värre än det. Hur bör man lugna sig, utöver att studera så mycket man kan (ju mer man kan desto lugnare blir man antar jag...).

Efter provet ska jag nog supa skallen av mig, men tills dess gäller det att plugga hårt, ska försöka lägga ner minst 20h/veckan nu fram tills provet. Borde kanske sluta mitt jobb och endast plugga HP men då blir nog inte föräldrarna så glada...

Stressa kan du göra innan provdagen men när du väl sitter där i bänken så kan du vara lugn. Allt arbete är ju redan nedlagt och du ska bara sätta dina kunskaper på pappret. Det är för sent för att påverka resultatet nämnvärt. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in